Flyttet til Danmark - Tidsbegr. ophodskort udløber snart

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
tokay

Flyttet til Danmark - Tidsbegr. ophodskort udløber snart

Indlæg af tokay » 25.04.2016 14:02:40

Kære alle
- Det har godt nok været længe siden, så jeg håber alle har det godt herinde.

Vi er i 2012/2013 flyttet tilbage til Danmark, da min kone fik opholdskort efter EU-retten.
Det udløber så i starten af november 2017
Hvornår vil det give mest mening for os at søge ?

Jeg har stadig fast arbejde i DK og opfylder, hvis i spørger mig, stadig kravene. Jeg ejer nemlig stadig min egen bolig i DK og konen lærer dansk sproget, det har vi certifikater på (at hun har bestået alle 5 modultest, mangler dog 1 tilbage). Desuden har vi en lille søn som er født i DK og som har dansk pas, så jeg mener at jeg/konen opfylder kravene.

Jeg har været inde på:
http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... nentophold for at læse mig lidt klogere, men det giver stadig ikke helt mening for mig.

Konen har til at starte med fået opholdskort i Sverige efter EU-reglen med henvisning til at jeg har "tilstrækkelige midler", og det mindes jeg nemlig også jeg søgte efter, da vi flyttede tilbage til DK i 2013, men det kan jeg simpelthen ikke huske, da der er gået 3 år nu... Er der nogen steder man kan se dette på nettet eller undersøge nærmere om ?

Nu når vi så skal søge om permanent i Danmark, skal jeg så søge efter de nationale regler eller EU reglen "med tilstrækkelig midler" igen eller har jeg frit valg på den hylde ?

- og hvad kan anbefales hvis jeg har frit valg...Der er godt nok lidt svært og lidt tåget det her.

Jeg håber på lidt hjælp
mvh
-Tokay
Senest rettet af tokay 04.01.2017 11:47:31, rettet i alt 1 gang.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flyttet til Danmark - Tidsbegr. ophodskort udløber snart

Indlæg af mh1 » 25.04.2016 16:51:14

Søg endelig efter EU-reglerne. Det andet er for bøvlet.
mh
Rådgiver for ÆUG

tokay

Indlæg af tokay » 26.04.2016 07:23:41

mh skrev:Søg endelig efter EU-reglerne. Det andet er for bøvlet.
Hej MH

Hvad begrunder du det i?

Er der ikke lige så mange fordele efter de nationale regler, Nationale regler = så kan konen vel modtage støtte og komme i aktivering...?

EU reglen = skal forlænges hvert 10 år som jeg har forstået det ?

Mvh
Tokay

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 26.04.2016 13:39:18

Man får permanent opholdsret efter 5 års uafbrudt ophold med EU-opholdskort. Der er ingen andre krav end at man ikke har opholdt sig uden for DK i længere tid, og at man ikke har modtaget kontanthjælp (hvilket endda kun gælder, hvis den danske ægtefælle ikke er i arbejde). Selve opholdskortet skal fornys, men det skal det uanset om det er EU eller dansk. Det er IKKE ensbetydende med at man skal søge om opholdsret, hhv. tilladelse, det er bare det samme som når man skal have nyt pas.

For at din kone kan få permanent opholdstilladelse efter danske regler, skal hun opfylde disse krav:
"Grundlæggende betingelser
- Man skal fortsat opfylde betingelserne for den opholdstilladelse, man har.
- Man skal være fyldt 18 år.
- Man skal have boet lovligt i Danmark i mindst 6 år. Hvis man opfylder alle 4 supplerende betingelser (se nedenfor), skal man dog kun have boet lovligt i Danmark i mindst 4 år.
- Man må ikke have begået visse typer af kriminalitet.
- Man må ikke have forfalden gæld til det offentlige, medmindre der er givet henstand.
- Man må ikke have modtaget offentlig hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven inden for de sidste 3 år.
- Man skal have accepteret en erklæring om integration og aktivt medborgerskab i det danske samfund.
- Man skal have bestået Prøve i Dansk 2 eller en danskprøve på et tilsvarende eller højere niveau.
- Man skal have været i ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed i mindst 2 år og 6 måneder inden for de sidste 3 år.
Man skal fortsat være i arbejde på det tidspunkt, hvor Udlændingestyrelsen træffer afgørelse i sagen.

Supplerende betingelser
For at få permanent opholdstilladelse skal man udover de grundlæggende betingelser også opfylde mindst 2 af 4 supplerende betingelser:

Man skal have bestået en medborgerskabsprøve eller have udvist aktivt medborgerskab i Danmark.
Man skal have haft ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed i mindst 4 år inden for de sidste 4 år og 6 måneder.
Man skal have haft en årlig skattepligtig indkomst på gennemsnitligt 270.000 kr. (2016-niveau) eller derover de sidste 2 år.
Man skal have bestået Prøve i Dansk 3, eller en danskprøve på et tilsvarende eller højere niveau.
De 4 supplerende betingelser rangerer lige, og det er derfor uden betydning, hvilke 2 af de 4 betingelser man opfylder. Hvis man opfylder alle 4 supplerende betingelser, vil man kunne få permanent opholdstilladelse efter at have boet lovligt i Danmark i mindst 4 år."

