Er det den rigtige rækkefølge?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Danskeren

Er det den rigtige rækkefølge?

Indlæg af Danskeren » 20.07.2011 11:10:02

Hej

Skaanebo har været så venlig at poste denne rækkefølge i en anden tråd:
Denne rækkefølge er gennemprøvet og fejlfri:

1. I gifter jer

2. I flytter til Sverige, og du som er dansk folkeregistrerer dig (Skatteverket i Helsingborg)

3. I tager sammen på Migrationsverket og søger om opholdskort til din ægtefælle (i Malmø)

4. Når opholdskort er modtaget, folkeregistrerer din ægtefælle sig på Skatteverket (i Helsingborg).

Nogle har haft held til at folkeregistrere ægtefællen, inden opholdskortet var modtaget, men dette er mig bekendt kun sket problemfrit hos Skatteverket i Malmø, hvorimod der har været bøvl og bureaukrati andre steder.
Vores situation er at hun er i hendes hjemland pt. og jeg er her i DK. Så vores rækkefølge ville være:

1. Ansøge om 3 måneders Visum til DK
2. Bestille flybillet
3. Få ægteskabserklæring fra ambassaden
4. Blive gift i DK.
5. Med det vuns flytte til Sverige
6... Som Skaanebo skriver i ovenstående.

Det eneste jeg er nervøs for er at man bruger for meget af sin tid på visummet i DK og der således ikke er lang tid tilbage når vi kommer til sverige. Men idet man søger opholdskort til hende, så opholder man sig vel på prcessuelt ophold?
Af selvsamme årsag mener jeg jo at det er bedre for hende at komme til mig når jeg først er flyttet til Sverige og derefter tage til DK for at blive gift.

Kan i følge mig?

Og hvor lang tid tager det for mig at blive folkeregistreret?

skaanebo

Re: Er det den rigtige rækkefølge?

Indlæg af skaanebo » 20.07.2011 11:34:05

Man får ikke processuelt ophold i Sverige. Man får lovligt ophold i samme øjeblik, ansøgningen er indleveret til Migrationsverket. Det betyder også, at man i samme sekund må begynde at udøve sine rettigheder som medfølgende ægtefælle til en EU-borger, der gør brug af den frie bevægelighed, fx begynde at arbejde, benytte det offentlige sundhedsvæsen på lige vilkår med andre borgere, osv.

At blive folkeregistreret som dansker i Sverige tager almindeligvis ikke mere end 1-2 uger.

Danskeren

Indlæg af Danskeren » 20.07.2011 12:00:29

Så man burde kunne nøjes med en måned tilbage på sit visum i det man flytter til Sverige? Cirka.

Og tak for svar.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.07.2011 12:02:32

I princippet er en ansøgning indleveret rettidigt, hvis bare man indleverer samme dag, som visum udløber.

Man kan også indlevere efter, at visum er udløbet. Så risikerer man bare i teorien at få en bøde for sin forseelse.

selmaa

Indlæg af selmaa » 20.07.2011 13:03:20

hej alle....jeg har lige en spørgsmål? da jeg læste denne indlæg blev jeg nervøs.

Min mand min søn og jeg flyttede til Sverige for en mdr siden. jeg tog til skatteværket for at få svensk person nr...men efter en uge fik vi alle tre person nr. Vi tog ikke til mitigrationsverket fordi dem på skatteværket sagde at det skal nok sende alle papir til dem ang opholdskort. de kravet bare mine lønsedler og vielsesarrest og kopier af pas. er det rigtig rækkefølge? nu er jeg bange for min mand ikke få sin opholdskort hvis vi ikke har gjort rigtige :( mvh amles

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.07.2011 15:40:03

Skatteverket udsteder ikke opholdskort, det gør Migrationsverket. Så ansøgning om opholdskort skal indleveres hos Migrationsverket.

selmaa

Indlæg af selmaa » 20.07.2011 19:12:25

det ved jeg godt. men som jeg forstod det vil skatteværket sende ansøgning om det til migrationsværket. her skriver jeg hvad der står i brevet som jeg har fået fra skatteværket.

Du har anmalt inflyttning till Sverige. Du ar familjemedlem till EES-medborgaren S... H...
For att bli folkbokford måste du visa att S... har uppehållsrått enligt reglerna i 3a kap 3 § Utlanningslagen. Du får da uppehållsratt på samma satt som S...

S.... måste fylla i bifogad blankett dar hon lamnar en redogorelse for på vilket satt han uppfyller kravet på uppehållsratt. Kom ihåg att hon måsta bifoga handlingar som styrker de lamnade uppgifterna.

DU kan alternativt uppvisa uppehållskort eller uppehållsillstånd utfårdat av Migrationsverket.

Svar ska lamnas senast den 12 juli. Skatteverket kommer sedan att fatta beslut.

Efter den brev var jeg på skatteverket og fik afleveret mine lønsedler det var det eneste de ville have. Og det sagde at vi behøver ikke at tage til migrationsverket og aflevere ansøgning det ville de gøre fra Landskrona. Og alt hvad der står i brevet ville min mand få. Jeg har læst så meget om eu regler og nu efter dette bliver jeg så forvirret og jeg ved ikke hvem jeg skal spørge ud over jer. jeg har heller ikke haft internet her jeg har først fået den igår, det det meget svært uden internet. jeg håber I KAN GIVE MIG NOGLE GODE RÅD HVAD JEG SKAL GØRE ELLER SKAL VI BARE VENTE....

