Hej,
Jeg er 20 og Dansk nationalitet. Min mand er fra Tunesien. Vi har en fælles datter på 15 mdr.
Det ligner den eneste måde hvorpå vi kan være sammen I Danmark, går gennem et andet land.
Jeg er studerende, kan lave mine studier til fjernstudier og fortsætte med Dansk SU ville dette være acceptabelt og ville i periode fremleje min lejlighed?
Det er ti uger det normalt tager før man kan flytte tilbage igen? Ved det tager lang tid i Sverige pt. Hvordan er det med lande som Tyskland og Østrig, tror der er noget med at man skal være 21 i Østrig. Vel helst så hurtigt som muligt tilbage til Danmark.
Flytte til andet eu land
-
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Flytte til andet eu land
Som studerende på et dansk uni og med SU vil du være 'person med tilstrækkelige midler', og må derfor regne med at skulle være i det andet EU-land i 5-6 mdr.
Hvis du vil kunne finde et job på 10-12 timer/uge (weekendjob fx, faderen vil jo være der til at varetage forældretjansen, mens du jobber), er du derimod arbejdstager og vil kunne nøjes med et tre-måneders ophold. Dette gælder uanset, hvilket EU-land du vælger, og ingen EU-lande kan lave deres egne aldersgrænser for fs.
Husk også, at de fleste EU-lande kræver at din ægtefælle skal have 'heldækkende sygeforsikring' for at de vil give ham opholdskort, og det kan han kun få, hvis du er arbejdstager. Det er ikke strengt nødvendigt at få opholdskort, I vil kunne flytte tilbage til DK uden, men det gør altså tilværelsen lettere hvis han får det.
Hvis du vil kunne finde et job på 10-12 timer/uge (weekendjob fx, faderen vil jo være der til at varetage forældretjansen, mens du jobber), er du derimod arbejdstager og vil kunne nøjes med et tre-måneders ophold. Dette gælder uanset, hvilket EU-land du vælger, og ingen EU-lande kan lave deres egne aldersgrænser for fs.
Husk også, at de fleste EU-lande kræver at din ægtefælle skal have 'heldækkende sygeforsikring' for at de vil give ham opholdskort, og det kan han kun få, hvis du er arbejdstager. Det er ikke strengt nødvendigt at få opholdskort, I vil kunne flytte tilbage til DK uden, men det gør altså tilværelsen lettere hvis han får det.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG