Fået 5 års opholdskort - kan vi skifte til svenske ?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Bahar

Fået 5 års opholdskort - kan vi skifte til svenske ?

Indlæg af Bahar » 09.06.2016 19:05:38

Hej
Vi søgte efter begge regelsæt i Sverige og min mand har for en uge siden fået 5 års opholdskort i Sverige efter 5,5 måneders sagsbehandlingstid hvilket vi er rigtige glade for og tusind tak for al den hjælp som man har kunnet få her inde :) men jeg har lige et spørgsmål er der mulighed for at vi måske kan skifte til svenske regler da min mand så kan få permanent opholdstilladelse efter 2 år ? og hvis det er muligt hvordan skal vi så gøre dette ? eller er det bedst at vente de fem år i Sverige og søge både PUK og PAS samtidig ?

MVH Bahar

mfewk

Re: Fået 5 års opholdskort - kan vi skifte til svenske ?

Indlæg af mfewk » 10.06.2016 07:44:58

Bahar skrev:Hej
Vi søgte efter begge regelsæt i Sverige og min mand har for en uge siden fået 5 års opholdskort i Sverige efter 5,5 måneders sagsbehandlingstid hvilket vi er rigtige glade for og tusind tak for al den hjælp som man har kunnet få her inde :) men jeg har lige et spørgsmål er der mulighed for at vi måske kan skifte til svenske regler da min mand så kan få permanent opholdstilladelse efter 2 år ? og hvis det er muligt hvordan skal vi så gøre dette ? eller er det bedst at vente de fem år i Sverige og søge både PUK og PAS samtidig ?

MVH Bahar
Har din mand ikke fået opholdstilladelse efter begge regelsæt? Det er absolut nemmest, at søge permanent efter de svenske regler og allerede efter 2 år fremfor at vente.

Bahar

Indlæg af Bahar » 10.06.2016 10:14:45

mfewk skrev:
Bahar skrev:Hej

MVH Bahar
Har din mand ikke fået opholdstilladelse efter begge regelsæt? Det er absolut nemmest, at søge permanent efter de svenske regler og allerede efter 2 år fremfor at vente.
Tak for svaret men min mand har kun fået opholdstilladelse efter EU reglerne vi har ikke hørt noget fra de svenske regler i lang tid men jeg har læst at efter to års bopæl i Sverige så kan min mand også søge om permanent opholdstilladelse selvom han har et EU kort ?

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 10.06.2016 22:52:35

Din antagelse er korrekt. Du må dog forvente lang sagsbehandlingstid på uppehållstilstånd. Så I kunne jo eventuelt vente til uppehållstilstånden kommer og derpå meddele Migrationsverket, at I ønsker at se bort fra EU opholdskortet.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Bahar

Indlæg af Bahar » 11.06.2016 17:16:56

Kim P. Nyberg skrev:Din antagelse er korrekt. Du må dog forvente lang sagsbehandlingstid på uppehållstilstånd. Så I kunne jo eventuelt vente til uppehållstilstånden kommer og derpå meddele Migrationsverket, at I ønsker at se bort fra EU opholdskortet.
Tak for svaret vi må bare vente og se om ik vi os får svar fra de svenske regler :)

Besvar