Kæreste på au pair visa, afslag på studie visa, indflydelse på familiesammenføring?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
anotherguy

Kæreste på au pair visa, afslag på studie visa, indflydelse på familiesammenføring?

Indlæg af anotherguy » 03.08.2016 11:02:55

Hej,

Jeg har søgt efter et svar men kan ikke finde noget der passer til min situation.

Jeg er dansk, min kæreste er fra Vietnam og har været i Danmark på au pair visum i næsten 2 år. Hun har søgt om studie visum til en uddannelse på university college som hun har fået tildelt scholarship til af skolen.
Hun har dog fået afslag på studie visum fordi de ikke ser det sandsynligt at hun vil studere, men derimod vil bruge studiet som en måde at blive i Danmark.
Et af argumenterne er at hun har en "lignende" uddannelse fra universitet i Vietnam (5 års bachelor uddannelse) (US mener at en 4 årig uddanelse i Vietnam svarer til en dansk 3års bachelor).
Uddannelsen i Danmark vil derfor ikke nødvendigvis være en direkte overbygning (en master på hendes bachelor), men vil være i et relateret felt der vil give hende mange kompetencer inden for et bredere felt hvilket er det hun vil.

Vi har netop startet en appel til den afgørelse men har derefter fundet ud af at det vil tage omkring 6 måneder for en afgørelse (deres ord). Hun står til at skulle starte studie her til september og har allerede betalt 35.000 DKK for det første semester. Der er ingen tvivl om at hun gerne vil denne uddannelse. Hvorfor vil hun ellers betale 35.000 DKK * 7 semestre. Det virker som en dyr måde at snyde sig ind i landet.

Hvis det tager 6 måneder at nå en afgørelse vil hun miste sit scholarship og skulle rejse hjem og derfor ikke kunne starte til september. Så den appel er praktisk taget ubrugelig selvom den indeholde ny information i form af information omkring det scholarship som skolen har tildelt hende (på baggrund af hendes tidligere uddannelse og erfaring mener skolen jo at hun er et godt match til den uddannelse), samt den information som skolen har tildelt scholarship ud fra (bl.a. akademiske resultater, meget positive anbefalinger fra tidligere professorer, osv).

Vi overvejer derfor stoppe den appel sag (hvis det er muligt?) og gifte os og forsøge med familiesammenføring. Til det har jeg et spørgsmål. Vil den fejlede ansøgning til studie visa og en efterfølgende sag om familiesammenføring have betydning for afgørelse af familiesammenføringen?

Der er ingen tvivl om at det er et rigtigt ægteskab med kærlighed osv, men jeg er nervøs for om den afvisning af visum kan få dem til at tro vi gifter os kun for at hun kan blive i landet.

Jeg er sikker på at sagen om familiesammenføring vil falde til vores fordel var det ikke for min bekymring oven for, da vi klart opfylder deres krav samt at jeg har et særbarn med delt forældremyndighed og 50-50 ophold, så vi har en klar tilknytning til Danmark.

Er der nogen der ved om sager om afvisning af visum kan have indflydelse på afgørelse om familiesammenføring?

zyph

Re: Kæreste på au pair visa, afslag på studie visa, indflydelse på familiesammenføring?

Indlæg af zyph » 03.08.2016 11:39:05

Hej,

Jeg tror næppe, at en tidligere sag om studie visum vil få nogen indflydelse på en familiesammenføringssag.

Hvis ellers i opfylder kravene, som du selv mener at i gør og forudsat at hun opholder sig her lovligt, så burde der ikke være noget problem i at indlevere en fs ansøgning.

Nu ved jeg ikke hvor længe jeres forhold har stået på, men et meget kort forhold på nærmere betegnet uger fremfor måneder, måske ovenikøbet med stor aldersforskel (+20 år) så kan fs sager ofte ende med at blive afvist med begrundelsen "proforma ægteskab"

Mvh.
Zyph

anotherguy

Re: Kæreste på au pair visa, afslag på studie visa, indflydelse på familiesammenføring?

Indlæg af anotherguy » 03.08.2016 11:54:39

Tak for svar. Det var også sådan jeg ville tro og mene et system skulle være.

