Forlængelse af turist visum

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
adambb

Forlængelse af turist visum

Indlæg af adambb » 11.06.2016 19:52:24

Hej æug

Ville høre jer om I ved, hvad muligheder der er for at få forlænget et turist visum til sin kone som kommer fra Algeriet?
Kan se på nyidanmark.dk at der er mulighed for at få forlænget sit visum i op til 3 måneder hvis man har søgt om familiesammenføring og den yngste er under 23 og et halvt. Situationen er den at min kone og jeg er begge 23 år jeg har 6 måneder til at blive 24 år men hun har er halvt år til at blive 23 år og seks måneder. Er der så nogen som helst mulighed for at søge forlængelse af visum ?
Fandt det her https://www.nyidanmark.dk/da-dk/ophold/ ... ngelse.htm

Kan ikke lige se ideen i at skulle søge om forlængelse af visum til en EU/EØS borger

fundiver199

Re: Forlængelse af turist visum

Indlæg af fundiver199 » 12.06.2016 04:57:58

Visum kan kun forlænges i helt særlige situationer af force majour agtig karakter. Som f.eks. hvis alle fly til Algeriet er aflyst i flere uger pga. en generalstrejke i landets lufthavne. Eller hvis hun ligger på hospitalet med et brækket ben. Eller hvis et nært familiemedlem (f.eks. dig) ligger for døden, så det er jeres sidste chance for at være sammen.

Den regel, du taler om, handler om, at man har søgt familiesammenføring, når man er 23½ år, og afgørelsen træffes, før man er fyldt 24 år. Når afgørelsen er truffet, er man teknisk set ikke på processuelt ophold længere. Og derfor får man så et nationalt begrænset dansk visum, der gælder, til man fylder 24 år, og ens opholdstilladelse træder i kraft.

Lige nu er dette ren teori, idet der stort set aldrig træffes afgørelser i sager om familiesammenføring, før der er gået mindst ½ år. Og dermed bliver der aldrig brug for det særlige visum.

Din kone har (forhåbentlig) ingen mulighed for at få forlænget sit visum, og hun skal forlade Schengen området, før hendes visum udløber.

adambb

Indlæg af adambb » 13.06.2016 18:37:33

Hej

Mange tak for svar.

Vi har bare det problem at min kone ikke er 23 år og 6 måneder endnu.
Er det så no go at søge familiesammenføring fra nu af ?
Er der slet ingen mulighed eller noget at gøre?
Så er alternativet at skulle rejse til Algeriet og så søge visum igen og vente til hun er 23 og et halvt år og så søge familiesammenføring forhåbentlig her fra Danmark?
Mvh
Adam

JamTheDane

Indlæg af JamTheDane » 13.06.2016 19:01:47

Ja, det er desværre helt no go at søge familiesammenføring I Danmark før i begge er 23,5 år gamle.
Jeg har ikke sat mig ind i kravene i Sverige, i kan prøve at kigge der.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.06.2016 21:52:57

Der er forskellige muligheder for at blive fritaget for 24-års reglen. De er beskrevet i ÆUGs vejledning under menupunktet "rådgivning" og i øvrigt også på Nyidanmark. Kort fortalt er de:

* Særbørn i Danmark (under visse betingelser)
* Risiko for asylrelevant forfølgelse i ansøgerens land
* Andre hindringer for at bo i ansøgerens land
* Job på positivlisten

Men hvis I ikke kommer under noget af dette, så er det no go at søge, før hun er fyldt 23½ år. Sådan er det jo, som vores tidligere økonomiminister ville have udtrykt det.

Besvar