Ægtefællesammenføring uden at være gift, samliv i 18 måneder med kort afbrydelse?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Left4Cookies

Ægtefællesammenføring uden at være gift, samliv i 18 måneder med kort afbrydelse?

Indlæg af Left4Cookies » 12.05.2016 13:53:54

Hejsa!

Min kæreste og jeg har boet sammen i en 13 måneders tid. Hendes opholdstilladelse udløb i slutningen af april måned, så hun er her lige nu på processuelt ophold, da vi venter på afgørelse på en ansøgning om opholdstilladelse på baggrund af højskoleophold til efteråret. Dette skoleophold starter i midten af august måned, og da hun vel maksimalt må være her i tre måneder efter hendes opholdstilladelses ophør i april, vil der formentlig være en periode, efter hun (forhåbentligt) får opholdstilladelse, på op til en måned, hvor hun skal være ude af Schengen.

Vi har planer om at tage til udlandet sammen i denne periode, men hvad så med de 18 måneders dokumenteret samliv, man som udgangspunkt skal have, for at kunne søge om ægtefællesammenføring uden at være gift? For på nyidanmark.dk står der, det skal være uden afbrydelser, og det bliver det vel teknisk set, selvom det er i en meget kort periode, og det kan måske være svært at dokumentere i de par uger før hendes skoleophold, at vi har været sammen, medmindre hun bevarer sig CPR# og sin plads i folkeregisteret. Eller er der ingen grund til bekymring, fordi de måske vil bevare hendes registrering i folkeregistret, fordi perioden er så lille, inden hun officielt kan komme tilbage på en ny opholdstilladelse i starten af august? Jeg håber, mit spørgsmål giver mening.

På forhånd tak!

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ægtefællesammenføring uden at være gift, samliv i 18 måneder med kort afbrydelse?

Indlæg af mh1 » 12.05.2016 19:44:36

Cpr.nr. bliver ikke slettet, fordi man rejser ud - heller ikke, hvis det er permanent. Folkeregisteradresse bliver kun ændret, hvis man selv melder flytning, medmindre andre melder at man er flyttet, og for at det kan ske fra myndighedernes side skal der gå endda noget længere end en måned.
mh
Rådgiver for ÆUG

Left4Cookies

Re: Ægtefællesammenføring uden at være gift, samliv i 18 måneder med kort afbrydelse?

Indlæg af Left4Cookies » 07.06.2016 21:58:57

mh skrev:Cpr.nr. bliver ikke slettet, fordi man rejser ud - heller ikke, hvis det er permanent. Folkeregisteradresse bliver kun ændret, hvis man selv melder flytning, medmindre andre melder at man er flyttet, og for at det kan ske fra myndighedernes side skal der gå endda noget længere end en måned.
Kan du sige noget om, hvordan det normalt fungerer i forholdt til ens CPR#, opholdskort og evt. registrering i Folkeregistret, hvis man har fået tildelt en ny opholdstilladelse på et andet grundlag et par måneder efter ens første opholdstilladelse udløber?

Hvad skal man foretage sig i sådan en situation? SIRI siger, man skal "afregistrere" sig inden udrejse, og "indregistrere" sig igen ved ens nye opholdstilladelses start, men der er kun knap en måned imellem udrejsedato og starten på den nye opholdstilladelse. De siger dog selv, vi bør kontakte kommunens Borgerservice, da det er dem, der håndterer CPR#, så det lyder i virkeligheden til, de ikke rigtig selv ved, hvad der skal ske.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 08.06.2016 03:55:24

Jeg ville ikke afmelde mig adressen, hvis I bliver boende på samme adresse og blot er på en måned lang rejse udenlands. Borgerservice interesserer sig ikke for, hvilken type opholdstilladelse man har, eller hvornår den ene udløber, og den næste begynder.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.06.2016 07:07:50

Hvis I på et tidspunkt vil søge om familiesammenføring og er i tvivl, om I kan dokumentere "fast samliv", bør I gifte jer. Manglende ægteskab er nok den dummeste og mest ærgerlige grund til at få afslag, som f.eks. dette par fik det for nylig:

http://www.tv2nord.dk/artikel/udvisning ... -i-stykker

Hvis I skal familiesammenføres, skal du alligevel skrive under på en erklæring, hvor du påtager dig forsørgelsespligt. Så der er kun fordele ved at blive gift. Ingen ulemper.

Besvar