Forholdet har stået på siden April så det vil nok være omkring 6 måneder ved en eventuel sag om fs. Vi har ikke boet på samme adresse da hun stadig er au pair men vi tilbringer weekender og ferier sammen på min adresse.

Hun er 25 og jeg er 30 men det ser jeg som ret naturligt selv hvis vi var et rent dansk par.

En sidste bekymring: Hun kan ikke være au pair hvis hun er gift. Hun er her lovligt på au pair visum nu. Hvis vi bliver gift og umiddelbart efter indgiver ansøgning til FS er der så en periode efter vi er blevet gift indtil FS sagen optages og hun eventuelt kan få processuelt ophold hvor hun faktisk er her ulovligt? Altså gift men på au pair visum?

Eller forsvinder au pair visum ikke som direkte konsekvens af ægteskab, men i en process lidt efter hvorved vi har en mulighed for at ansøge om FS mens hun er her lovligt.

zyph

Indlæg af zyph » 04.08.2016 09:33:25

Det forholder sig akkurat som du selv er inde på til sidst.....

Hendes au pair visum er stadig gyldig efter i er blevet gift, men som gift kan hun selvfølgelig ikke længere fungere som au pair og dermed vil hendes opholdstilladelse som au pair dermed også ophøre efter en stund (typisk 2-4 måneder) an efter hvor hurtige afdelingen for au pair visum, er til at slutte hendes ophold.
Afdelingen som håndtere au pair visum hedder noget med "international rekruttering"

I skal forholde jer sådan her:

1. I bliver gift.
2. 1 dag før eller efter i er blevet gift, skal i maile "international rekruttering" at hun stopper sit au pair ophold hos værtsfamilien i følge aftale med dem, med begrundelse at hun skal giftes. og dermed stopper hendes au pair ophold pr. "dato"
3. Kort tid efter i er blevet gift,nogle plejer at sige, "når blækket er tørt på vielsesattesten" så indlevere i FS ansøgning.

Det er sådan set det, sidste info.
Husk at have de nødvendige papir klar for at blive gift.
Mange kommuner kræver en civilstandsattest (CENOMAR) for at udstede en prøvelsesattest og de kræver typisk at civilstandsattesten skal være legaliseret, samt den max må være 3 måneder gammel.

Husk punkt 2. en au pair har nemlig oplysningspligt om enhver situation som kan have betydning for opholdstilladelsen som au pair.

Mvh.
Zyph

Calle2

Indlæg af Calle2 » 05.08.2016 08:37:08

Vær opmærksom på at der kan være lang ventetid på at få lov til at aflevere ansøgning om FS. Det skal man bestille en tid til - hos politiet hvis uden for hovedstaden (ellers vist udlændingestyrelsen men ikke sikker, da vi skal det hos politiet).

Da jeg fik bestilt en tid, var der 4 ugers ventetid hos Århus politi, så vi først kan komme til at aflevere ansøgningen d. 10.august (vi blev gift d. 16.juli).

Nu bliver jeg da ellers lidt nervøs igen omkring min kones opholdstilladelse. Hun er her på ferie via hendes norske au pair opholdskort. Jeg tænkte dog ikke, at vi behøvede skrive til UDI (der har med au pair at gøre i Norge), at hun er blevet gift. Vi brugte nemlig en norsk prøvelsesattest til at blive det, og hun har også søgt om navneændring i Norge med begrundelsen at hun er blevet gift. Jeg må hellere få skrevet til UDI nu.

zyph

Indlæg af zyph » 06.08.2016 10:22:10

Hej Calle,

Jeg tror nu ikke at i har grund til at være bekymret fordi i ikke har givet besked, jeg ved blot at jeg har læst et sted at au pair's har informationspligt i alle situationer som kan have indflydelse på deres opholdstilladelse.

Der står bl.a. lidt om det her.
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/au_pair/
Udsnit " Det er vigtigt at værtsfamilien og au pairen orienterer Styrelsen for International Rekruttering og Integration, hvis au pairen fraflytter værtsfamiliens adresse eller forlader Danmark inden au pairens opholdstilladelse er udløbet."

