besøg fra visumfri land

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

aleksa

besøg fra visumfri land

Indlæg af aleksa » 09.07.2012 20:22:12

Hej alle!
Min kæreste er fra Serbien, hun har arbejdet her i Dk som sportsfolk.
Hun har haft arbejders tiladelse til 30 juni 2012 og har rejst tilbage ´til Serbien 28 juni 2012.
Nu vi vil gerne ses igen og hun vil komme her og besøger mig.
Serbiske statsborgere kan uden visum komme i Dk i 3 måneder men pga. hun har arbejdet her som sagt kan hun uden visum komme nu og besøger mig eller hun skal vente 3 eller 6 måneder i Serbien før hun komme igen til Dk.
På forhand tak.

fundiver199

Re: besøg fra visumfri land

Indlæg af fundiver199 » 10.07.2012 05:42:50

Hun skal være ude af Schengen i 3 måneder, før hun kan rejse ind igen. Og herefter må hun være her i højest 90 dage pr. 6 måneder. Og en ny 6 måneders periode kan tidligst beregnes 6 måneder efter datoen fra hendes første indrejse og kan desuden tidligst starte den dag, hun faktisk rejser ind i Schengen mindst 6 måneder efter den første indrejse.

Eksempel: Hun ankommer 10. oktober 2012 og må således være her i højest 90 dage frem til og med 9. april 2013. Herefter rejser hun ind igen 22. april 2013 og må nu være her i højest 90 dage frem til og med 21. oktober 2013. Og så fremdeles.

Hun kan ikke lægge dage fra 2 perioder sammen, således at hun eksempelvis ankommer 10. oktober 2012 og er her 20 dage til 29. oktober 2012. Hvorefter hun så igen er her 70 dage fra 2. februar 2013 til og med 9. april 2013 efterfuldt af nok 90 dage fra og med 10. april 2013 til og med 8. juni 2013.

Hun skal i dette eksempel forlade Schengen senest 9. april 2013, men kan så i princippet indrejse igen allerede 10. april 2013 og være her i 90 dage frem til og med 9. juni 2013 efter en smuttur til Serbien, Storbritannien, Bulgarien eller et andet land uden for Schengen.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 10.07.2012 08:21:28

@ fundiver, har du en kilde til at man også skal være ude af Schengen 90 dage, hvis man har haft opholdstilladelse?

Jeg spørger fordi Tyrkiet, som ellers har lavet sine regler á la Schengen-reglerne, har bestemt at en opholdstilladelse så at sige 'nulstiller' ens brug af visum(frie) dage. Derfor kan en person, der har haft 6 mdr.s opholdstilladelse rejse ud et døgn, og derefter ind igen på visum(frit) ophold i 90 dage.
mh
Rådgiver for ÆUG

aleksa

Indlæg af aleksa » 10.07.2012 08:35:55

Hej igen!
Tak for svar.
Jeg forstå ikke 100 % reglernne.
Hun er indrejst i Dk i maj 2011 og har haft ophold og arbejdstilladelse som sports folk til slutning af juni 2012.
Så hun har boet her i et år.
Nu er hun rejst tilbage for hendes oph.tilladelse er udløbet og vil gerne komme bare som turist at besøger mig og et par venner.
Skal hun så venter 6 måneder at komme som turist?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.07.2012 08:55:33

@mh

Jeg har engang spurgt US visum-kontor, hvordan reglerne præcist skal forstås for dem, der har været her i mere end 90 dage på opholdstilladelse og processuelt ophold, og det skriftlige svar var, at så skal man have været ude af Schengen i mindst 3 måneder, før man kan rejse ind igen. Så reglerne er altså ikke som i Tyrkiet.

@Aleksa

Nej ikke 6 måneder men 3. De 6 måneder er regnet fra indrejsedatoen og gælder derfor ikke for folk, der har været her i en længere periode på opholdstilladelse eller processuelt ophold. Har man f.eks. været her i 4 år, ville det jo betyde, at man kunne få 90 dages visumophold i umiddelbar forlængelse af sin opholdstilladelse (som i Tyrkiet), idet der jo da er gået langt mere end 6 måneder siden ens indrejse.

