blive gift i Sverige
-
Whitneywide
blive gift i Sverige
Hej. Jeg er svensk statsborger og er 24 år og min"kæreste" er 25 og har dansk opholdstilladelse. Jeg flyttet til Danmark 2013 og studerer i København. Lige før boede jeg i Malmø. Nu har vi en søn sammen og vi planeter at flytte til Sverige eftersom mit liv her i Danmark er lidt hårdt da jeg ikke får SU og risikerer at blive udvist eftoersom jeg været på kontanthjælp mere end 6 måneder. Jeg har haft møde med min sagsbehandler og vi må se hvordan det bliver. Jeg vil allivel flytte fordi det er bedre for mig. Nu tænker jeg på min kæreste. Skal jeg først ansøg om noget så han kan komme og Bo i Sverige eller kan han komme uden problemer? Og hvorhen skal jeg registrere ham? Vi planlægger også at blive gift og hvor længe tid tager det til han får svensk statsborgerskab?mvh Whitney
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: blive gift i Sverige
Ved at flytte tilbage til Sverige, kan du påberåbe dig EU-rettens regler om fri bevægelighed, ligesom du har kunnet det i Danmark.
Det betyder blot, at dersom I bliver gift inden I returnerer til Sverige, har du ret til at tage ham med dig til Sverige. Her skal han folkbokföres på Skatteverket og han skal ansøge om et EU-uppehållskort senest 3 måneder efter ankomst på Migrationsverkets Tilståndsenhet.
Sidstnævnte har egentlig en frist på 6 måneder til at behandle hans ansøgning om opholdskortet, men på grund af den store indvandring af flygtninge og migranter de seneste år, kan denne frist ikke holdes. Han må derfor forvente, at der kan gå op til 18-20 måneder, før han får opholdskortet.
Det kan lyde som vældig lang tid at vente. Men der er gode nyheder alligevel. For reglerne er nemlig sådan, at han har ret til at arbejde i Sverige fra det sekund han sætter foden på svensk jord - uanset om han har fået opholdskortet eller fortsat venter på det. Dermed behøver han ikke sidde i op til 20 måneder og kigge ind i en væg derhjemme i boligen.
Er I ikke gift på tidspunktet, hvor I flytter til Sverige sammen, skal I som det mindste have boet sammen på fast adresse i mindst 18 måneder forud for flytningen. Og dette skal behørigt dokumenteres.
Det betyder blot, at dersom I bliver gift inden I returnerer til Sverige, har du ret til at tage ham med dig til Sverige. Her skal han folkbokföres på Skatteverket og han skal ansøge om et EU-uppehållskort senest 3 måneder efter ankomst på Migrationsverkets Tilståndsenhet.
Sidstnævnte har egentlig en frist på 6 måneder til at behandle hans ansøgning om opholdskortet, men på grund af den store indvandring af flygtninge og migranter de seneste år, kan denne frist ikke holdes. Han må derfor forvente, at der kan gå op til 18-20 måneder, før han får opholdskortet.
Det kan lyde som vældig lang tid at vente. Men der er gode nyheder alligevel. For reglerne er nemlig sådan, at han har ret til at arbejde i Sverige fra det sekund han sætter foden på svensk jord - uanset om han har fået opholdskortet eller fortsat venter på det. Dermed behøver han ikke sidde i op til 20 måneder og kigge ind i en væg derhjemme i boligen.
Er I ikke gift på tidspunktet, hvor I flytter til Sverige sammen, skal I som det mindste have boet sammen på fast adresse i mindst 18 måneder forud for flytningen. Og dette skal behørigt dokumenteres.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
-
fundiver199
Hvis du lever af kontanthjælp i Danmark, udnytter du desværre ikke retten til fri bevægelighed i EU men i stedet den nordiske konvention. Det betyder, at du som udgangspunkt IKKE kan medbringe din ægtefælle/partner til Sverige efter EU-reglerne.
Men I kan jo søge familiesammenføring i Sverige efter de svenske regler:
http://www.migrationsverket.se/Privatpe ... sambo.html
Vær dog opmærksom på, at der formentlig indføres forsørgelseskrav i de svenske regler fra 20. juli 2016. Så det er snart ved at være "sidste udkald", hvis du også i Sverige skal leve af kontanthjælp.
http://www.migrationsverket.se/Om-Migra ... erige.html
Hvis du finder dig et job, efter du er flyttet til Sverige, er dette selvfølgelig ikke noget problem. Og i mellemtiden kan din kæreste vel bare blive, hvor han er, med sin danske opholdstilladelse.
Men I kan jo søge familiesammenføring i Sverige efter de svenske regler:
http://www.migrationsverket.se/Privatpe ... sambo.html
Vær dog opmærksom på, at der formentlig indføres forsørgelseskrav i de svenske regler fra 20. juli 2016. Så det er snart ved at være "sidste udkald", hvis du også i Sverige skal leve af kontanthjælp.
http://www.migrationsverket.se/Om-Migra ... erige.html
Hvis du finder dig et job, efter du er flyttet til Sverige, er dette selvfølgelig ikke noget problem. Og i mellemtiden kan din kæreste vel bare blive, hvor han er, med sin danske opholdstilladelse.
Men husk, der skal stadig være opstået det, man kalder en "social begivenhed", førend du vil kunne modtage socialhjælp i Sverige. Men må ligesom i Danmark ikke planlægge efter at ville leve af socialhjælp.
Så det er næppe nogen god ide uden videre at flytte til Sverige og så søge om socialhjælp, da de svenske socialmyndigheder så vil være berettiget til at afvise din ansøgning.
Så det er næppe nogen god ide uden videre at flytte til Sverige og så søge om socialhjælp, da de svenske socialmyndigheder så vil være berettiget til at afvise din ansøgning.