EU Regler

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
lbexpert

EU Regler

Indlæg af lbexpert » 16.10.2008 09:25:52

Hi.

Jeg er dansker, bor i DK, men vil flytte til Sverige, pga. Eu familiesammeforing. Jeg er gift for 4 aar siden i DK.
Ok. Efter en tid der, SKAL jeg have arbejdet i Sverige , for at Statsforvaltningen giver min ikke EU kone opholdstilladelse i Danmark.
Kraves det at jeg har arbejdet der, eller er et ophold iorden.
Jeg flytter min adrasse fra DK til Sverige

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.10.2008 15:37:43

Efter at den danske regering har bøjet sig for presset fra EU-kommissionen og nu overholder reglerne, så er det nok, at du har boet i Sverige i en periode. Du behøver ikke at have arbejdet i Sverige, men kan også have levet af opsparede midler, studeret eller arbejdet i Danmark.

lbexpert

Happy

Indlæg af lbexpert » 16.10.2008 18:03:41

Hi.
Tak for svaret.

Jeg er virkelig glad for svaret.
Der er kort og kontant.

Tak endnu engang.

azade
Geografisk sted: Danmark - indtil videre

Indlæg af azade » 16.10.2008 21:04:48

Gad vide, hvor mange penge man skal råde over inden dette gælder. Men det vil US nok ikke udtale sig om...

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 16.10.2008 21:33:46

Hvor mange penge, du bruger under dit ophold i Sverige, kan vel være ligegyldigt for de danske myndigheder, du skal blot bevise, at du har kunnet forsørge dig selv og din ægtefælle under jeres ophold

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.10.2008 17:58:22

Du skal blot bevise, at du har boet i Sverige. Det er alt, hvad de danske myndigheder kan forlange. Hvis I vil søge om en opholdstilladelse til din ægtefælle i Sverige efter EU-reglerne, så forlanger de SVENSKE myndigheder dog, at du skal bevise, at du kan forsørge både dig selv og hende. D.v.s. enten en lønindkomst af en vis størrelse eller en ditto formue.

Hvis du efter at have boet en periode i et andet EU-land ønsker at vende hjem til det land, hvor du er statsborger (dit hjemland), så kan dit hjemland derimod ikke stille nogle krav om selvforsørgelse som betingelse for, at du må tage din familie med dig.

Men din familie har ikke ret til nogen form for sociale ydelser i Danmark, hvis I er flyttet hertil efter EU-reglerne. Så hvis I ikke skal dø af sult, så giver det næsten sig selv, at du er nødt til at have enten formue eller èn eller anden form for indkomst udover dansk bistandshjælp e.l., for at I kan leve i Danmark.

at2105

Indlæg af at2105 » 17.10.2008 21:25:12

Efter at den danske regering har bøjet sig for presset fra EU-kommissionen og nu overholder reglerne, så er det nok, at du har boet i Sverige i en periode. Du behøver ikke at have arbejdet i Sverige, men kan også have levet af opsparede midler, studeret eller arbejdet i Danmark.
Det forstår jeg ikke. Har aldrig set en tekst sort på hvidt, hvor der står, at det nu blot kræver at man bliver folkeregisteret i et andet EU land. Og det trods, at jeg har fulgt intensivt med i medierne. Dette er da en mega chok nyhed for mig. Hold da op! Kilder?

Har læst masser steder, at studerende i SV kan nu benytte EU reglerne, for at vende tilbage til DK. Det var hvad regeringen besluttede for 2 uger siden http://jp.dk/indland/article1472103.ece

Men, at man blot skal bosætte sig i et andet EU land, er da en revolutionerende nyhed !! Er der nogen eksempler på at folk har fået opholdstilladelse på denne måde?

Tak på forhånd.

ProudLeb

JO JO

Indlæg af ProudLeb » 17.10.2008 22:16:11

JO jeg ringede til Statsforvaltningen og spurgte indtil dette, de sagde at det kunne de ikke hjælpe med at besvare og at jeg skulle høre US ad.

Jeg ringede til US, og de sagde at det er ikke et Krav at Arbejde i det land man er bosat i for at kunne vende tilbage til dk via Eu-reglen.

Man kan enten Bo fx, i sveirge og arbejde i dk, eller bevise at man har kunnet forsørge sig selv og sin ægtefælle.

//Proudleb

at2105

Re: JO JO

Indlæg af at2105 » 18.10.2008 00:43:23

ProudLeb skrev:JO jeg ringede til Statsforvaltningen og spurgte indtil dette, de sagde at det kunne de ikke hjælpe med at besvare og at jeg skulle høre US ad.

Jeg ringede til US, og de sagde at det er ikke et Krav at Arbejde i det land man er bosat i for at kunne vende tilbage til dk via Eu-reglen.

Man kan enten Bo fx, i sveirge og arbejde i dk, eller bevise at man har kunnet forsørge sig selv og sin ægtefælle.

