Spørgsmål i forbindelse med hjemvendelse

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
leprechaun

Spørgsmål i forbindelse med hjemvendelse

Indlæg af leprechaun » 27.06.2011 08:45:57

Hej med jer allesammen!
Jeg vil på forhånd sige tak for jeres hjælp, en del indlæg herinde har hjulpet til en bedre forståelse af reglerne. Jeg har dog nogle spørgsmål som jeg er lidt usikker på og ikke har kunnet finde svar på umiddelbart, og som jeg håber i kan svare på. I får dog lige en kort baghistorie:

Jeg har boet i Irland med min amerikanske kone siden oktober 2009 og jeg har haft fuldtidsarbejde hele den periode. Hun har ophold på baggrund af EU retten herovre. Pga sygdom i min familie føler vi et behov for at flytte tilbage til Danmark så hurtigt som muligt. Derfor har vi valgt bare at tage hoppet og indlevere familiesammenføringsansøgningen personligt i Danmark i forbindelse med vi rejser. Vi regner med at rejse om ca en måneds tid fra nu (pga opsigelse på mit nuværende job.)

Mine spørgsmål er:
1.
En væsentlig del af årsagen til at vi flytter tilbage er sygdom i familien og et ønske om at hjælpe til i en svær tid. Hvad er regler og begrænsninger i forhold til at mig og min kone flytter hjem til mine forældre i en ubestemt periode så vi kan hjælpe med dagligdagsting? Der skulle ikke være nogle boligkrav når vi gør brug af EU retten, men jeg er lidt usikker på hvordan det fungerer hvis vi flytter ind på en allerede beboet addresse.

2.
Som konsekvens af Eind dommen behøver jeg efter tilbagevenden til Danmark så ikke nødvendigvis at skaffe et arbejde da jeg har været arbejdstager i et andet EU land. Er dette korrekt forstået? Ikke fordi jeg ikke gerne vil arbejde da vi har brug for penge, men i sagens natur (mine forældres sygdom) regner vi med at bruge en del tid på at hjælpe til her i starten og vil ikke stresse mere over at finde et job end højst nødvendigt.

3.
Da jeg har udnyttet min ret til arbejdskraftens frie bevægelighed som arbejdstager, har min kone så ikke automatisk ret til SU hvis hun vælger at tage noget videre uddannelse på et senere tidspunkt? Ikke at det er vores hensigt (Vi regner med/håber på hun kan finde et job) - det er mere om hun har retten til det også selvom jeg eksempelvis vælger selv at tage en uddannelse på et senere tidspunkt.

4.
I forlængelse af ovenstående - i og med jeg har udnyttet min ret til arbejdskraftens frie bevægelighed som arbejdstager, og Eind dommen taget i betragtning, vil der vil ikke være noget forsørgelseskrav også selvom jeg vælger at tage en uddannelse, som jeg overvejer at gøre? Igen ikke fordi jeg ikke vil arbejde, det er mere så vi har det faktuelle på det rene. :)

Jeg tror det er det der ligger lige for af spørgmål pt. Det kan være jeg kommer på mere i kampens hede.

På forhånd tak for hjælpen! :)

Mvh Leprechaun

fundiver199

Re: Spørgsmål i forbindelse med hjemvendelse

Indlæg af fundiver199 » 27.06.2011 09:10:08

1. Nej der er ingen boligkrav, og I kan sagtens bo hos dine forældre.

2. Det behøvede du for så vidt heller ikke, selvom du havde boet i Irland som studerende eller selvforsørgende. Forskellen er, at fordi du har været arbejdstager, så kan der slet ikke stilles nogen form for krav om, at du er i stand til at forsørge dig selv og din kone. Hvis bankbogen er tom, og hvis du ikke er forsikret i A-kasse, så kan I i princippet modtage starthjælp begge to, uden at det får betydning for din kones ret til ophold i Danmark.

3. Nej. For at regnes som arbejdstager i Danmark skal du have et job, når du flytter hertil. Det hjælper ikke noget på sagen, at du var arbejdstager i Irland. Det burde dog være godt nok, at du finder et job i Danmark f.eks. 6 måneder efter jeres flytning hertil, hvis din kone først senere søger om SU.

4. Det ville heller ikke være noget problem, at du valgte at uddanne dig i Danmark, hvis du havde boet i Irland som studerende eller selvforsørgende. Det ville (jævnfør 1) bare betyde, at der blev stillet krav om, at du kunne forsørge dig selv og din kone. Men det kan man jo også godt som studerende, da man kan få SU og SU-lån og måske have et lille job ved siden af studierne.

Starthjælp for et ægtepar er under 10.000 om måneden før skat, og den indtægt kan en studerende jo meget let nå op på ved at have lidt fritidsarbejde ved siden af studierne. "Forsørgelseskrav" betyder ikke, at man absolut skal arbejde, det betyder bare, at man skal kunne klare sig selv økonomisk uden at trække på sociale ydelser som bistandshjælp eller starthjælp.

Og det kan man jo også ved at modtage SU eller pension, have penge i banken eller blive støttet økonomisk af 3. person f.eks. dine forældre. Men alt dette behøver I altså slet ikke at bekymre jer om, da du har været arbejdstager i Irland, og da EU-domstolen har været så venlig over for jer at afsige Eind-dommen i 2007 :D

leprechaun

Re: Spørgsmål i forbindelse med hjemvendelse

Indlæg af leprechaun » 27.06.2011 09:52:00

Mange tak fundiver for super hurtigt svar! Noget bedre end 3 ugers svartid på mails til US.

Jeg er glad for det eneste jeg ikke var helt med på er det angående min kones ret til SU. Det kommer højst sandsynligt ikke på tale alligevel da vi regner med hun hopper ud og får et job efter vi kommer hjem. Det er bare rart at have det faktuelle på det rene, også til tænkte hvis-nu situationer. :)

Så tror planen er vi flytter ind ved mine forældre og hjælper til noget tid. Min kone finder et arbejde, og jeg selv finder enten arbejde eller starter en uddannelse. Lige nu skal der bare fart på så alle tingene må falde på plads efterhånden (egen bolig, osv). Nøgletingen for os er bare at Eind dommen gør at der ikke er lige så mange ting vi skal bekymre os om, som du selv siger.

Igen tak! :D

Besvar