Hejsa,
Hvis man har en udløbet opholdstilladelse, er det så muligt at opholde sig lovligt i Schengen efter dennes udløb i op til 90 dage, forudsat man er visumfri? Jeg står i en situation som beskrevet nedenfor, som jeg ikke helt kan regne ud, hvordan helt fungerer.
- Hvis vi antager min opholdstilladelse udløb d. 20/4.
- D. 30/3 indsender jeg en ny ansøgning om opholdstilladelse.
- D. 30/5 får jeg svar på ansøgning, og får ny opholdstilladelse på baggrund af studie, gældende fra d. 12/7.
- Men jeg får ligeledes afslag om opholdstilladelse i perioden imellem d. 30/5 og 11/7, og får at vide, jeg skal udrejse inden d. 20/6.
- Burde jeg, hvis jeg er visumfri, ikke kunne blive her indtil d. 20/7 pga. jeg kan bliver her i 90 dage (Schengen)?
Trumfer den udstedte udrejsedato Schengen? Eller betyder det blot, jeg skal rejse ud ad Danmark (Tyskland fx) for så at kunne vende tilbage til dagen efter? Det er meget forvirrende, synes jeg, og jeg vil jo også meget gerne undgå at havne i fælden og risikere karens.
Visumfri Schengen ophold efter opholdstilladelse
-
fundiver199
Re: Visumfri Schengen ophold efter opholdstilladelse
Jo du har ret til visumfrit ophold i op til 90 ud af 180 dage. Men for at "aktivere" det, skal du foretage en ny indrejse i Schengen. Så du må f.eks. tage en weekendtur til London, hvorefter du så kan begynde at tælle, hvor mange visumfri dage, du vil have efter din genindrejse. Dette er i hvert fald den måde, Udlændingestyrelsen tolker reglerne på.
Tak for svar. Så hvis jeg forstår det 100% rigtigt, så jeg skal rejse helt ud af Schengen inden min udrejsedato (ikke bare DK?) og så ind igen, hvorefter jeg så har op til 90 pr. 180 dage gældende fra den dato, min opholdstilladelse udløb (20/4)?fundiver199 skrev:Jo du har ret til visumfrit ophold i op til 90 ud af 180 dage. Men for at "aktivere" det, skal du foretage en ny indrejse i Schengen. Så du må f.eks. tage en weekendtur til London, hvorefter du så kan begynde at tælle, hvor mange visumfri dage, du vil have efter din genindrejse. Dette er i hvert fald den måde, Udlændingestyrelsen tolker reglerne på.
-
fundiver199
Ja det er korrekt forstået.