Og det er altså ikke meningen. Meningen er, at man skal forlade Shengen, når ens opholdstilladelse er udløbet, og man ikke forinden har fået en ny eller et processuelt ophold.

Left4Cookies

Indlæg af Left4Cookies » 06.06.2016 13:21:01

fundiver199 skrev:@mh

Jeg har engang spurgt US visum-kontor, hvordan reglerne præcist skal forstås for dem, der har været her i mere end 90 dage på opholdstilladelse og processuelt ophold, og det skriftlige svar var, at så skal man have været ude af Schengen i mindst 3 måneder, før man kan rejse ind igen. Så reglerne er altså ikke som i Tyrkiet.
Undskyld for at stikke til sådan en gammel tråd, men er dette stadig gældende?

nyidanmark.dk skriver følgende:

"Ophold som ikke medregnes i de 90 dage
Hvis man har opholdt sig i Danmark eller et andet Schengenland med opholdstilladelse eller på grundlag af et langtidsvisum begrænset til et andet Schengenland (D-visum), skal dette ophold ikke medregnes i de 90 dage inden for en periode på 180 dage, man maksimalt kan opholde sig i Danmark på et visum eller som visumfri.

Visumfri udlændinge, hvis opholdstilladelse eller langtidsvisum (D-visum) i Danmark er udløbet, inddraget, nægtet forlænget eller bortfaldet, skal udrejse af Danmark, når tilladelsen er udløbet eller i overensstemmelse med en fastsat udrejsefrist.

Visumfri udlændinge vil efter udrejsen fra Danmark til et andet land på ny kunne indrejse i Danmark og opholde sig i op til 90 dage inden for en periode på 180 dage som visumfri.
"

Kilde: https://www.nyidanmark.dk/da-dk/ophold/ ... ng_tid.htm

Dette forstår jeg som at du efter din opholdstilladelses udløb kan blive her i op til 90 dage bagefter?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.06.2016 07:56:35

Nej EU har i mellemtiden ændret sine regler for, hvordan de 90 dage skal beregnes. Derfor skal man helt rigtigt være påpasselig med at læse gamle tråde og gå ud fra, at intet er ændret siden.

Left4Cookies

Indlæg af Left4Cookies » 07.06.2016 08:31:34

fundiver199 skrev:Nej EU har i mellemtiden ændret sine regler for, hvordan de 90 dage skal beregnes. Derfor skal man helt rigtigt være påpasselig med at læse gamle tråde og gå ud fra, at intet er ændret siden.
Det tænkte jeg nok. Så er det rigtig antaget, man som visumfri kan blive op til 90 dage efter endt opholdstilladelse?

Årsagen til, jeg spørger er, at jeg får forskellige ting at vide alt efter hvem jeg taler med hos US.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.06.2016 13:50:09

Ja men ikke uden først at rejse ud af Schengen, før ens opholdstilladelse udløber, og herefter ind igen, efter den er udløbet.

Det er i hvert fald sådan, Udlændingestyrelsen har tolket reglerne i en konkret afgørelse om at afvise en ansøgning om ny opholdstilladelse, der var indgivet her i landet af en person, der mente at have lovligt visumfrit ophold i den situation, du beskriver.

Det mente Udlændingestyrelsen ikke, at han havde, og derfor afviste de at behandle hans ansøgning om familiesammenføring.

Khaine91

Indlæg af Khaine91 » 07.06.2016 14:23:36

fundiver199 skrev:Ja men ikke uden først at rejse ud af Schengen, før ens opholdstilladelse udløber, og herefter ind igen, efter den er udløbet.

Det er i hvert fald sådan, Udlændingestyrelsen har tolket reglerne i en konkret afgørelse om at afvise en ansøgning om ny opholdstilladelse, der var indgivet her i landet af en person, der mente at have lovligt visumfrit ophold i den situation, du beskriver.

Det mente Udlændingestyrelsen ikke, at han havde, og derfor afviste de at behandle hans ansøgning om familiesammenføring.
Fordi han havde indgivet sin ansøgning efter hans opholdstilladelse var udløbet, og han var her på visumfrit ophold? Det var også det, jeg fik at vide, dengang min kæreste indgav sin ansøgning om opholdstilladelse (dog på studiegrundlag): Hun skulle ansøge inden hendes opholdstilladelse udløb.

Men nu står vi så i en situation, hvor hendes opholdstilladelse er udløbet, fordi hun indgav ansøgningen ca. en uge inden udløb. Hun har heldigvis fået godkendt ny opholdstilladelse, men den starter ikke før en måned efter at de har sat en udrejsefrist. Det er så her, jeg håber hun kan blive her som turist, fordi hun er visumfri, i den mellemliggende periode, for der er under 90 dage imellem hendes tidligere opholdstilladelses udløb og hendes nye opholdstilladelses start.

Left4Cookies

Indlæg af Left4Cookies » 08.06.2016 21:17:25

fundiver199 skrev:Ja men ikke uden først at rejse ud af Schengen, før ens opholdstilladelse udløber, og herefter ind igen, efter den er udløbet.

Ifølge deres argument, har vedkommende så ikke teknisk set opholdt sig ulovligt i Danmark på det tidspunkt, ansøgningen er blevet indleveret? Jeg forstår ikke, hvordan der ikke er blevet informeret omkring dette på indleveringstidspunktet i så fald, for hvis der er hold i det, de siger, burde det være soleklart.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.06.2016 05:23:39

Khaine91 skrev:Det er så her, jeg håber hun kan blive her som turist, fordi hun er visumfri, i den mellemliggende periode, for der er under 90 dage imellem hendes tidligere opholdstilladelses udløb og hendes nye opholdstilladelses start.
Det kan hun som sagt IKKE efter Udlændingestyrelsens tolkning. Men hun kan rejse ud af Schengen og komme tilbage igen og herefter være her lovligt. Det er muligt at flyve til London og retur igen for helt ned til omkring 400 kroner med lavprisselskaber uden for højsæsonen.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.06.2016 05:25:54

Left4Cookies skrev:Ifølge deres argument, har vedkommende så ikke teknisk set opholdt sig ulovligt i Danmark på det tidspunkt, ansøgningen er blevet indleveret? Jeg forstår ikke, hvordan der ikke er blevet informeret omkring dette på indleveringstidspunktet i så fald, for hvis der er hold i det, de siger, burde det være soleklart.
Måske fordi det ikke er så "soleklart" endda for en ansat i US servicecenter eller for politiet, hvis ansøgningen blev indgivet på en politistation i provinsen. Men ja du har ret i, at en ansøgning burde blive afvist allerede ved indlevering, hvis personen ikke har "lovligt ophold" i Danmark. Det sker så dog ikke altid i praksis.

Khaine91

Indlæg af Khaine91 » 09.06.2016 07:36:28

fundiver199 skrev:
Khaine91 skrev:Det er så her, jeg håber hun kan blive her som turist, fordi hun er visumfri, i den mellemliggende periode, for der er under 90 dage imellem hendes tidligere opholdstilladelses udløb og hendes nye opholdstilladelses start.
Det kan hun som sagt IKKE efter Udlændingestyrelsens tolkning. Men hun kan rejse ud af Schengen og komme tilbage igen og herefter være her lovligt. Det er muligt at flyve til London og retur igen for helt ned til omkring 400 kroner med lavprisselskaber uden for højsæsonen.
Så din anbefaling er klart at tage helt ud og ind ad Schengen, for ikke at risikere i at havne i problemer ved kun at tage ud og ind ad Danmark?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.06.2016 05:36:41

Det gør naturligvis ingen forskel, hvor i Schengen man opholder sig. Kontrollen er ved den ydre grænse. Så at bevæge sig fra Danmark til Tyskland er ikke anderledes end at bevæge sig fra Jylland til Fyn.

Efter Udlændingestyrelsens tolkning skal man indrejse i Schengen og få et stempel i sit pas for at påbegynde et visumfrit ophold. Og det skal man gøre på et tidspunkt, hvor man ikke har en gyldig opholdstilladelse. Ellers er man her via sin opholdstilladelse og skal forlade Schengen, før den udløber. Man kan efter Udlændingestyrelsens tolkning ikke bare skifte fra opholdstilladelse til visumfrit ophold uden at rejse først ud og siden ind.

Besvar