Ophold pba. arbejde & frigivelse af deponering

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Lincoln

Ophold pba. arbejde & frigivelse af deponering

Indlæg af Lincoln » 22.09.2012 15:23:44

Jeg sidder og prøver at finde hoved og hale i reglerne vedr. det at bevare sin OT i DK efter skilsmisse, enten som midlertidig eller permanent OT – og hvad der skal til for at jeg kan få den anden halvdel af min deponering oprettet ifm. familiesammenføringen frigivet.

Lidt facts:
Min ekskone fik sin første tidsbegrænsede opholdstilladelse i januar 2007.
Hun flyttede til DK i marts 2007.
Hun har færdiggjort integrationsprogrammet og bestået Danskprøve 3.
Hun har pt. en tidsbegrænset opholdstilladelse, som udløber i juli 2015.
Hun har siden januar 2010 haft fuldtidsarbejde (35 t./uge) som hjemmehjælper.
Vi blev separeret i marts 2012, og skilt i september 2012.

Jeg har i ”Nyhedsbrev til kommunerne og KL – juli 2009” læst at udlændinge i arbejde kan bevare deres ret til ophold efter skilsmisse, jf. Udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 5. Da vi indsendte separationspapirerne sendte hun samtidig en anmodning om bevarelse af sit ophold i Danmark. En anmodning hun hverken har fået kvittering, svar eller afgørelse på. Det er nu over ½ år siden. Hun har ikke ifm. separationen fået nogen afgørelse, eller forkyndelse som det hedder, om at hendes opholdstilladelse er inddraget, hvorfor den forudsættes bevaret pt. Hun har rykket for svar, men fortsat intet hørt. Men da hun objektivt set opfylder de nævnte betingelser, så ser vi ikke den store risiko for et afslag.

Deponering:
Jeg er klar over at hun skal bevilges en ny opholdstilladelse på baggrund af sin beskæftigelse som erstatning for opholdstilladelsen hun fik på baggrund af familiesammenføringen med mig, før jeg kan få frigivet min deponering. Men er det nok at hun bevilges en tidsbegrænset opholdstilladelse eller skal den være permanent? Eller er det den 3. version; at jeg tidligst vil kunne få dem i januar 2014, hvor der gået 7 år fra sikkerhedsstillelsen?

Fortsat opholdstilladelse:
Mht. til hendes muligheder for at få permanent opholdstilladelse, så har jeg lidt svært ved at gennemskue reglerne. Jeg er klar over at hun vil skulle søge ved hjælp af ansøgningsskema TU4 (pba. arbejde), og ikke TU1 (pba. familiesammenføring). Listen over betingelser, der nævnes i TU4, er mange, men de fleste er opfyldt. Følgende to betingelser er de eneste sten på vejen:

Du skal have haft ordinært fuldtidsarbejde (mindst 30 timer om ugen) i Danmark i mindst 3 år inden for de sidste 5 år, eller ordinær deltidsarbejde (15-29 timer om ugen) i Danmark i 5 år, eller været fuldtidsstuderende i mindst 3 år indenfor de sidste 5 år, eller en kombination af fuldtidsarbejde, deltidsarbejde og uddannelse. Se vejledningens pkt. 7b bagerst i ansøgningsskemaet for nærmere beskrivelse.
Denne betingelse opfyldes i januar 2013.

Betingelserne for din nuværende opholdstilladelse skal fortsat være opfyldt.
Her bliver jeg i tvivl om hvilken opholdstilladelse man taler om? Menes der hendes OT som familiesammenført med mig? For den er jo ikke længere opfyldt, og kan aldrig blive det, da hun er skilt fra mig. Eller menes der den (tidsbegrænsede) OT, der er givet på baggrund af hendes arbejde/tilknytning til arbejdsmarkedet?

Jeg hører gerne om hvilke udsigter hun har til at bevare sit ophold i DK (tidsbegrænset/permanent) og hvornår jeg vil kunne forvente at få min deponering! :)

Mvh
Lincoln

soreng

Re: Ophold pba. arbejde & frigivelse af deponering

Indlæg af soreng » 06.10.2012 12:26:25

Lincoln skrev: Jeg har i ”Nyhedsbrev til kommunerne og KL – juli 2009” læst at udlændinge i arbejde kan bevare deres ret til ophold efter skilsmisse, jf. Udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 5. Da vi indsendte separationspapirerne sendte hun samtidig en anmodning om bevarelse af sit ophold i Danmark. En anmodning hun hverken har fået kvittering, svar eller afgørelse på. Det er nu over ½ år siden. Hun har ikke ifm. separationen fået nogen afgørelse, eller forkyndelse som det hedder, om at hendes opholdstilladelse er inddraget, hvorfor den forudsættes bevaret pt. Hun har rykket for svar, men fortsat intet hørt. Men da hun objektivt set opfylder de nævnte betingelser, så ser vi ikke den store risiko for et afslag.
Når hun har ringet til us, har de så bekræftet at de har modtaget hendes anmodning?
Lincoln skrev: Deponering:
Jeg er klar over at hun skal bevilges en ny opholdstilladelse på baggrund af sin beskæftigelse som erstatning for opholdstilladelsen hun fik på baggrund af familiesammenføringen med mig, før jeg kan få frigivet min deponering. Men er det nok at hun bevilges en tidsbegrænset opholdstilladelse eller skal den være permanent? Eller er det den 3. version; at jeg tidligst vil kunne få dem i januar 2014, hvor der gået 7 år fra sikkerhedsstillelsen?
Du vil få den når hun tildeles opholdstilladelse på andet grundlag ens fs, eller januar 2014 (hvad der ellers kommer først)
Lincoln skrev: Fortsat opholdstilladelse:
Mht. til hendes muligheder for at få permanent opholdstilladelse, så har jeg lidt svært ved at gennemskue reglerne. Jeg er klar over at hun vil skulle søge ved hjælp af ansøgningsskema TU4 (pba. arbejde), og ikke TU1 (pba. familiesammenføring). Listen over betingelser, der nævnes i TU4, er mange, men de fleste er opfyldt. Følgende to betingelser er de eneste sten på vejen:
Hun skal pt søge ved hjælp af TU1, da det jo er den opholdstilladelse som hun har, indtil at hun får tildelt en anden. Hun har pt ikke en opholdstilladelse pga arbejde, men pga fs, og det har hun indtil at den er blevet inddraget. Den er ikke meget længere end det.
Lincoln skrev: Betingelserne for din nuværende opholdstilladelse skal fortsat være opfyldt.
Her bliver jeg i tvivl om hvilken opholdstilladelse man taler om? Menes der hendes OT som familiesammenført med mig? For den er jo ikke længere opfyldt, og kan aldrig blive det, da hun er skilt fra mig. Eller menes der den (tidsbegrænsede) OT, der er givet på baggrund af hendes arbejde/tilknytning til arbejdsmarkedet?
Og den betingelse gør at hun pt ikke kan søge om permanent opholdstilladelse.
Lincoln skrev: Jeg hører gerne om hvilke udsigter hun har til at bevare sit ophold i DK
(tidsbegrænset/permanent) og hvornår jeg vil kunne forvente at få min deponering! :)
[/quote]
De er egentlig ok, pga hendes fultidsarbejde siden januar 2010. Hun vil kunne opnå en opholdstilladelse på baggrund af fastholdelse af arbejdskraft.
Hun vil pt dog ikke kunne søge om permanent opholdstilladelse.

Lincoln

Indlæg af Lincoln » 06.10.2012 17:06:17

”Når hun har ringet til us, har de så bekræftet at de har modtaget hendes anmodning?”

Nej, det er jo problemet. At få fat i en der kan svare på det, eksempelvis sagsbehandleren, har ikke været muligt. Og nu er det set og hørt før at US simpelthen nægter folk med verserende sager i US at tale med deres sagsbehandler. At noget sådan er muligt i Danmark anno 2012 må skyldes at US er en af de få institutioner i Danmark, der får lov at praktisere ”sagsbehandling a la Kafka”. Nå, det var bare et surt opstød!

Skal jeg forstå det sådan at først når US inddrager hendes ”familiesammenførings-OT” så vil hun kunne søge om at få OT pba. af sit arbejde? Og indtil da, så er det hendes ”familiesammenførings-OT”, der er gældende? Da vi nu er skilt, så vil hun jo næppe kunne bevare den, da betingelserne ikke længere er opfyldt! Men får hun en ny OT pba. sit arbejde, så vil jeg kunne få mine penge?

Mht. til den permanente opholdstilladelse, så læser jeg det dog sådan at får hun først en midlertidig OT pba. sit arbejde, så vil hun senere kunne søge permanent OT når betingelserne for dette er opfyldt; dvs. at hun fortsat opfylder betingelserne for sin ”arbejds-OT” og at varigheden af hendes ansættelsesforhold opfylder betingelserne (3 års fuldtidsarbejde = ca. februar 2013). For der står jo ikke at det skal en bestemt slags OT hun har for at kunne søge. Alle de øvrige betingelser opfylder hun.

soreng

Indlæg af soreng » 06.10.2012 17:39:14

Hun kan søge om en ny opholdstilladelse når hun vil. Hun behøver ikke at få et hendes nuværende inddraget første. Alt andet vil jo hellere ikke give mening.
Når hun får en ny opholdstilladelse kan din sikkerhedsstillelse frigives.

