Tilknytningskravet

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
tauer

Tilknytningskravet

Indlæg af tauer » 15.08.2016 15:32:45

Hej!

Jeg beklager hvis dette er et spørgsmål folk stiller ofte her, men jeg har altså lidt svært ved at finde ud af om min hustru og jeg opfylder tilknytningskravet.
Vores plan var før at vi ville vente til jeg er 26 med at søge familiesammenføring for at slippe helt for tilknytningskravet, men med de seneste udviklinger er dette ikke længere en mulighed.
Jeg håber derfor at der er nogen her der har forstand på det der kan se lidt på vores situation, og give mig en idé om hvor vidt vi opfylder tilknytningskravet.
Lidt information om os:
  • -Jeg er født og opvokset i Danmark, og har været dansk statsborger hele mit liv. Alle mine familiemedlemmer (undtagen min hustru) er danske statsborgere. Jeg har gennemført folkeskole og en 2-årig erhvervsuddannelse i Danmark.
    -Min hustru er kineser.
    -Hun har besøgt Danmark 6 gange.
    -Jeg er 24, hun er 28.
    -Vi blev gift for 2 år siden, og blev gift i folkekirken i Danmark.
    -Jeg har boet i Kina i snart 5 år. Jeg tog oprindeligt dertil fordi min mor fik arbejde derovre. Jeg startede senere på en universitetsuddannelse i Beijing. Jeg mødte min hustru for lidt over 4 år siden da jeg startede på uni. Det er det punkt jeg er mest bekymret for, da det virker til at betyde meget for tilknytningskravet hvor vidt jeg har boet i min hustrus hjemland.
    -Jeg taler kinesisk, noget jeg lærte på min uddannelse i Kina. Min hustru taler dog ikke dansk, hvilket igen bekymrer mig lidt.
Siden informationen omkring tilknytningskravet på nyidanmark.dk er så vagt som noget kan være, håber jeg på at nogen der har været igennem samme situation kunne give mig en idé om hvor muligt det ville være for os at få meddelt familiesammenføring. Har vi en chance, eller er det helt håbløst?
En anden ting også, hvis man nu søger om familiesammenføring og får afslag, vil dette påvirke vores chancer for at blive godkendt i fremtiden? Ville det have konsekvenser for f.eks at søge visum i Danmark?

Mange tak!

Calle2

Re: Tilknytningskravet

Indlæg af Calle2 » 15.08.2016 17:16:17

Nu er jeg slet ikke ekspert, men fra det andre skriver, så skulle du måske se på mulighed for først at bo i et andet EU land i en periode. Herefter kan I flytte til Danmark, da din kone så kan komme med pga. EU regler. Se øverst på siden under "Rådgiving - Flytte til Sverige/EU-land".

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Tilknytningskravet

Indlæg af mh1 » 15.08.2016 18:24:45

Enig med Calle2 i, at det for jer vil være sikrest at planlægge et ophold i et andet EU-land, så I kan bruge EU-reglerne.

Dit forholdsvis lange ophold i Kina udgør jo næsten hele dit hidtidige voksenliv, og at du taler kinesisk, men din kone ikke dansk bestyrker også, at jeres samlede tilknytning til Kina er større end tilknytning til DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar