Hvilken kommune? Dansk for spansktalende?

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
SophiaS

Hvilken kommune? Dansk for spansktalende?

Indlæg af SophiaS » 28.04.2012 04:10:18

Hej alle,

Jeg har fulgt med i AEUGs indlaeg et stykke tid nu, og det har vaeret en kaempe hjaelp. Min mand og jeg vil soege om familiesammenfoering efter eu-reglerne, saa efter ca 4 mdr i Sverige, vil vi til Danmark og bo.
Jeg vil meget gerne hoere om andres erfaringer om hvor det er bedst at flytte hen i Danmark, hvilken kommune har de bedste tilbud om kurser osv for at blive godt integreret?
Da jeg kommer fra Gladsaxe, ville det vaere naturligt for os at flytte dertil, men jeg har, her paa AEUG, laest at de ikke har saa mange tilbud. Vi vil jo gerne blive paa sjaelland, men ellers er vi meget aabne for forslag :)

Da min mand er fra Ecuador, ville jeg hoere om der maaske er nogle der har erfaringer med danskundervisning for spansktalende? Er det helt fint at han meldes ind i en alm sprogskole? Er det ikke svaert at foelge med i undervisningen, hvis man kun kan spansk? Er der nogle der kender til sprogskoler med forskellige undervisningssprog? eller er det bedre at blive tilmeldt et alm sprogcenter, og haabe paa han opfanger det hurtigt?

Haaber I kan hjaelpe :)

solskinsglad

Re: Hvilken kommune? Dansk for spansktalende?

Indlæg af solskinsglad » 28.04.2012 08:27:34

Alle kommuner skal tilbyde sprogskole og nogle har også andre aktiviteter. Vi var enormt glade for Roskilde Kommune, der hjalp min mand meget. Vi blev anbefalet Roskilde og mente, det kunne være en fordel at komme lidt væk fra København i starten. Nu to år senere er vi så flyttet til København. Det valg har vi været glade for.

Det almindelige er, at man starter på en helt almindelig sprogskole i en klasse med andre, der taler alle mulige sprog. Nogle få sprogskoler har særligt tilrettelagte forløb i forhold til sprog, men det er som supplement til almindelig undervisning, fx har Københavns Sprogcenter (på Vesterbro) en gang om ugen lektiehjælp med spansktalende undervisere.

Der findes 3 danskuddannelser. På side 8-9 her
http://www.nyidanmark.dk/resources.ashx ... ndinge.pdf
kan du se hvad forskellen er. På uddannelse 3 skal man kunne engelsk, og i starten kan underviserne i nogle tilfælde anvende engelsk. På uddannelse 2 taler deltagerne normalt ikke engelsk, og underviseren er derfor nødt til at tilrettelægge undervisningen efter, at der ikke findes et fælles sprog.

Andre før din mand har klaret danskuddannelsen uden at kunne engelsk - hvor der er vilje, er der evj :wink:

SophiaS

Indlæg af SophiaS » 28.04.2012 16:35:21

Vi har faktisk ogsaa overvejet Roskilde kommune, nemlig for at komme lidt vaek fra kbh :)
Hjalper Roskilde kommune ogsaa meget med job og uddannelse? hvilke tilbud har de ellers?

Brugte I sprogcenter i Roskilde eller Koebenhavn, som du omtaler? Hvilke kan du anbefale?

Tusind tak for hjaelpen! :)

closed1

Indlæg af closed1 » 28.04.2012 18:10:45

Det er da bedst at bosætte sig i Struer ,så kan man måske få arbejde på Bang og Olufson , det er jo et firma der sælger mange steder i verden så måske de mangler en der taler spansk :D :D :D

SophiaS

Indlæg af SophiaS » 28.04.2012 18:59:34

Struer? haha jeg ved ikke engang hvor det ligger..... :lol:

solskinsglad

Indlæg af solskinsglad » 29.04.2012 08:46:04

Vi brugte sprogskolen i Roskilde. Den er helt standard og tilbyder ikke en masse ekstra, men den lever op til det den skal.

På kommunen var vi enormt glade for den hjælp vi fik. Der er et godt samarbejde mellem integrationsafdelingen og jobcenteret, og da vi pressede ret meget på, for at der skulle ske noget, blev min mand efter et halvt år tilbudt en "sprogpraktik". Dvs. han fik lønnet arbejde på et plejehjem 25 timer om ugen, så han kunne øve sig i dansk, mens hans gik til dansk om aftenen.

Det var også kommunen, der sørgede for, at han kom til realkompetencevurdering på teknisk skole, så han kunne komme i gang med uddannelse og dermed komme videre med den uddannelse, som han havde, inden han kom til Danmark.

En del afhænger af kommunen, men en del afhænger også af, hvor meget man selv gør en indsats.

Besvar