Der er altså lige lidt mere end at have bestået danskprøver og ikke have fået kontanthjælp.
mh
Rådgiver for ÆUG

tokay

Indlæg af tokay » 27.04.2016 11:36:05

mh skrev:Man får permanent opholdsret efter 5 års uafbrudt ophold med EU-opholdskort. Der er ingen andre krav end at man ikke har opholdt sig uden for DK i længere tid, og at man ikke har modtaget kontanthjælp (hvilket endda kun gælder, hvis den danske ægtefælle ikke er i arbejde). Selve opholdskortet skal fornys, men det skal det uanset om det er EU eller dansk. Det er IKKE ensbetydende med at man skal søge om opholdsret, hhv. tilladelse, det er bare det samme som når man skal have nyt pas...........
Hej MH og tak for svar.

Kan godt se at der ikke stilles særlige skarpe krav til EU-retten kontra de nationale regler, men...

Mine tanker går bare fremadrettet ude i fremtiden for os begge to, da det allerede på nuværende tidspunkt, er rigtig svært for min kone at få nogen form for statsstøtte til at komme ud i arbejde. Jeg tænker ikke her kontant hjælp, for guds skyld nej, men en eller anden form for jobstøtte, så hun kan komme ud i arbejdsmarkedet, måske kursuer, eller jobtilskud, aktivisering eller lign.

Alle de steder vi har henvendt os, har vi fået afvisning med at hun ikke har krav på støtte og eftersom hun ikke får kontanthjælp ja, så er staten Danmark faktisk ligeglade med hende og vi har indirekte fået af vide, at vi sejler vores egen sø hvad det andgår.

Jeg har brugt argumentet med at min kone rent faktisk lærer det danske sprog, selvom hun ikke har krav på det, samt at vi har sendt et hav af ansøgninger, men pga. af at hun ingen uddannelse samt erhvervserfaring har, så har vi forståeligt nok fået afslag. Til det har myndighederne bemærket at det er måske at fordi Danmark ikke gider min kone, selvom min kone viser, at hun gider Danmark.

Jeg kom så med et indput efterfølgende om at danmark bruger et hav af penge på flygtninge samt kriminelle som ikke rigtig gider danmark, men derimod afviser min kone?.

Det faldt ikke i god jord hos myndighederne og henviste til at det er politikerne som sætter reglerne og dagsordenen også smækkede jeg med døren og gik derfra, pissesur.

Vi har både været hos Jobcenteret og Copenhagen International House.

Derfor tænkte, jeg at hvis konen opfylder kravene og får opholdskort efter de nationale regler, så kan hun måske få lidt form for støtte for at komme ud i arbejdsmarkedet og dermed kan veligeholde og benytte sig af sproget, for det er rigtig svært for hende at integrere sig.

Hun er allerede i en forening hvor hun arbejder gratis, det er frivilligt hos Dansk røde kors, men derfor kunne hun godt tænke sig at komme ud og tjene nogle penge.

Jeg håber du kan forstå hvorfor jeg spørger.

mvh
Tokay.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 27.04.2016 12:20:24

Løntilskud er da en mulighed.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.04.2016 21:37:02

Din kone kunne frivilligt have indgået en integrationskontrakt med kommunen, den samme som andre familiesammenførte SKAL indgå.

Se: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 3323#Kap3a

Hun har nemlig samme ret til støtte til integration og at komme i beskæftigelse som andre, jf. § 2 stk. 4. Det omfatter beskæftigelsesrettede tilbud, jf. § 16, stk. 2 nr. 2 / § 23 stk. 5.
mh
Rådgiver for ÆUG

tokay

Indlæg af tokay » 28.04.2016 09:55:29

mh skrev:Din kone kunne frivilligt have indgået en integrationskontrakt med kommunen, den samme som andre familiesammenførte SKAL indgå.

Se: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 3323#Kap3a

Hun har nemlig samme ret til støtte til integration og at komme i beskæftigelse som andre, jf. § 2 stk. 4. Det omfatter beskæftigelsesrettede tilbud, jf. § 16, stk. 2 nr. 2 / § 23 stk. 5.

Hej igen MH:

Du skriver først "kunne frivilligt have indgået", efterfulgt af "som andre familiesammenførte SKAL indgå".

Nu bliver jeg lidt i tvivl, om JEG skulle have mindet kommunen om at konen kunne indgå integrationskontrakten, da vi flyttede tilbage til dk, eller om jeg stadig få konen til at underskrive sådan en kontrakt, da alle SKAL have sådan en underskrevet.

Eller er det for sent... ? Hvor ligger ligger vi her ...?

Hej Skaanebo:

Tro mig jeg har forsøgt at få alle dem som vi har besøgt i tale om tilbud med løntilskud, men problemer ligger i at konen skal minimum have arbejdet i 6 mdr. for at opfylde kravene om at få støtte til jobtilskud.

Også er vi lige vidt om at konen (og jeg) er låst i systemet, da hun ikke kan komme ud på arbejdsmarkedet uden erfaring og uddannelse.