//Proudleb
Jamen, det er jo en nyhed i atombombe-størrelsen !! Er der virkelig ingen andre end mig som er super chokeret?! Hvorfor har det ikke været forside stof i alle landets aviser ?? Hvornår blev det vedtaget hos regeringen/US? Og hvad er så meningen med denne nyhed http://jp.dk/indland/article1472103.ece ? Altså hvorfor udtale (for to uger siden) at studerende nu kan vende tilbage, når ikke-studerende også kan? Forstår intet !

Jeg blev svensk statsborger for et par uger siden - skal jeg forstå det således, at det var til ingen gavn ?

at2105

Indlæg af at2105 » 18.10.2008 01:07:27

Et spørgsmål mere. Vil være helt sikker på hvordan det skal forstås.

Lad os antage, at jeg annullerer mit svenske statsborgerskab (hvis de danske myndigheder endnu ikke er blevet kontaktet og mit danske statsborgerskab ikke er røget), kan jeg så, når jeg nu har boet 2 år i Sverige og arbejder i DK, vende tilbage til DK via eu-reglerne ?

Tak på forhånd.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.10.2008 07:11:48

Ja, som dansker i Sverige med arbejde i DK, kan du nu uden videre flytte tilbage til DK med din familie. Og det er ganske rigtigt en nyhed, som ikke rigtig er kommet op til overfladen i de danske medier endnu (men mon ikke det kommer i fokus igen, når DF om nogle måneder får øjnene op for 'problemets' omfang og kræver, at regeringen gør noget drastisk...)

Det er dog ikke sådan bare lige at annullere sit svenske statsborgerskab, det tror jeg godt, du kan glemme. Men du kan jo blive dansk igen efter to år i DK. Ellers skulle du jo have afventet situationen og ikke skyndt dig at blive svensker, mens reglerne blev udredet og kravene i DK ændret.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.10.2008 10:45:59

skaanebo skrev:Ja, som dansker i Sverige med arbejde i DK, kan du nu uden videre flytte tilbage til DK med din familie. Og det er ganske rigtigt en nyhed, som ikke rigtig er kommet op til overfladen i de danske medier endnu (men mon ikke det kommer i fokus igen, når DF om nogle måneder får øjnene op for 'problemets' omfang og kræver, at regeringen gør noget drastisk...)
At denne ret epokegørende nyhed ikke for alvor er kommet op til overfladen i de danske medier, er efter min opfattelse et uhyggeligt eksempel på, hvordan den siddende regering næsten altid formår at styre den mediemæssige dagsorden i Danmark i den retning, som den ønsker.

Det er mig ubegribeligt, at de danske journalister ikke formår at grave sig mere ned under overfladen i diverse sager, end tilfældet er. Vi har her en sag, hvor regeringen - formentlig helt bevidst - har overtrådt EU´s opholdsdirektiv siden 2004 og dermed reelt landsforvist 1000-vis af danske statsborgere uden at have lov til at gøre det.

Men alligevel lykkes det for regeringen at undgå, at hverken journalister, opposition eller befolkning forlanger at få klar besked om, hvad der er foregået, og hvem der er ansvarlig. Og nu er sagen så "lukket" ved, at regeringen simpelthen har trukket sig tilbage og er holdt op med at overtræde reglerne i Opholdsdirektivet. Uden på nogen måde at indrømme, at det er det, den har gjort, og uden på nogen måde at blive holdt op på, at det NETOP er, hvad den har gjort.

Det er fuldstændig det samme, vi var vidner til omkring Irak-krigen, hvor regeringen simpelthen trak de danske soldater ud af Irak, da den fornemmede, at sagen var ved at blive en belastning. Og herefter var den sag så lukket. Også selvom vi aldrig rigtig for alvor har fået at vide, hvem der vidste hvad forud for beslutningen om at sende Danmark i krig på et grundlag, som viste sig at være baseret på en blanding af løgne, manipulation og dårlig efterretningsvirksomhed.

Hvad angår den aktuelle sag, så tror jeg ikke, man skal forvente, at Dansk Folkeparti vil gøre noget som helst for, at den bliver interessant for medierne igen. Både regeringen og Dansk Folkeparti har således en kollossalt stor interesse i, at vælgerne nu glemmer alt om familiesammenføring efter EU-reglerne.

Dels fordi de så kan håbe på, at en del potentielle ansøgere vil lade være med at benytte sig af muligheden p.g.a. uvidenhed eller usikkerhed. Dels fordi den "faste og fair udlændingepolitik" og især den højt profilerede 24-års regel nok i virkeligheden mest af alt er at betragte som symbolpolitik, hvis primære formål er at sikre et fortsat VKO-flertal i Folketinget.

For regeringen og såmænd nok også for ledelsen af Dansk Folkeparti (i modsætning til partiets bagland) er det givetvis vigtigere at holde sig ved magten, end om der kommer 1.000 udlændinge mere eller mindre til Danmark hvert år via familiesammenføring.

Besvar