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.07.2011 19:46:24

Jeg ved ikke, om det er en ny procedure, der er indført hos Skatteverket. Du kan jo prøve at forhøre dig igen hos Skatteverket, hvis du vil være helt sikker.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.07.2011 13:29:25

I princippet er reglerne endda endnu mere liberale, end det skaanebo beskriver. Det hedder således i EU´s opholdsdirektiv, at et familiemedlem, som ikke selv er unionsborger, skal være i besiddelse af et gyldigt visum ved sin indrejse,hvis vedkommende er visumpligtig og ikke har en opholdstilladelse eller et opholdskort fra et andet EU-land, der kan fritage for denne visumpligt.

Og herefter hedder det, at familiemedlemmet skal søge opholdskort senest 3 måneder efter sin ankomst. I princippet må det derfor være fuldt lovligt at indrejse på et visum, der udløber dagen efter, og herefter vente i 3 måneder med at søge opholdskort.

Men der er jo ingen grund til at udsætte ansøgningen om opholdskort, så selvfølgelig må det anbefales at aflevere den hurtigst muligt og meget gerne inden, visum udløber. Har man ikke søgt opholdskort, har man jo heller ikke fået nogen kvittering på, at man har søgt, og så har man endnu sværere ved at dokumentere over for f.eks. politiet, at man opholder sig lovligt i Sverige.

I den situation skal man så i princippet rende rundt med vielsesattest og lejekontrakt og ægtefællens svenske personnummer hele tiden, og skal samtidig være nok inde i EU-reglerne til at kunne forklare dem for en svensk politibetjent, der beder om at se ens pas.

i praksis har skaanebo naturligvis fuldstændig ret i, at man bør sørge for at få afleveret sin ansøgning om opholdskort, før ens visum udløber. Men jeg tvivler på, om der er noget belæg i EU-retten for, at man ligefrem kan få en bøde for ikke at gøre det, så længe man bare har overholdt 3-måneders fristen.

Men igen: Få det dog overstået. De fleste kan jo alligevel nærmest ikke vente på at få opholdskortet i hånden og dermed få den ro i sjælen, som det giver at få papir på, at man er anerkendt som lovligt bosat i landet.

selmaa

Indlæg af selmaa » 21.07.2011 19:43:21

jeg forstå hvad I mener. og jeg har læst om det før og ved alt hvordan og hvad vi skulle gøre. men når skatteværket gør sådan så bliver jeg i tvivl om det er det rigtig. Vi har ikke fået nogen form papir fra nogen ud over den brev fra skatteværket som jeg har skrevet ovenover. Jeg spurgte dem over hvad for nogen rettigheder har min mand lige nu når han har fået svensk person nr. De sagde at han har samme rettigheder som mig...han må gå til læge, tandlæge, skole, arbejde osv. men vi har ikke fået nogen papir på at vi har indgivet ansøgning om opholdskort. Vi har en veninde der bor i malmø...hun var på skatteværket for at spørger om de har modtaget vores ansøgning fra skatteværket og de sagde ja og at der er blevet søgt efter EU regler og at de havde alt hvad de skulle bruge, det kan bare være at der bliver lidt ventetid fordi der er ferie nu....men ingen form for kvittering har vi ikke modtaget. lyder det ikke mærkelig? min mands visum er udløbet for længe siden, men lige nu er Bosnien ikke visumpligt land. det blev den 15 dec sidste år. det vil sige min mand opholder sig ulovlig i Sverige lige nu?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.07.2011 09:26:40

@selmaa

Det lyder meget mærkeligt, at I ikke selv behøver at henvende jer til Migrationsverket og søge om opholdskort til din mand. Jeg ville i jeres sted tage hen og snakke med Migrationsverket og få bekræftet, at de allerede er i gang med at udstede et opholdskort til din mand, og at de ikke mangler mere fra jer i den forbindelse. F.eks. er der jo en ansøgningsblanket, der skal udfyldes, og det kan skatteverket vel ikke have gjort for jer :?:

Men nej din mand opholder sig naturligvis ikke "ulovligt" i Sverige.

selmaa

Indlæg af selmaa » 22.07.2011 12:03:56

jeg for dit svar....I er stort hjælp og støtte for mig og det skal I have tak for. Jeg har lige læst på migrationsverkes hjemme side at man kan godt kun sende ansøgning om opholdsret og kort...man behøver ikke at møde op. Men det skriver også noget med fingeraftryk og foto men det forstå jeg ikke helt?? :(
så skatteverket har gjort det rigtige, de har sendt ansøgning ...men det undrer mig bare at vi ikke har fået nogen form for kvittering..

DBS

Indlæg af DBS » 22.07.2011 12:56:15

Hej..

Som du selv kan se på migrationsverkets hjemmeside kan man udfylde ansøgning, og sende, MEN....

Under alle omstændigheder, skal du jo sætte din underskrift på den !, har du gjort dette ?

Jeg ville nok tage hen på migrationsverket, for at aflevere en ansøgning, og har de så en i forvejen, jamen så er du bare blevet det kloger, og kan sove roligt om natten :wink:

Mvh DBS

selmaa

Indlæg af selmaa » 02.08.2011 16:44:13

er der nogen der ved hvad for nogle papir jeg skal bruge på migrationsverket for at søge om opholdskort til min mand? skal han først have registreringsbevis før opholdskort eller hvad? han har fået allerede svensk person nummer...men imorgen vil vi tage til migrationsverket for at søge om opholdskort jeg ved bare ikke hvad jeg skal tage med af papir.jeg håber nogen kan hjælpe mig....med venlig hilsen selma

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 02.08.2011 16:53:21

Da vi i sin tid søgte opholdskort til min mand medbragte vi (min mand ikke fået cpr nr)

mit svenske personnummer bevis
huslejekontrakt
ansættelsesbrev
vigelsesattest
vores pas

5 dage senere kom opholdskortet

Besvar