Det er en tung kamp det her.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 28.04.2016 16:36:22

Din kone SKAL ikke have en integrationskontrakt, men har kunnet få en, hvis hun ville. Jeg ved ikke om der er nogen tidsbegrænsning på, der er nok på danskkurser, men det er jo så også lidt ligemeget nu.

Det er jer, der skulle have haft spurgt, og ikke kommunen, der skulle tilbyde uopfordret.

Print loven ud og streg de paragraffer, jeg nævner, under eller over med gul markerpen, og tag ned på borgerservice og spørg dem. Lad jer ikke verfe af med et mundtligt afslag, men skriv en ansøgning, hvis de er på tværs. Hvis I søger skriftligt, skal de give et evt. afslag på skrift og med begrundelse. Det virker ofte på den måde, at man lettere får ret.
mh
Rådgiver for ÆUG

tokay

Indlæg af tokay » 29.04.2016 12:05:48

mh skrev:Din kone SKAL ikke have en integrationskontrakt, men har kunnet få en, hvis hun ville. Jeg ved ikke om der er nogen tidsbegrænsning på, der er nok på danskkurser, men det er jo så også lidt ligemeget nu.

Det er jer, der skulle have haft spurgt, og ikke kommunen, der skulle tilbyde uopfordret.

Print loven ud og streg de paragraffer, jeg nævner, under eller over med gul markerpen, og tag ned på borgerservice og spørg dem. Lad jer ikke verfe af med et mundtligt afslag, men skriv en ansøgning, hvis de er på tværs. Hvis I søger skriftligt, skal de give et evt. afslag på skrift og med begrundelse. Det virker ofte på den måde, at man lettere får ret.
Mange tak for vejledningen mh.

Vi vil fluks bevæge os ned i borgerservice efterfulgt af et brev/mail til dem, hvis det bliver helt umuligt.

-Tokay

tokay

Indlæg af tokay » 27.06.2016 19:54:00

Vi har nu været nede i jobcenteret efter og har fastholdt at konen har ret til hjælp, så hun kan komme ud i arbejde.

Det har nu vist sig at hun har fået et job med løntilskud, (godt nok kun i 6 mdr.), men med henvisning til en lov - hvor JEG skal underskrive med NEMID - som hedder og jeg citerer:

"Målgruppe: §2.10 - selvforsørgere Efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, kapitel 12."

Jeg aner ikke hvor jeg skal søge på nettet, for at læse om denne lov og hvad loven i det hele taget indebærer og om den er til hinder for min kones fremtidig ansøgning efter EU retten, i og med at det er MIG som skal underskrive med NEMID.

Jeg vil nødig havne i en situation hvor JEG underskriver med NEMID, for at det så skal vise sig at en medarbejder i kommunen har klokket i det og henvist os til en forkert lov og som dermed kan ende med at spænde ben for os.

Det er sket og hørt før at andre har oplevet noget lignende.

Er der nogen kloge hjerner som kan belyse mig om denne lov er til hinder for os ?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.06.2016 05:01:33

EU-opholdsret er ikke noget, man skal ansøge om at få. Det er noget, man enten har eller ikke har på baggrund af objektivt konstaterbare forhold. Og din kone bliver selvfølgelig ikke smidt ud af Danmark, fordi hun arbejder i et løntilskudsjob, som det danske samfund selv har valgt at tilbyde hende for at få hende ind på arbejdsmarkedet.

tokay

Indlæg af tokay » 04.01.2017 12:00:06

Halløj i stuen.

Jeg håber i alle har det godt. Vi har det rigtig godt i Danmark lige p.t.

Konen er så glad for at have fuldført en 6 måneders periode med løntilskud, dog uden at komme videre i arbejdsmarkedet, men vi søger med lys og lygte.

Jeg henvender mig, fordi som sagt tidligere i tråden, så udløber hendes opholdskort til start november 2017 og jeg hører forskellige meninger om hvornår man kan begynde at søge permanent opholdskort i Danmark.

Spørgsmål:
Når den nu udløber til november 2017, er der så en frist hvorpå at hun ikke må ud og rejse når fristens udløb nærmer sig ? Jeg tænnker jo på at vi nok skal ud og rejse til sommer hvilken så bliver juli/august 2017, er dette en hindring når kortet udløber efter 3 måneder ?

Hvornår kan man søge i mit tilfælde... ? Jeg hører nogen steder fra 1 måned før udløb, andre siger at jeg godt kan søge 3 måneder før udløb... ?

Når jeg søger, hvad skal jeg så vedlægge af dokumentation, hvor finder jeg ansøgningen henne og skal jeg underskrive på noget af det eller er det kun min kone som skal søge ?

Så vidt jeg ved, så er vores dokumenter røget til Statsforvaltningen som nu skulle forvalte disse slags sager.

I er rigtig gode til at svare herinde, det skal i have ros for.

mvh
Tokay

tokay

Indlæg af tokay » 18.01.2017 13:14:23

Bump

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.01.2017 13:21:51

Det må være noget, Statsforvaltningen vil kunne svare på.

Besvar