Boligkravet og kollegielejlighed

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
matildeudenh

Boligkravet og kollegielejlighed

Indlæg af matildeudenh » 16.10.2008 11:23:52

Min mand og jeg skal søge FS til februar, og nu har jeg lige fået en kollegielejlighed vi kan bo, som opfylder boligkravet.

Der er blot en ting: Jeg skal hvert år bevise overfor kollegiet, at jeg stadig er studieaktiv, og derfor løber lejekontrakten kun et år ad gangen.

Jeg mindes at have set, at det er lykkedes for nogle at få FS mens de boede på kollegie, men synes det lyder sært, når nu jeg hvert år skal fornye kontrakten. Ifølge papirerne er det en pligt alle kollegier har.

Så skal jeg være glad for at jeg nu har et sted at bo, eller ked af, at jeg måske ikke opfylder boligkravet? Jeg regner med at være studerende mindst 3,5 år endnu.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.10.2008 17:19:59

Som jeg forstår det opfylder du boligkravet, hvis du har en kollegielejlighed.

Men overvej, om ikke du skulle fremleje denne i 3 måneder omkring det tidspunkt, hvor din mand kommer til Danmark, og i stedet i denne periode leje et værelse i Malmø.

Så kan I søge FS efter EU-reglerne, når du flytter tilbage til din danske kollegielejlighed igen, og herefter behøver I hverken at bekymre jer om boligkrav, bankgaranti eller fornyet ansøgning hvert 2. år, idet din mand får 5 års opholdstilladelse med det samme.

Der er så mange fordele ved at komme ind under EU-reglerne, at det ærlig talt er tosset eller ren dovenskab at søge efter de danske regler.

matildeudenh

Indlæg af matildeudenh » 16.10.2008 17:49:16

Ja, men jeg er også doven. Desuden er jeg studerende, og vil skulle bruge enormt meget tid i tog, hvis jeg flytter til Sverige, da jeg har meget undervisning. Økonomien er heller ikke til det, og da jeg er gravid og skal føde engang i slutningen af januar, så synes jeg alt i alt at det ville være for meget at skulle rundt om Sverige.

Besvar