Hvilke rettigheder har min mand i DK?

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Stina_11

Hvilke rettigheder har min mand i DK?

Indlæg af Stina_11 » 01.07.2012 22:57:51

Hej.

Jeg mangler information omkring hvilke rettigheder min mand (som er fra Columbia) vil få, ved at vi bliver familiesammenført i Danmark. Har han ret til at studere gratis, modtage SU, modtage sociale ydelser osv...? Jeg har kigget meget på nyidanmark.dk, men synes der mangler disse konkrete informationer - det minder ærlig talt mere om en reklame for, hvad den danske stat gør for at integrere udlændinge. Er der nogen der kender andre hjemmesider eller dokumenter, der beskriver hvilke rettigheder man har med opholdstilladelse i Danmark?

Efter at have kigget på en række indlæg herinde, virker det generelt til at det kan være en kamp at have en udenlandsk ægtefælle i Danmark. Vi overvejer også meget at flytte til Sverige, da det hele virker til at være mere åbent og mere tilgængeligt der. Men jeg er også lidt nervøs for af at skulle starte forfra i et nyt land, og ikke mindst ked af, at skulle være langt fra min familie. Er der nogen der har både gode og dårlige erfaringer at dele mht. Danmark - og synes I det virker til at blive nemmere med den nye regering (ud over at det bliver nemmere at komme ind i landet, bliver det så også nemmere at bo her og blive behandlet på lige fod med danske statsborgere?).

På forhånd tak for svarene :)

De bedste hilsner fra Stina

fundiver199

Re: Hvilke rettigheder har min mand i DK?

Indlæg af fundiver199 » 02.07.2012 07:47:03

Din mand får i hovedsagen de samme rettigheder som danske statsborger bortset fra det, der informeres om på Nyidanmark, nemlig at ingen af jer må modtage ydelser efter Aktivloven, før hans opholdstilladelse er gjort tidsubegrænset. Herudover er der nogle få ting, som er forbeholdt dansk statsborgere, såsom stemmeret til Folketinget og ansættelse i politiet.

Om det er "nemmest" at bo i Sverige eller Danmark, tror jeg er svært at svare generelt på. Der er udfordringer forbundet med begge dele, og hvis man ikke søger efter de nationale regler men ønsker at anvende EU-reglerne, er der mange problemer i Sverige pt. jævnfør det forum, som handler om ophold efter EU-reglerne.

Så jeg er ikke sikker på, at græsset nødvendigvis er grønnere på den anden side af Øresund. Der er nogle mere lempelige regler for FS, men til gengæld er der mange andre problemer, herunder at du jo som dansk statsborger kommer langt væk fra familie og venner, du får lang transporttid, hvis du arbejder i Danmark, og I er begge to "fremmede" det sted, hvor I bor. Men der er dog også mange, som er glade for at bo i Sverige, så det er svært at give generelle råd om et så personligt og individuelt emne. Det svarer lidt til at diskutere, om man skal spise jordbærgrød eller vanilieis til dessert :D

Besvar