Kærestevisum fra Thailand

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Beraru

Kærestevisum fra Thailand

Indlæg af Beraru » 27.07.2016 20:12:47

Hej

Er der nogle, der vide, hvordan det fungerer rent praktisk på Ambassaden?

Min kæreste skal snart på Ambassaden i Bangkok.
Jeg kan se, at hvis man søger via VFS Global, skal man udfylde :

''Questionnaire filled out at VFS (the questionnaire will be handed out at the Visa Application Centre, VFS)'' ?

Nogen der har en idé, hvad det er for noget?
Tænker, det ikke gælder, hvis man søger via Ambassaden?Eller vælger de bare om at stille hende nogle spørgsmål i stedet for at udfylde sådan questionnaire?

Et andet, måske, dumt spørgsmål.
Vi har bestilt rejseforsikring online, men på checklisten står der : ''Original compulsory travel medical insurance, covering all Schengen countries to be shown + 1 copy to be submitted with the application''.Kan de ikke nøjes med 2 kopier eller skal hun have et original dokument, altså udfyldt ''by hand'' ?

Jeg tror, vi har alt det, det vigtiste :
- hun får tilsendt invitationsID + scannet kopi af mit pas + scannet kopi af mit registreringsbevis
- rejseforsikring
- bank statement
- reservation af flybillet
- har jeg glemt noget?

Vi valgte, at søge på Ambassaden, da vi hørte nogle dårlige anmeldelser om VFS Centret.
Tak på forhånd.

Hun skal være i Danmark for 45 dage og rejseforsikringen dækker kun de her 45 dage, men jeg har læst et eller andet sted om 15 ekstra dage, man kan få i akutte tilfælde.Burde vi have købt en rejseforsikring for 60 dage i stedet for 45?

Tak på forhånd.

fundiver199

Re: Kærestevisum fra Thailand

Indlæg af fundiver199 » 28.07.2016 09:15:21

Et visum udstedes for det antal dage, man ønsker at tilbringe i Schengen + 15 dage ekstra, så man får en vis frihed til at planlægge rejsen uden at korte den af. Det er et krav, at forsikringen skal dække hele den periode, hvor visum er gyldigt, uanset at man ikke tilbringer hele perioden i Schengen. Så ja I burde have tegnet forsikring for 60 dage. I bør få forsikringen ændret, før din kæreste søger om visum.

Beraru

Indlæg af Beraru » 29.07.2016 07:03:27

fundiver199 skrev:Et visum udstedes for det antal dage, man ønsker at tilbringe i Schengen + 15 dage ekstra, så man får en vis frihed til at planlægge rejsen uden at korte den af. Det er et krav, at forsikringen skal dække hele den periode, hvor visum er gyldigt, uanset at man ikke tilbringer hele perioden i Schengen. Så ja I burde have tegnet forsikring for 60 dage. I bør få forsikringen ændret, før din kæreste søger om visum.
Jeg har fået at vide fra Ambassaden, at vi kun skal bestille til de antale dage, der ønskes at tilbringe i Schengen og at vi ikke skal tænke på grace perioden.

Vi gør, som de siger.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.07.2016 08:59:33

"Man skal have en rejsesygeforsikring, der dækker eventuelle udgifter i forbindelse med hjemsendelse af helbredsmæssige grunde eller dødsfald, uopsættelig lægebehandling og akut hospitalsbehandling under opholdet. Rejsesygeforsikringen skal dække alle Schengenlandene, og minimumsbeløbet for forsikringsdækningen skal være 30.000 euro. Rejsesygeforsikringen skal være gældende i hele visummets gyldighedsperiode. Et visum kan afkortes, hvis rejsesygeforsikringen ikke gælder for hele perioden."

https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... _visum.htm

Men hvis ambassaden er villig til at se bort fra dette for at gøre jer en tjeneste, så er det jo kun fint :D

Besvar