Umiddelbart kan omstændigheder omkring ens au pair opholdstilladelse, jo heller ikke få indflydelse på andre former for opholdstilladelse, så hvis man ellers søger FS, så har man jo processuelt ophold under behandlingen af ansøgning og dermed kan man være ligeglad med sin au pair opholdstilladelse.

Mvh.
Zyph

Jeg synes blot i mit første indlæg, at det var værd at påpege, at man altså har oplysningspligt som au pair.

Calle2

Indlæg af Calle2 » 06.08.2016 11:54:45

Det er kun det, at man skal have lovligt ophold i Danmark for at kunne indgive FS ansøgning her, samt at ansøger ikke må have fået en udrejsedato. Det er kun om US vil se en inddragelse af min kones norske opholdstilladelse som en udrejsedato (for reelt får hun jo sådan en, af de norske myndigheder). Hvis altså det foregår på samme måde i Norge.

Men kun lidt nervøs - man har slet ikke kunnet skrive til de norske au pair myndigheder i juli pga. sommerbemanding, så tænker de ikke har haft tid til den her slags arbejde.

zyph

Indlæg af zyph » 09.08.2016 14:17:37

Hej Calle,

Jeg kender ikke til reglerne i Norge, men jeg tror umiddelbart at Norge forvalter reglerne rimelig ens med Danmark og mit bud vil være, at en fastsat udrejsedato fra Norge vil betyde at i ikke kan indlevere FS i Danmark, men jeg er som sagt ikke sikker.

I et tilfælde som jeres (med lang tid mellem giftemål til indlevering af FS ansøgning, så ville jeg nok vente lidt med at informere en myndighed omkring din kones au pair situation, så man dermed kan nå at indlevere FS.

Den afdeling som håndtere au pair sager/visum, de sætter nok heller ikke en slutdato på hendes opholdstilladelse i løbet af dage, men nok nærmere måneder.
Alle afdelinger er jo underdrejet af sager og en sag om au pair visum bliver næppe behandlet som topprioritet

I vores sag brugte de næsten 3 måneder om at slutte hendes au pair visum, men der var vi forlænge gift og indleveret FS.

Mvh.
Zyph

Calle2

Indlæg af Calle2 » 09.08.2016 15:46:41

Jeg var i tvivl om det bedste at gøre - de danske myndigheder kunne måske også spørge om vi havde informeret de norske om vielsen. Så jeg skrev til Norge før vi afleverer i morgen. Også for at høre om processen var sat i gang - for så kunne vi vente med at indlevere og i mellemtiden få et visum til Danmark til min kone (skulle være muligt i Oslo efter at have boet der i over 1 år).

Måske en fejl, men nu må vi se. Jeg ringede også tidligere i dag, og fik at vide at hendes norske opholdstilladelse stadig ville gælde en tid endnu. En anden svarede så senere på dagen på min email "at jeg ikke har en fuldmagt fra min kone, men tak for oplysningerne" :) . Hvis de ikke kan oplyse mig noget skriftligt pga. manglende fuldmagt, så ville det være underligt om de bare tog mine oplysninger om vores vielse som rigtige uden at kontakte min kone først. Jeg tænker de sender et brev til hendes norske adresse engang. Som du siger, når de får tid til det.

Mon ikke det går. Som jeg har forstået det, vil vi få det meste (eller måske hele) gebyret retur, hvis sagen falder på at hun har været her ulovligt ved indlevering af ansøgning. Så i værste fald ender vi med at måtte søge på ny, hvor hun vidst så skal vente i Filippinerne (for så er der vist noget med at hun får et 5 års forbud mht. at få et visum til Schengen). Det vil være ærgerligt, men så må det være sådan.

zyph

Indlæg af zyph » 10.08.2016 13:18:12

Det bliver næppe et problem.
Hvis i indlevere FS i dag og hendes dato på au pair visum ikke er overskredet, så overholder i jo også reglen om lovligt ophold, så ingen grund til bekymring.

Selvom man måske fik pengene tilbage fra FS gebyret, så ville det stadig være en dyr affære at skulle sende hende tilbage til filippinerne og måske endda være nødsaget til at søge FS fra filippinerne, fordi man netop kan blive straffet med 5 års visum karantæne, som du jo selv er inde på.

Men lad os krydse fingre for at alt går som forventet :-)

Mvh.
Zyph

Besvar