Hej. Min mand har fået forlænget sin opholdstilladelse til 4 år.
Ligenu lejer vi et værelse i en villa. Men jeg vil egentlig gerne flytte hos min forældre der bor i en lejlighed. Så kan vi jo ikke få en kontrakt. Men hvis vi nu flytter, hvad sker der så? Bliver opholdstilladelsen taget? Der står i nyidk. at når man søger om permanent opholdstilladelse skal boligkravet gælde fra man søger første gang til når man søger om nu. Får han så aldrig lov til at søge om permanent opholdstilladelse eller forlænge oph.tilladelsen?
Derudover, vi søgte om fs i 2013 slut. Må vi fremleje en lejlighed? Læste lige her at der var kommet en regl om det. Men det synes jeg ikke at det står i nyidk?
boligkravet
Re: boligkravet
Det kan findes her:
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... igkrav.htm
Fremleje er nævnt i starten i afsnittet med råde over.
Det burde gælde for jer også. Tidligere familiesammenførte kan vælge om I vil opfylde de gamle eller nye regler - sådan var forklaring i hvert fald til rådgivningsdag med ÆUG i Aarhus. Som jeg husker det, er det faktisk noget ÆUG foreslog ved lovændringen (det at man kan vælge - ikke at det på nogle punkter blev sværere).
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... igkrav.htm
Fremleje er nævnt i starten i afsnittet med råde over.
Det burde gælde for jer også. Tidligere familiesammenførte kan vælge om I vil opfylde de gamle eller nye regler - sådan var forklaring i hvert fald til rådgivningsdag med ÆUG i Aarhus. Som jeg husker det, er det faktisk noget ÆUG foreslog ved lovændringen (det at man kan vælge - ikke at det på nogle punkter blev sværere).
Tak for svaret. Jeg ringede til us og de sagde reglen galt også for os.
Ved i om man må deleleje en lejlighed? Fx leje 2 værelser i en 4 værelseslejlighed. ?
Ved i om man må deleleje en lejlighed? Fx leje 2 værelser i en 4 værelseslejlighed. ?
-
Da din ægtefælle har en "gammel" opholdstilladelse, kan I vælge mellem at opfylde den gamle eller den nye udgave af boligkravet. I den "gamle" udgave kan boligkravet opfyldes med at leje et værelse i dine forældres ejerbolig på en kontrakt af mindst 3 års varighed. I den "nye" udgave det opfyldes ved at fremleje hele dine forældres lejebolig i mindst 1½ år, medens de er ude og rejse, så I råder over en "selvstændig bolig".
Det lyder ikke umiddelbart som om, det, du overvejer, vil opfylde boligkravet. Og så må I forvente, at din kone opholdstilladelse bliver inddraget, hvis I ikke skynder jer at finde en anden bolig, når Udlændingestyrelsen gør jer opmærksom på problemet.
Det lyder ikke umiddelbart som om, det, du overvejer, vil opfylde boligkravet. Og så må I forvente, at din kone opholdstilladelse bliver inddraget, hvis I ikke skynder jer at finde en anden bolig, når Udlændingestyrelsen gør jer opmærksom på problemet.