Ja så snart hun har en ny opholdstilladelse og opfylder kravene kan hun søger om permanent opholdstilladelse.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.10.2012 14:00:34

Der er to muligheder for, at din ekskone kan søge om opholdstilladelse på baggrund af arbejde:

1) Hun kan søge efter de normale ordninger på lige fod med personer, der aldrig har boet i Danmark, hvis hun opfylder betingelserne herfor dvs. f.eks. har job på positivlisten eller en løn på 375.000 om året (beløbsordningen). Dette kan hun gøre når som helst.

2) Hun kan søge efter den ordning, der hedder ”fastholdelse af arbejdskraft”, hvis hun har arbejdet 2 år for den samme arbejdsgiver. Det kan hun først gøre, når Udlændingestyrelsen har meddelt, at de agter at inddrage hendes opholdstilladelse, eller at den ikke kan forlænges. Og fristen er i så fald kun 7 dage, som det er meget vigtigt, at hun overholder.

Hjemmehjælper lyder ikke som et job, der kan give opholdstilladelse efter de normale ordninger, så det er nok kun mulighed 2, der er relevant for din ekskone. Og så er der ikke andet at gøre end bare at vente på, at Udlændingestyrelsen har taget stilling til, om hendes opholdstilladelse skal inddrages, eller om dette vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, f.eks. fordi I har mindreårige børn sammen.

Som soreng skriver, er det et grundkrav for permanent opholdstilladelse, at man har ret til i det hele taget at bevare og evt. forlænge sin opholdstilladelse. Så din ekskone kan ikke søge om permanent opholdstilladelse, før hun har fået en ny opholdstilladelse på et andet grundlag end ægteskabet med dig. Eller Udlændingestyrelsen alternativt har bestemt, at hun kan bevare sin nuværende opholdstilladelse på trods af skilsmissen f.eks. af hensyn til jeres børn.

Så processen vil være følgende:

A) Vente på at Udlændingestyrelsen har taget stilling til, om hendes opholdstilladelse skal inddrages
B) Hvis den skal inddrages søge om ny opholdtilladelse pga. ”fastholdelse af arbejdskraft”, hvilket så kræver, at hun til den tid har haft samme job i mindst 2 år
C) Når ny opholdstilladelse er givet, eller den gamle ikke er inddraget på trods af skilsmissen, kan hun søge om permanent opholdstilladelse, hvis hun opfylder betingelserne til den tid

Udlændingestyrelsen har altid travlt, så en realistisk tidshorisont for dette forløb er nok ikke meget under 2 år, før din ekskone om alt går vel står med en permanent opholdstilladelse i hånden.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.10.2012 14:05:04

Mht. din bankgaranti er risikoen for, at en dansk kommune får udgifter til kontanthjælp til din ekskone, jo ikke forsvundet, fordi I er blevet skilt. Tværtimod er den blevet større, og langt de fleste sager med træk på garantierne er netop i forbindelse med skilsmisser, hvor den person, der har stillet garantien, ikke gider blive ved at forsørge sin fraskilte ægtefælle.

Garantien kan frigives når:

1) Din ekskone har fået permanemt opholdstilladelse
2) Din ekskone har fået en ny opholdstilladelse f.eks. ”fastholdelse af arbejdskraft”
3) Din ekskone er afgået ved døden
4) Din ekskone er udrejst af Danmark
5) Der er gået 7 år, siden du stillede garantien

Hvornår garantien kan frigives, afhænger derfor af, hvilken af ovenstående 5 begivenheder, der indtræffer først.

Lincoln

Indlæg af Lincoln » 09.10.2012 21:56:09

@fundiver199: Tak for de præcise svar!

Jeg ved nu godt at hun kommer til at søge efter de almindelige regler; at hendes arbejdskraft ikke er i så høj kurs. Men satser i stedet på at varigheden af hendes beskæftigelse på snart 3 år kommer til at tale til hendes fordel.

Hvad det deponerede beløb angår, så er jeg på ingen måde nervøs for at jeg ikke får pengene; spørgsmålet er kun hvornår. Min fhv. kone er meget optaget af ikke at ligge samfundet eller andre til last, og hun har opnået dagpengeret i tilfælde af ledighed, så lige nu kan nok kun tiden arbejde for os... for hendes OT og for min deponering...!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.10.2012 10:56:48

Lincoln skrev:Jeg ved nu godt at hun kommer til at søge efter de almindelige regler; at hendes arbejdskraft ikke er i så høj kurs. Men satser i stedet på at varigheden af hendes beskæftigelse på snart 3 år kommer til at tale til hendes fordel.
Det tror jeg ikke, at I skal forvente. Hvis hun søger efter de almindelige regler, bliver resultatet med næsten 100% sikkerhed et afslag, da man kun yderst vanskeligt kan argumentere for, at det er umuligt at finde andre personer i EU, der kan udfylde en stilling som hjemmehjælper, og da jobbet næppe kommer ind under beløbsordningen eller andre særlige ordninger.

