Fordele ved EU losningen

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
lbexpert

Fordele ved EU losningen

Indlæg af lbexpert » 16.10.2008 10:43:10

Hello there.

Hvis jeg faar min kone fra Vietnam til Danmark via EU reglerne ( bosatter os forst en tid i Sverie ) har hun saa de samme rettigheder i Danmark som mig selv. Jeg er dansk statsborger. Jeg tanker her paa gratis undervisning, gratis lage og sygehusophold. Kan jeg bruge min kones skattefradrag, da hun ikke vil arbejde den forste tid i DK. Kan hun studerer og arbejde paa lige fod som alle os der er Dansker.

Hvad er fordele og udlemper mellem EU familiesammeforing og de nasionale regler.

Haaber at der er nogle der kan give mig et svar.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 16.10.2008 11:59:54

solveig
Geografisk sted: Copenhagen
Kontakt:

Indlæg af solveig » 18.10.2008 15:48:32

Jeg vil lige tillægge at der ikke bare er fordele ved at søge via EU-reglerne. Af ulemper kan jeg nævne: Din ægtefælle kommer ikke ind under integrationsloven, men alt hvad det indebærer såsom at man ikke kan få løntilskud fra staten til blive ansat i et arbejde, og at man selv skal betale et mindre beløb for at gå til dansk. Men jeg synes selv at det opvejes af at man i gennemsnit for opholdtilladelse ca. 1/2 år tidligere end hvis man søger med nationalregler. (Hvis man skal tillægge tiden i et andet udland er der måske ikke så meget at hente her).

Lige nu hvor min mand prøver at finde arbejde synes det ekstra hård at vi skal konkurrere på ulige vilkår mod dem som kan få løntilskud betalt af staten og der er jo ikke mange job til personer som ikke snakker dansk eller snakker meget dårligt dansk. Vi skal leve på en indkomst (min) og selv om min mand ikke kan få økonomisk hjælp (kontanthjælp) skal jeg stadigvæk betale fuld skat (dog kan jeg få min mands fradrag).
SOL

ZB

Indlæg af ZB » 19.10.2008 22:31:20

Jeg hælder mest til at folk undersøger fordele og ulemper i forhold til deres egen situation og ikke bare udnævne en bestemt måde til at være den bedste for alle.

Tidsmæssigt er der nogen sager på de nationale regler, der har taget helt ned til 2-3 uger - set i forhold til dette at skulle skaffe arbejde og lejlighed, dokumentation fra udlandet osv er det måske nok mindre tid i virkeligheden.

Den permanente opholdstilladelse, der nævnes i det andet indlæg er vist ikke så permanent som først antaget og forudsætter 5 års uafbrudt ophold og ryger hvis man fraflytter landet og ikke kommer tilbage inden 12 måneder.

Og så er der som du siger både fordele og ulemper ved at være en del af integrationsprogrammet.

Besvar