Samme rettigheder som FS efter danske regler?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
SophiaS

Samme rettigheder som FS efter danske regler?

Indlæg af SophiaS » 20.04.2012 05:34:07

Jeg har et par spoergsmaal vedr. ophold i Sverige og familiesammenfoering efter EU-reglerne.

Min mand og jeg har planer, om at flytte til Sverige midlertidigt, (jeg skal finde arbejde, og vores barn i en institution), for derefter, efter nogle maaneder, at flytte til dk igen.

Hvad vil vaere smartest at goere mht at flytte til Sverige:
Er det bedst for min mand foerst at soege om dansk visum (som han har faaet 3 gange foer), og fra Danmark flytter vi til Sverige (hvilket maaske nok vil goere det nemmest for os, saa vi sammen kan finde en bolig og institution), eller er det bedre at jeg foerst flytter til Sverige, og saa soeger min mand om opholdstilladelse til Sverige, fra sit hjemland?

Naar vi saa flytter tilbage til Danmark, har min mand saa de samme rettigheder, som dem der soeger om FS efter de danske regler? altsaa har han fx ret til gratis danskundervisning og integreringskursus, paa lige fod med dem? Og kommer det helt naturligt (jeg har laest at ved de danske regler, kommer der helt automatisk et brev om tilmeldelse til danskkursus)?

Er der nogle ulemper ved at soege om FS efter EU-reglerne, ift. rettigheder i Danmark, efter EU-opholdet?

Jeg har laest flere, gode og velinformerende dokumenter om disse EU-regler, men disse spoergsmaal har jeg ikke kunnet finde svar paa, saa jeg haaber I vil hjaelpe mig :)

fundiver199

Re: Samme rettigheder som FS efter danske regler?

Indlæg af fundiver199 » 20.04.2012 06:10:44

SophiaS skrev:Hvad vil vaere smartest at goere mht at flytte til Sverige:
Er det bedst for min mand foerst at soege om dansk visum (som han har faaet 3 gange foer), og fra Danmark flytter vi til Sverige (hvilket maaske nok vil goere det nemmest for os, saa vi sammen kan finde en bolig og institution), eller er det bedre at jeg foerst flytter til Sverige, og saa soeger min mand om opholdstilladelse til Sverige, fra sit hjemland?
Hvad smager bedst, jordbærkage eller stegt kylling? Der er så mange forhold og overvejelser, der spiller ind på et valg som det, du beskriver, at man ikke kan give et generelt råd, der gælder for alle.
SophiaS skrev:Naar vi saa flytter tilbage til Danmark, har min mand saa de samme rettigheder, som dem der soeger om FS efter de danske regler? altsaa har han fx ret til gratis danskundervisning og integreringskursus, paa lige fod med dem? Og kommer det helt naturligt (jeg har laest at ved de danske regler, kommer der helt automatisk et brev om tilmeldelse til danskkursus)?
Hvis man har opholdsret efter EU-reglerne har man ret men ikke pligt til at deltage i integrationsprogrammet. Men fordi man ikke har pligt til det, skal man selv kontakte sin kommune og bede om det.
SophiaS skrev:Er der nogle ulemper ved at soege om FS efter EU-reglerne, ift. rettigheder i Danmark, efter EU-opholdet?
Nederst i ÆUG´s cirka 23 sider lange vejledning om familiesammenføring er der en liste over fordele og ulemper ved de to regelsæt. Hvis den danske statsborger ikke arbejder i Danmark, er der f.eks. en ulempe omkring rettet til SU under uddannelse de første 2 år i Danmark.

SophiaS

Indlæg af SophiaS » 20.04.2012 15:57:12

Tak for dit svar :)

Det ville nu ogsaa vaere helt fint, at give et raad der bare gaelder for mig ;)
Jeg vil meget meget gerne vide, hvad det er for nogle forhold og overvejelser der spiller ind mht. at komme til sverige med opholdstilladelse eller via visum til danmark, da jeg virkelig ikke ved, hvad der vil vaere bedst?

SophiaS

Indlæg af SophiaS » 20.04.2012 16:10:25

Jeg tror jeg spoerger paa en anden maade:

Er det helt lovligt for min mand, med dansk visum, at flytte til sverige direkte fra Danmark, og saa faa opholdstilladelse der (sammen med mig, der vil finde arbejde i Sverige)?
Og er der nogle ulemper ved at goere det paa den maade?

Naar man saa flytter tilbage til dk, og kommunen spoer hvorfor man flyttede til Sverige, kan man saa helt lovligt sige, at det var for at faa familiesammenfoering i Danmark, eller er det bedre at sige en anden grund?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 20.04.2012 21:09:10

1) JA

2) Hvorfor tror du kommunen vil spørge dig om det? Det ville da undre mig meget, om du skal svare på noget som helst. Du skal jo bare tilmelde dig folkeregisteret igen.
mh
Rådgiver for ÆUG

SophiaS

Indlæg af SophiaS » 20.04.2012 23:56:40

Undskyld, jeg mente ikke kommunen, men US.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.04.2012 06:50:38

SophiaS skrev:Det ville nu ogsaa vaere helt fint, at give et raad der bare gaelder for mig ;)
Det kan vi heller ikke, for hvordan skal vi vide, om du bedst kan lide jordbærkage eller stegt kylling, når du ikke har fortalt os det, og vi i øvrigt ikke kender dig? Vi kan fortælle dig om reglerne og mulighederne, hvilket allerede er gjort i ÆUG´s vejledninger, men vi kan ikke træffe en beslutning for dig.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.04.2012 06:57:38

