Guide og Dansk prøve A1

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Dreamstar

Guide og Dansk prøve A1

Indlæg af Dreamstar » 08.07.2016 21:50:03

Hej derude!
Jeg har nu fået glædelige nyheder fra US. Min kone har fået midlertidig opholdstilladelse, så vi skal hen og hente den ved ambassaden i Ankara :wink: Hun har fået 6 måneder til at rejse ind i Danmark.
Eftersom vi nu snart bliver ægtefællesammenført i Danmark, venter der vel tonsvis af bureaukrati og papirarbejde med at få hende registeret diverse steder.
Derfor har jeg nogle spørsmål vedrørende dette.
Hun skal som obligatorisk bestå en Dansk prøve A1, som jeg har fået besked fra US, for at kunne være i Danmark. Hun har 6 måneder fra den dato hun tilmelder sig folkeregisteret og det har hun 5 dage i at gøre brug af, når hun ankommer til DK.
Har i nogle forslag til hvordan hun kan øve sig og bestå prøven? Starter hun på lær dansk skolen med det samme når hun ankommer og lære de hende specifikt i at kunne bestå dansk prøve A1 eller er det bare generalt dansk de lære hendr? Er der gratis applikationer til mobil telefonen, hun kan gøre brug af? Jeg er nemlig så nervøs for at hun ikke består og dermed at hendes opholdstilladelse bliver annulleret. Hun kan intet dansk, men jeg øver lidt i ny og næ med hende og spørger hende på Dansk, så hun kan lære det. Hvad vil være godt at lære hende i at bestå den obligatoriske prøve? Med en applikation eller lignende ville hjælpe meget eller hjemmesider osv som i kan anbefale?

Et andet spørsmål er hvad sker der efterfølgende. Hvordan foregår hele dette process efter hun består dansk A1 prøve. Hun skal vel i skole? Da alt foregår på dansk ved Lær Dansk uddannelserne, vil hun jo ikke ane en dyt af hvad lærerens udtalelser er? SKAL hun yderligere bestå Dansk A2 og A3 og hvad bruges disse to prøver til? Jeg har nemlig stillet en anfordringsgaranti, så jeg skal kun nedsætte garantiren da det er bankens penge, så provision betalingen bliver mindre. Får jeg breve fra US og kommunen omring hvor de guider mig igennem om hvad jeg skal gøre?
Vores mål er jo at hun kan få permanent opholdstilladelse i Danmark. Jeg elsker hende og vil seriøst ikke miste hende pga alle disse regler og indtagelser af opholdskort. US behersker denne form for magt, som skaber frygt for at man kan miste sin elskede kone.
Vi starter jo trodsalt med nul og hun skal finde arbejde, gå i skole og hvis der kommer børn i fremtiden osv. Hvad med det økonomiske aspekt? Er der nogle gode fif og tip omkring hvad man kan gøre som ene forsøger i hjemmet til at starte med nu hvor konen ingen arbejde har til at starte med?
Har i eventuelt andre fif eller tip som i vil rådgive mig om, som i måske selv har gjort forkert eller siger: Gad vi gjorde sådan i stedet?

Hun er tyrkisk statsborger og jeg er selv dansk statsborger, født og opvokset i DANMARK :wink:

Som i kan se har jeg en del spørsmål. Jeg prøver selv at finde svar på mine spørsmål, men de bedste svar findes fra dem der har praktiske og teoretiske svar. Dem der har været igennem alt dette og er længere i processen. Altså jer derude! Jeg håber virkeligt at høre fra jer og ønsker jer allesammen det bedste i fremtiden!

fundiver199

Re: Guide og Dansk prøve A1

Indlæg af fundiver199 » 09.07.2016 05:34:59

Danskprøve A1 er obligatorisk for at bevare opholdstilladelsen og skal være forsøgt bestået inden for 6 måneder.

Danskprøve A2 er frivillig. Hvis den bestås inden for 15 måneder, kan bankgarantien nedsættes med 10.000 kroner i 2012-niveau. Der skal som for Danskprøve A1 betales prøvegebyr.

Prøve i Dansk 2 eller en lignende prøve er kravet for at få gjort sin opholdstilladelse permanent og for at blive dansk statsborger.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Guide og Dansk prøve A1

Indlæg af mh1 » 09.07.2016 11:09:00

mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar