Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
Liliana
- Geografisk sted: Malmö
Er der nogen der ved om man er berettiget barselsdagpenge i Sverige hvis man flytter dertil? Jeg er 28-år, har en datter på 5-år (der er lettere handicappet) og derfor modtager jeg lige nu tabtarbejdsfortjeneste. Men det slutter en måned inden jeg har termin. Også skal jeg modtage barselsdagpenge fra kommunen. Jeg er medlem af en dansk a-kasse, men har ikke arbejdet i 5 år, altså siden min datter blev født.
Er muslim og gift med en asylansøger i Sverige, men kun muslimsk. Da han ikke kan få udstedt et pas af hans ambassade i SE og vi ingen dokumentation har for at blive viet på rådhuset. Et par dage siden fik vi at vide at han stå til udvisning.

Han har sin familie boende i sverige. Hvor moren og faren har svensk statsborgskab. Og broen skal søge om det.
For at gøre situationen endnu mere svært, venter jeg på den danske statsborskab. Skal først får tilladelse for at opgive min polske fra den polske president. Og der kan går et par måneder inden jeg får det. Dette er grunden til at jeg ikke kan flytte med min datter til Sverige endnu.
Hvad kan vi gøre for at han ikke bliver udvist? Håber I kan svare på mine spørgsmål. På forhånd tusind tak.
-
skaanebo
Hvis du bliver dansk statsborger, kan du uden videre flytte til Sverige og fra dag 1 nyde godt af samme sociale sikkerhedsnet som landets øvrige indbyggere.
Du kan naturligvis også flytte i kraft af at være EU-borger som polak, men her stilles der krav om, at du i udgangspunktet skal være selvforsørgende.
Problemet er, at din mand nu ikke længere opholder sig lovligt i Sverige, men står til at blive afvist/deporteret. Hvor længe har I været gift, og hvor er I blevet gift (hvilket rådhus?), og hvorfor har I ikke fundet en løsning noget tidligere?
Det virker altså lidt underligt, at I lever adskilt, og at I ikke har søgt om familiesammenføring i enten Danmark eller Sverige på et tidligere tidspunkt end nu, hvor din mand står til at blive sendt hjem. Har det danske folkeregister registreret, at du er gift? I så fald vil samme oplysninger overføres til det svenske folkeregister, hvis du vælger at flytte til Sverige. Ellers får I et problem med at bevise, at I faktisk er gift... Gør I brug af Sveriges nationale regler om familiesammenføring er der dog ingen krav om, at I faktisk skal være gift, men ansøgningen skal indgives fra din mands hjemland, og det tager normalt seks måneder at behandle sagen, muligvis længere hvis sagen er kompliceret.
-
fundiver199
Jeg er ikke ekspert i asylsager, men umiddelbart kan I nok ikke gøre noget for at undgå, at din mand bliver udvist. Til gengæld er der ikke noget i vejen for, at I senere kan søge om familiesammenføring efter EU-reglerne i enten Danmark eller Sverige, når din barsel er afsluttet og du begynder at arbejde igen.
Eller du kan, når du er blevet dansk statsborger, flytte til Sverige og herefter søge efter de nationale svenske regler, hvor der (endnu) ikke stilles noget forsørgelseskrav.
Som jeg ser det, kommer I til at acceptere at leve adskilt, indtil du er begyndt at arbejde igen eller alternativt er blevet dansk statsborger og er flyttet til Sverige. Men det kan vel heller ikke være det store problem, i og med, at I heller ikke tidligere har levet sammen. I må vel have mødt hinanden, efter at din mand kom til Sverige som asylsøger, for ellers ville han vel have søgt om familiesammenføring med dig og ikke om asyl i Sverige.
At din mand bliver udvist skyldes, at han ikke har nogen ret til at opholde sig i Sverige. De svenske myndigheder har således vurderet, at det er sikkert for ham at vende tilbage til sit hjemland. Og det må han så naturligvis bare gøre, indtil han evt. på et senere tidspunkt kan erhverve sig en ret til lovligt at opholde sig i Sverige. Længere er den historie sådan set ikke.
-
Liliana
- Geografisk sted: Malmö
Takker for jeres svar.
Jeg er ved at undersøge tingene nu i Sverige. Men synes at det er en ren jungle.