SophiaS skrev:Er det helt lovligt for min mand, med dansk visum, at flytte til sverige direkte fra Danmark
Ja så længe visum er gyldigt.
SophiaS skrev:og saa faa opholdstilladelse der (sammen med mig, der vil finde arbejde i Sverige)?
Han kan ikke søge om opholdstilladelse i Sverige. Det skal han gøre fra sit hjemland, og så må han først rejse til Sverige, når den er bevilget. Derimod kan han udnytte retten til fri bevægelighed efter EU-reglerne og søge om opholdskort. Begge dele er forklaret i denne vejledning:

http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... /sverigeeu
SophiaS skrev:Og er der nogle ulemper ved at goere det paa den maade?
Ja. Hvis du ikke når at finde en bolig, før hans visum udløber, må han rejse hjem. Og desuden kan I som sagt ikke vælge at søge FS efter Sveriges nationale regler, da dette skal gøres fra hans hjemland.
SophiaS skrev:Naar man saa flytter tilbage til dk, og kommunen spoer hvorfor man flyttede til Sverige, kan man saa helt lovligt sige, at det var for at faa familiesammenfoering i Danmark, eller er det bedre at sige en anden grund?
Du har ikke pligt til at redegøre for dine motiver til at flytte, hverken over for kommunen eller US eller nogen andre. Men hvis du endelig skal skrive noget f.eks. i forbindelse med en klage over et afslag, så synes jeg da personligt, at det lyder bedre at skrive, at I flyttede til Sverige, fordi I gerne ville bo sammen, og at I så senere valgte at flytte til Danmark af en eller anden praktisk grund. Som f.eks. at jeres lejemål i Sverige udløb, og at det desværre ikke lykkedes jer at finde et nyt. Eller måske at du fik tilbudt et godt job i Esbjerg, og at der er lidt langt at pendle mellem Sverige og Esbjerg.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.04.2012 07:01:28

Har du i øvrigt læst dette indlæg øverst i forum? Den problemstilling, der omtales her, er jo ret så afgørende for hele planlægningen, og om I skal søge FS efter Sveriges nationale regler eller udnytte retten til fri bevægelighed:

viewtopic.php?f=7&t=9266

SophiaS

Indlæg af SophiaS » 21.04.2012 18:10:09

Tusind tak :) Jeg blev meget klogere :)

Linket du gav mig, gaelder vist ikke for arbejdstagere, saa vidt jeg forstod. Saa hvis jeg vil arbejde i Sverige, saa skal jeg ikke bekymre mig om det vel? Er det korrekt forstaaet?

Hvad hvis jeg ikke finder et arbejde inden hans visum udloeber, skal han saa ogsaa rejse hjem?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.04.2012 19:34:39

Nej kravet om sygeforsikring gælder ikke for arbejdstagere. Og uanset om unionsborgeren (dig) er det ene eller andet, er der aldrig noget krav om, at en medfølgende ægtefælles visum skal være gyldigt under hele opholdet. Det kan jo logisk set heller ikke lade sig gøre, da visum højest kan udstedes for 90 dage.

Men hvis din jobsøgning er fuldstændig udsigts- og resultatløs, og du ikke har en større sum penge i banken, så du er "person med tilstrækkelige midler", så vil du på et tidspunkt ikke længere have opholdsret efter EU-reglerne, og så kan din ægtefælle godt blive bedt om at rejse. Men det har intet at gøre med hans visum. Det har alene noget at gøre med dine forhold.

heidi-josé

Indlæg af heidi-josé » 11.05.2012 09:33:21

Hej

Jeg kan forstå, at det er kan være lidt svært at give et regelsæt der passer på hver enkelt om hvad der er bedst at gøre. Men jeg kan bare fortælle fra egen erfaring, at jeg og min mand valgte at søge om familiesammenføring efter EU reglerne og det er jeg rigtig, rigtig glad for nu. selv om det var hårdt imens det stod på. Vi flyttede godt nok til Spanien (pga. af at min mands modersmål også er spansk, samt at han havde familie i Spanien), og ikke til Sverige, hvilket jo nok er det mest almindelige. Jeg vil på ingen måde anbefale Spanien frem for andre lande, men bare så du er klar over, at der er mange andre muligheder udover Sverige.

Vi var 5 måneder i Spanien og søgte om at vende tilbage til Danmark efter 4 måneder. Det tog US under en måned (ca 3uger) at godkende vores ansøgning, hvilket jeg tror må være næsten rekordhurtigt, eftersom at jeg indgav vores ansøgning den 20. feb. og behandlingstiden blev på det tidspunkt vurderet at være over 3 måneder. Min teori er (og den skal måske tages med et gran salt, da jeg jo ikke ved helt, hvad US kigger skarpt på) at fordi jeg havde et arbejde i spanien, som krævede at jeg mødte op personligt hver dag, må have være en af de ting der har gjort det nemt at afgøre at jeg havde et reelt ophold i Spanien.

Så hvis du alligevel ikke har arbejde i Danmark, så synes jeg at du skal forsøge at få et arbejde i det land hvor du bosætter dig.

Ved ikke om de andre er enige med mig, men jeg vil bare fortælle dig om min erfaring. Og jeg gentager at det var en hård omgang for os, og jeg følte mig tvunget ud af mit eget land, men hvor er jeg glad for, at vi valgte at gøre det, da danskere egentlig har langt flere rettigheder i andre EU lande, end i Danmark.

heidi-josé

Indlæg af heidi-josé » 11.05.2012 09:34:45

og ja, din mand får også gratis danskundervisning...:)

Besvar