Boligkrav

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ikina
Geografisk sted: Kina

Boligkrav

Indlæg af ikina » 10.10.2008 14:00:09

Hej
Min kone, datter og jeg er nu tilbage i DK og vi har søgt FS til min kone og hun er her nu på processuelt ophold.
Vi bor i min mors andelslejlighed, hun er flyttet og har i praksis fremlejet den til os, men som bekendt er fremleje ikke nok for at leve op til boligkravet.
Vi vil gerne undgå at skulle købe lejligheden. Kender I til en mulighed for at vi kan lave en lejekontrakt el. lign?

mvh Lars

HopefuLL

Indlæg af HopefuLL » 10.10.2008 21:33:47

Jeg mener godt man kan bruge fremlejet lejlighed hvis du har skriftlig dokumentation på at den er din/jeres de næste 3år som minimum...
Dog skal du lige sikre dig at den lever op til kravene mht. størrelse

hfb

Indlæg af hfb » 11.10.2008 10:51:22

Nej det er ikke godtnok :( og noget andet er det hvis heller ikke er helt lovligt at fremleje en andelsbolig i længere tid, men:

Nedenstående er fra "Jeg vil..." "Familiesammenføres" på denne side (ellers kig på nyidanmark.dk).

Boligkravet

For at opnå familiesammenføring skal du råde over en passende bolig. Der er 2 måder at opfylde kravet på. Der skal enten være 1 rum pr 2 personer eller 20 m2 pr person. Man kan altså godt som par bo på 1 værelse også selvom selvom rummet er under 40 m2. Man kan også bo på på et værelse flere mennesker, men så skal der være 20 m2 pr person.Det er ikke et krav til adgang til køkken og bad.

Man skal have rådighed over boligen i min. 3 år. Dvs. at man kan eje sin bolig, have en tidsubegrænset lejekontrakt, eller have en lejekontrakt, som er bindende i 3 år. Derfor er det ikke muligt som familiesammenført at bo i fremlejet lejlighed, da lejeloven begrænser muligheden for fremleje til 2 år.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.10.2008 15:25:01

Hvis jeg var i jeres sted ville jeg øjeblikkeligt flytte til Malmø og i den forbindelse meddele US, at din kone trækker sin ansøgning tilbage, idet I er flyttet til Sverige.

Når I så har boet min. 10 uger i Sverige - hvor du f.eks. kan pendle over broen og passe dit nuværende job - så kan I flytte tilbage til Danmark igen og søge FS efter EU-reglerne.

Og herefter skal I hverken bekymre jer om boligkrav eller noget som helst andet. Foruden at din kone vil være meget bedre stillet, såfremt du dør eller I bliver skilt efter at have boet en vis periode sammen i Danmark.

I vil også kunne nøjes med at søge om opholdstilladelse til hende 2 gange, nemlig ved flytning (tilbage) til Danmark og efter 5 år, hvor hun så får en permenant opholdstilladelse. Søger I efter de danske regler, skal I derimod søge nu, igen efter 2 år, igen efter 4 år og endelig igen efter 7 år, hvor hun så kan få en permanent opholdstilladelse. Men kun, hvis hun opfylder nogle ret vidtgående krav til omfanget af hendes erhvervsarbejde i DK m.m.

Så kort sagt: Bring jer selv uden for rækkevidde af de danske politikeres fangarme ved at søge efter EU-reglerne i stedet for de nationale danske regler. Det vil være den bedste beslutning, I nogensinde har truffet i hele jeres liv, næst efter at gifte jer (forhåbentlig).

Besvar