Vi føler os ret dårligt behandlet af Statsforvaltningen, og vi tror at de har handlet i strid med reglerne. Lad mig forklare:
Vi fik forhåndsgodkendelse af familiesammenføring da vi boede i Sverige, og flyttede så tilbage til DK efter ca 4 måneder. Imidlertid gjorde det daværende udlændingeservice den svinestreg at give min kone et opholdskort der var gyldigt i 5 år, startende fra datoen hvor de godkendte hende, ikke fra dagen hvor vi rent faktisk flyttede til DK.
Det betød jo så at da kortet for nylig udløb, var der ikke gået 5 år fra registreringen i DK. Jeg har tilbage i oktober haft ringet til statsforvaltningen og spurgt om hvordan vi skulle forholde os, og de sagde dengang til mig at vi bare kunne søge om permanent opholdskort med det samme, de kunne godt handle fornuftigt i forhold til situationen på den måde. Desværre havde de ombestemt sig da vi så rent faktisk søgte, og sagde nu at man slet ikke kan søge om permanent opholdskort før den dato hvor opholdet har varet i 5 år.
Så min kone har nu søgt om et nyt midlertidigt opholdskort, og har så fået det bevilget. Problemet her er at gyldigheden kun er 6 måneder. Er det ellers ikke reglen at et midlertidigt kort skal have en gyldighed på 5 år?
Det kan synes uproblematisk, eftersom hun jo så bare kan søge permanent opholdskort når dagen oprinder (de lyver faktisk også i brevet, de skriver at hun kan søge permanent opholdskort når det bevilgede kort udløber, hvilket vil være mindst 2 måneder efter 5-årsdagen). Vi har imidlertid det problem at vi ønsker at invitere min svigermor/hendes mor herover, og vi ønsker at hun får et etårigt visum med flere indrejser. Dette kan bare ikke lade sig gøre, da ambassaden ikke vil give visum til længere end gyldigheden af det aktuelle opholdskort, uanset hvad man kan dokumentere vedr. opholdsret iøvrigt.
Regler for gyldighed af opholdskort
Re: Regler for gyldighed af opholdskort
Okay, måske var min tekst ovenfor lidt forvirrende, så jeg prøver igen:
Er der regler for hvor længe et tidsbegrænset opholdskort minimum og maksimum kan gælde?
Er der regler for hvor længe et tidsbegrænset opholdskort minimum og maksimum kan gælde?
Re: Regler for gyldighed af opholdskort
Maks 5 år, ingen mindste gyldighed.