Min kone er fra Peru og er 20 år gammel og jeg studerer officielt lige nu, men arbejder fuld tid. Vi har en ansøgning om familiesammenføring efter EU-reglerne hos Statsforvaltningen, som blev afleveret i april.
For at det hele kunne blive lidt nemmere, ville det være lækkert, hvis min kone snart og hurtigst muligt kunne starte på noget danskundervisning, så hun kan få bygget ovenpå alt det hun allerede kan efter at have boet sammen med mine forældre nogle måneder og hun kan muligvis få lovning på et arbejde. men et krav vil nok være at hun kan noget mere dansk. Så så mange danskmoduler som muligt ville være bedst, men det holder et studiejob altså ikke til i længden.
Jeg har læst nogle tråde uden helt at blive klar over, hvordan jeg skal gribe det an og hvad jeg konkret nu skal gøre:
Specielt dette indlæg:
viewtopic.php?p=95101&sid=4a077ef6496cf ... cdb#p95101
og en henvisning til Informationsbrev nr 3/2011:
uibm.dk/filer/danskuddannelse/bibliotek-informationsbreve/informationsbrev-nr-3-2011.pdf
og folketingsspørgsmål:
http://docdro.id/7EDCQ6z
Jeg har:
- Ansøgt om danskundervisning over email til Odense Kommune
- Besøgt International Citizen Service South
- Modtaget svar fra kommunen
1.
I ansøgningen d 8/6 har jeg vedlagt flg:
Informationsbrev nr 3/2011
Klagesag lagt på ÆUG.dk
Kvittering for ansøgning efter EU regler til statsforvaltningen.
Eftersendt kvittering for for ansøgning efter EU regler til statsforvaltningen.
Brev fra Odense Kommune omkring plads hos dagppleje
Folketingsspørgsmål
Oversigt over afleverede papirer hos statsforvaltningen i forbindelse med ansøgning om familiesammenføring efter EU-regler0
2.
Ved besøget hos ICS i dag (9/6) fik jeg igen at vide, at hendes sag hos statsforvaltningen skal være færdig førend at hun kan begynde og dermed få gratis undervisning og vi blev enige om at vente på kommunens afgørelse.
3
9/6 har jeg modtaget flg. svar fra kommunen:
Kære XX
Jeg har fået tilsendt din mail vedrørende dit ønske om at tilmelde din kone, XX til danskuddannelsen. Vi har nu haft mulighed for at drøfte sagen med en af vores jurister, derfor har det taget lidt tid, inden vi kunne give dig en tilbagemelding.
Lad mig starte med at sige, at vi gør, hvad vi kan for at imødekomme dit ønske, og helt principielt, kan jeg godt forstå dine argumenter om, at det giver god mening at sætte XX i gang med danskundervisningen. Vi er dog underlagt en lovgivning, der stiller nogle krav i forhold til, at vi kan oprette hende i vores system. Jeg kan se, at du selv henviser til § 2, hvor der bl.a. står, at vedkommende skal være folkeregistreret i kommunen. Det er her vi kommer lidt i klemme, idet vi ikke kan slå XX op i vores database endnu.
Har du mulighed for at sende os kopi af XXs opholdsgrundlag i Danmark? – evt. en midlertidig opholdstilladelse. Alternativt kunne det være en opholdstilladelse fra Sverige.
Jeg håber, at vi i fællesskab kan nå frem til en løsning, der kan imødekomme jeres ønske samtidigt med, at vi kan følge de procedurer, vi lovmæssigt er forpligtiget til. Lad os skrives ved derom, jeg er først på kontoret igen på mandag.
Med venlig hilsen
XX
Pædagogisk konsulent ved danskuddannelsen
Så hvad skal jeg gøre helt præcist?
Vi har benyttet os af sverige-modellen, men vores sag blev ikke afsluttet der, så der kan vi ikke sende noget specielt - sådan ser jeg på det. Måske I har en anden idé.
Tak for hjælpen på forhånd.