Gebyr for tyrkiske statsborgere.

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
tullele

Gebyr for tyrkiske statsborgere.

Indlæg af tullele » 20.06.2016 10:41:35

Hej

Er der nogen der kender de præcise regler omkring betaling af gebyr for tyrkiske statsborgere?
- nu har jeg fået forskellige svar, alt efter hvem jeg har snakket med i Udlændingestyrelsen og politiet.

Er man fritaget for at betale gebyr hvis den herboende er dansk statsborger, men ægtefællen der skal søge om forlængelse af opholdstilladelse er tyrkisk statsborger (økonomisk aktiv)?

fundiver199

Re: Gebyr for tyrkiske statsborgere.

Indlæg af fundiver199 » 20.06.2016 10:49:26

"Dommene må fortolkes således, at kravet om betaling af gebyr ikke kan stilles over for tyrkiske statsborgere, som på erhvervsområdet søger om opholdstilladelse, forlængelse af opholdstilladelse eller tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse, eller som på erhvervsområdet ønsker at klage over en afgørelse eller at anmode om genoptagelse af en sag."

https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... orgere.htm

Umiddelbart vil jeg ud fra ovenstående vurdere, at der godt kan kræves gebyr, hvis en økonomisk aktiv tyrkisk statsborger søger om forlængelse af sin familiesammenføring med en ikke-tyrkisk statsborger.

Jeg anbefaler derfor, at I betaler gebyret, så I er sikre på, at ansøgningen ikke bliver afvist med det resultat, at din ægtefælle skal starte helt forfra med at søge om en ny opholdstilladelse.

Hvis gebyret ikke skal betales, vil I få pengene refunderet senere.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.06.2016 10:50:38

Jeg kan virkelig godt forstå forvirringen, for i en anden tekst på Nyidanmark står der følgende:

"Tyrkiske statsborgere, som søger om forlængelse af opholdstilladelse eller om permanent opholdstilladelse, og som er økonomisk aktive som arbejdstagere, selvstændige erhvervsdrivende eller tjenesteydere, er også fritaget for betaling af gebyr."

https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... _gebyr.htm

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.06.2016 10:54:31

En opholdstilladelse som familiesammenført giver væsentligt mere vidtgående rettigheder i Danmark end en opholdstilladelse, som alene er meddelt i medfør af associeringsaftalen. Så af den grund vil jeg umiddelbart vurdere, at Danmark godt kan tillade sig at opkræve gebyr for en sådan ansøgning. Og at en økonomisk aktiv tyrkisk familiesammenført alene vil kunne kræve, at en ansøgning om ophold i medfør af associeringsaftalen behandles gebyrfrit. Men ja det er godt nok kringlet.... :roll:

tullele

Indlæg af tullele » 21.06.2016 20:25:34

Tak for dit hurtige svar.

Vi har dog allerede indgivet ansøgningen - uden at betale gebyr, da det var hvad vi blev anbefalet af Udlændingestyrelsen dengang vi søgte :?

Vi må nok hellere få trukket ansøgningen tilbage og søge igen - med gebyrbetaling, for en sikkerhedsskyld...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.06.2016 06:36:58

I skal i hvert fald have på skrift, at din mand er fritaget for gebyrbetaling. Ellers er det "risky business" med opholdstilladelsen som indsats.

Besvar