Det behøver ikke være en hemmelighed, at han kommer. Bare fordi han kommer her og besøger dig, betyder det jo ikke, at I vil søge om familiesammenføring. Det kunne være I vil fortsætte som langdistance eller hellere vil bo i et andet land (USA eller et helt tredje). Men hvis de danske myndigheder finder ud af, at det er formålet med rejsen, så kan din mand nægtes indrejse. Sådan har jeg i hvert fald forstået, at det er med visumpligtige udlændinge - så kan myndighederne nægte indrejse, og sige at man skal søge om FS fra hjemlandet (da man ved indrejse så ikke reelt har tænkt sig at forlade landet igen - og altså er man her ikke bare som turist). Om det fungerer ligesådan, når der ikke er krav om visum ved jeg ikke, men det kunne jeg forstille mig. Indrejsen sker jo som turist med krav om at forlade landet igen indenfor 90 dage, hvilket han ikke har tænkt sig (og som han jo så ikke skal efter FS er indgivet og han forhåbentlig har fået processuelt ophold).
Nu fandt jeg hvad de skriver om at søge om visum (jeg har gjort noget med fed skrift) (på linket under):
"Formålet med et visum er, at man kan besøge Danmark og/eller de andre Schengenlande i en kortere periode. Hvis man ønsker at opholde sig i Danmark i længere tid, skal man ansøge om en opholdstilladelse. Når myndighederne behandler ens visumansøgning,
vurderer de derfor, om der er risiko for, at man ønsker at tage fast eller længerevarende ophold i Danmark eller i de øvrige Schengenlande uden lovligt grundlag. Hvis det vurderes at være tilfældet, vil man få afslag. Det gælder fx, hvis man søger om opholdstilladelse og visum samtidigt, eller hvis man allerede har en verserende ansøgning om opholdstilladelse."
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/visum/visum.htm
Altså er det nok mest i ansøgningen om visum, at man ikke skal nævne sine planer om FS. Dog kan myndighederne vel til enhver tid inddrage et udstedt visum. Men som sagt ikke relevant for jer, da din mand skulle være visumfri. Om han faktisk vil kunne nægtes indrejse ved jeg ikke - der er jo ikke noget visum at inddrage, men jeg tænker grænsekontrollen kan afvise alle der kommer til Danmark, hvis de har en god grund. Det er vel bare noget med, at han ikke skal snakke om at blive her, lige mens han stadig er i lufthavnen og skal gennem paskontrollen. Mere sikkert at vente med den snak, til I er hjemme hos jer selv.
Jeg kan ikke se at han skal have en formel invitation, da han er visumfri. Det står der kun noget om for de visumpligtige (og her er det for at de nemmere - eller i det hele taget - kan få et visum). Han tager bare på ferie i Danmark/Europa som mange andre amerikanere gør - og har han nok penge til at gøre det selv, så er han jo mere end velkommen til det (da staten håber på nogle turistindtægter). Hvis han derimod ikke har nok penge til det selv, så kan det blive nødvendigt, at du siger god for at forsørge ham mens han er her.
Skal lige siges, at jeg altså endnu ikke brugt nogle af reglerne - jeg har bare læst en masse op på det før min forlovede kommer til Danmark igen.