Først vores situation:
Jeg er mand, dansk statsboger (32år), men har været bosat de sidste 9 år i Japan. Her er jeg blevet gift (vi blev gift i Danmark i 2005), og efter længere tids problemmer er min kone også endelig blevet gravid.
Vores plan var at flytte tilbage til Danmark den kommende sommer (jeg ville gerne ind og læse på Uni.), men efter at have kigget nærmere på de danske regler fandt jeg ud af at de ikke er så "flinke" mere! Bl.a. 9000 kr!! Samt Danskprøve
Så vi vil flytte til Sverige først og så benytte os af EU-reglerne.
Planen er at jeg finder noget at bo i (samt forhåbentlig noget arbejde), så så snart vi lander i Sverige kan vi søge om hendes opholds tilladelse.
Mit spørgsmål er så:
Hvad er hendes rettigheder mht. sygevæsnet i Sverige? Vi vil jo gerne kunne tage på hospitalet uden at det kommer til at koste en bondegård! Jeg kan ikke rigtig finde frem til et svar nogen steder?!?
Fra vi aflevere ansøgningen til hun får et svar, den periode, hvad er hendes rettigheder da?
Og det samme når vi så flytter tilbage til Danmark (efter EU-reglerne):
Fra vi aflevere vores ansøgning til vi får svar, hvad er hendes rettigheder til sygevæsnet da?
Jeg håber I herinde kan hjælpe mig med mit spørgsmål da det er lidt vigtigt at min kone kan komme nogenunde smertefrit gennem sin graviditet uden at vi skal stresse en masse ud over at skulle betale enorme gebyr!?
Jeg har prøvet at kigge på nogle rejseforsikringer men har ikke kunne finde nogen der dækker graviditet.
Mvh.
Kasper