Turistvisum afslag

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
susandersen

Turistvisum afslag

Indlæg af susandersen » 20.07.2016 15:59:40

Hej
Min kæreste bor i Marocco og har søgt om visum til at besøge mig i Danmark - og har fået afslag, da de ikke mener at der er bevis for, at han vil forlade landet igen efter 3 måneder.
Dette til trods for alle underskrifter på tro og love etc.
Han har job i Marocco - projekt leder og afslutter et projekt nu, og vil derfor tage orlov 3 måneder. Og derefter vende tilbage til sit job, hvilket han også har oplyst.
Vi har kendt hinanden i 6 måneder. Jeg har besøgt ham flere gange og senest på fredag 22. juli rejser jeg derned, for at blive gift inden vi skulle rejse sammen retur til Danmark.
Han er 25 og jeg 64 år, så man kunne måske tro, at der er tale om proforma ægteskab. Det er der ikke!! Ingen af os har tidligere forsøgt turistvisum eller familiesammenføring.
Afslaget på visum er videresendt til US men er der noget vi kan gøre nu, da vi jo har købt og betalt billet og forsikringer ?
Der er en paragraf der siger, at man ikke kan afslå turistvisum på grund af en formodning om at ansøger efterfølgende vil søge opholdstilladelse i form af familiesammenføring ??
Kan I hjælpe os?
Tak på forhånd

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Turistvisum afslag

Indlæg af mh1 » 20.07.2016 22:32:01

Nej, der er ikke en sådan paragraf. Men der er paragraffer om proforma-ægteskaber, og her kunne man meget vel tænkes at tage 'forskud' på bedømmelsen af, om jeres ægteskab er reelt, hvis I blot søger om turistvisum. Helt sikkert vil formodningen være for, at ægteskabet er proforma, for den mistanke vækkes jo allerede ved en aldersforskel på 10-12 år, og jo større forskel, desto stærkere mistanke.

Jo længere I har kendt hinanden og været et par, desto svagere vil mistanken blive. Fx vil min mand og jeg næppe blive mistænkt for proforma, selv om jeg er godt 13 år ældre end han, men vi har været par i 18 år og gift i 14.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.07.2016 12:36:27

susandersen skrev:Der er en paragraf der siger, at man ikke kan afslå turistvisum på grund af en formodning om at ansøger efterfølgende vil søge opholdstilladelse i form af familiesammenføring ??
Tværtimod både kan og skal man NETOP afslå visum, hvis der er en formodning om, at ansøgeren ikke vil forlade Schengen, før visum udløber. Og en sådan formodning kan f.eks. skabes ved, at ansøger kommer til at sige, at det er hans hensigt at aflevere en ansøgning om opholdstilladelse, medens han er i Danmark.
susandersen skrev:Kan I hjælpe os?
Der er desværre ikke andet at gøre end at vente på, at I får den egentlige og begrundede afgørelse fra Udlændingestyrelsen. Desværre gælder reglen om højest 60 dages sagsbehandlingstid ikke for klagesager. Så den købte billet og forsikring må anses for at være tabt, med mindre rejsedatoerne kan ændres.

Jeg er enig med mh i, at der pga. den helt usædvanligt store aldersforskel KAN være tale om, at man har vurderet, at forholdet ikke er reelt. Og at det er derfor, man har fraveget den normale praksis om at meddele visum til kærestebesøg.

Jeg anbefaler derfor, at du ikke gifter dig med ham, før I har modtaget afgørelsen i visumsagen. Da det vel vil være lidt ærgerligt at indgå et ægteskab, der ikke giver mulighed for at bo sammen i Danmark, hvis det var det, der var jeres hensigt. I hvert fald bør det vel så tænkes nærmere igennem, hvad planen egentlig er?

susandersen

Indlæg af susandersen » 21.07.2016 17:12:17

Hej MH og fundiver199
Tak for jeres tilbagemeldinger.
Jeg synes dog at have fundet denne par. 5.9.7.2.1. Privatbesøg
hvor der står:
En risiko for, at ansøgeren eventuelt vil søge at opnå længevarende ophold ved at ansøge om en af de typer af opholdstilladelse, der efter udlændingelovens § 4 c, stk. 4, ikke medfører en karensperiode, skal således ikke medføre afslag på visumansøgningen. Dette omfatter bl.a. familiesammenføring efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1 eller 2, eller opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 1-11 og 13. Dette betyder, at f.eks. kærester som udgangspunkt kan meddeles visum på trods af en svag tilknytning til hjemlandet, da risikoen for, at ansøgeren vil søge om opholdstilladelse, i disse tilfælde knytter sig til familiesammenføringsreglerne.

men klart vi må afvente ..... Tak for jeres hjælp. Han fortsætter bare sit gode arbejde uden en mellemliggende ferie i Danmark. Ærgerligt for jeg ville jo gerne vise hvor dejligt vores land er.
mvh

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.07.2016 04:47:15

Den citerede tekst betyder, at en GENEREL risiko for, at ansøgeren vil søge om familiesammenføring - f.eks. baseret på at besøget gælder en ægtefælle eller kæreste - ikke skal føre til afslag på visum. Og hvis det ikke var sådan, kunne man jo aldrig få visum til at besøge hverken en kæreste eller ægtefælle, da der stort set altid vil være en generel risiko for, at man måske søger om familiesammenføring.

Hvis der derimod er en KONKRET risiko, typisk fordi ansøgeren har tilkendegivet en hensigt, så skal der gives afslag. Også selvom ansøgningen er af en type, der ikke normalt udløser visumkarantæne.

Besvar