Hej.
Min amerikanske mand og jeg, er i gang med at finde tilbage til danmark, efter at have boet og arbejdet i Sverige de sidste 6 mån.
Jeg har fået arbejde i danmark fra 1 juli, så alting går lige pludseligt ret hurtigt.
Vi skriver derfor, for at få et par svar på hvordan vi nu skal bære os an med hele flytningen og sammenførelsen under EU regler.
Vi har et par ting vi er usikre på.
1. Hvordan gør vi med i det hele taget rejse til Danmark, da min mand jo har været i europa længere end de 90 dage, da han har søgt om ophold under EU regler her i Sverige, mens vi har været her.
Kan vi godt bare tage til danmark? Eller skal han have en tilladelse af en slags for at kunne komme over grænsen? Vi skal med en færge til Bornholm.
2. Når vi forhåbentligt så når til Danmark, hvad så derefter? Skal vi gå til borgercenter og jobcenter med det samme? Eller skal vi have sendt ansøgningen om sammenførelse under EU regler ind til statsforvaltningen først?
3. Efter vi har søgt og venter på svar, hvad kræves da af os i mellemtiden? Og vil min mand kunne få nogen form for ydelser eller i det mindste kunne gå til lægen, starte sprogskole og lignende?
4. Når vi nu begynder at søge om sammenførelse i Danmark, hvordan gør vi så med den svenske ansøgning? Hvornår og hvordan skal vi afslutte den?
Håber i kan guide os lidt, tak.
Rejse tilbage til Danmark fra Sverige
Re: Rejse tilbage til Danmark fra Sverige
Lad os tage det sidste først. Den svenske ansøgning behøver I ikke at gøre noget ved. Når du er blevet folkeregistreret i Danmark, vil den svenske ansøgning enten medføre afslag, eller den vil simpelthen ikke blive behandlet til ende, da der ikke længere foreligger et grundlag for ansøgningen.
Danmark har ikke lukket grænsen til Sverige, det er indtil videre kun den modsatte vej, at der er indført paskontrol. Så I burde uden problemer kunne rejse til Bornholm.
Ved ankomst skal du/I folkeregistreres hos Borgerservice. I teorien kan din ægtefælle også folkeregistreres med det samme, men i praksis har det vist sig lidt mere besværligt.
I kan med fordel søge om opholdskort hos Statsforvaltningen med det samme, mens I stadig er i Sverige. Så skal I blot sørge for at informere Statsforvaltningen om jeres nye adresse i Danmark efterfølgende. Jo før I søger, desto tidligere kommer opholdskortet.
Danmark har ikke lukket grænsen til Sverige, det er indtil videre kun den modsatte vej, at der er indført paskontrol. Så I burde uden problemer kunne rejse til Bornholm.
Ved ankomst skal du/I folkeregistreres hos Borgerservice. I teorien kan din ægtefælle også folkeregistreres med det samme, men i praksis har det vist sig lidt mere besværligt.
I kan med fordel søge om opholdskort hos Statsforvaltningen med det samme, mens I stadig er i Sverige. Så skal I blot sørge for at informere Statsforvaltningen om jeres nye adresse i Danmark efterfølgende. Jo før I søger, desto tidligere kommer opholdskortet.