Som jeg har skrevet, er der derfor næppe andet at gøre end at vente, til US skriver til hende, at de har tænkt sig at inddrage opholdstilladelsen, og så søge efter "fastholdelse af arbejdskraft" inden for fristen på 7 dage.

Lincoln

Indlæg af Lincoln » 10.10.2012 19:29:18

Nu er jeg forvirret på et højere plan!

Jeg kan forstå at hun, trods alle anstrengelser, i sidste ende alligevel får et afslag (og skal forlade landet inden for kort tid) - hvorfor så gøre sig forhåbning om at hun kan få lov at blive...

soreng

Indlæg af soreng » 10.10.2012 21:20:26

Der er forskel på at søge om en opholdstilladelse proaktivt, og så angive grunde til hvorfor en eksisterende opholdstilladelse ikke skal inddrages.
Ved proaktivt at indgive en ny ansøgning om en opholdstilladelse pga arbejde, ska hun leve op til de krav der er for opholdstilladelsen...Allesammen, og uden nogle formildende omstændigheder. Ved at være mere tilbageholdende, og afvente at us beder om grunde til hvorfor hendes opholdstilladelse ikke skal inddrages, kan man gøre brug af nogle andre "regler", som f.eks fastholdelse af arbejdskraft osv.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.10.2012 07:09:34

Du kan sammenligne det med optagelse i en A-kasse for nyuddannede. Hvis man søger proaktivt 6 måneder før, ens uddannelse er færdig, skal man leve op til de normale krav om at arbejde i 12 måneder, før man kan få dagpenge.

Hvis man derimod venter, til ens uddannelse er færdig, og søger optagelse i A-kassen på de særlige dimittend-vilkår inden for den frist på 14 dage, man har til at gøre dette, bliver man fritaget fra kravet om 12 måneders arbejde og kan få dimittenddagpenge med det samme.

Men kan således ikke søge om optagelse i en A-kasse på dimittendvilkår "i god tid", før man er færdig med sin uddannelse. Man er nødt til at vente, til man står med eksamensbeviset i hånden, og herefter skal man så til gengæld reagere lynhurtigt og søge inden for 14 dage.

Og det er helt det samme for din kone. Der er intet som helst, hun formålstjenligt kan foretaget sig, før US har skrevet til hende, at de agter at inddrage hendes opholdstilladelse. Men når det sker, skal hun til gengæld reagere øjeblikkeligt ved at søge om "fastholdelse af arbejdskraft" inden for 7 dage.

Lincoln

Indlæg af Lincoln » 14.10.2012 15:45:10

Ok, tror jeg begynder at forstå det :) Vi venter blot til de reagerer - før eller siden! Jeg takker for alle svar! :)

Lincoln

Indlæg af Lincoln » 01.09.2013 13:37:51

fundiver199 skrev:Mht. din bankgaranti er risikoen for, at en dansk kommune får udgifter til kontanthjælp til din ekskone, jo ikke forsvundet, fordi I er blevet skilt. Tværtimod er den blevet større, og langt de fleste sager med træk på garantierne er netop i forbindelse med skilsmisser, hvor den person, der har stillet garantien, ikke gider blive ved at forsørge sin fraskilte ægtefælle.

Garantien kan frigives når:

1) Din ekskone har fået permanemt opholdstilladelse
2) Din ekskone har fået en ny opholdstilladelse f.eks. ”fastholdelse af arbejdskraft”
3) Din ekskone er afgået ved døden
4) Din ekskone er udrejst af Danmark
5) Der er gået 7 år, siden du stillede garantien

Hvornår garantien kan frigives, afhænger derfor af, hvilken af ovenstående 5 begivenheder, der indtræffer først.
Hej igen

Min fraskilte kone har omsider fået en ny, tidsbegrænset opholdstilladelse, udstedt på baggrund af hendes arbejde/integration, og den er gældende frem til 2015. Som jeg forstår det, så er mine 'pligter' nu ophørt, og jeg vil derfor kunne få frigivet min deponering?

Hvem skal jeg henvende mig til for at kunne få frigivet pengene? For jeg går ud fra at banken skal have et eller andet 'officielt' papir, der siger at de må frigive beløbet. Er det US, hendes bopælskommune eller min bopælskommune, jeg skal henvende mig til?

Pft.

DBS

Indlæg af DBS » 01.09.2013 13:54:37

https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... kerhed.htm
Alle henvendelser vedrørende nedsættelse eller frigivelse af sikkerhedsstillelsen skal rettes til bopælskommunen.
mvh DBS

Lincoln

Indlæg af Lincoln » 01.09.2013 14:23:03

Takker... men er det hendes eller min bopælskommune?

Besvar