Fleksjob i Malmö.. Hjælp!

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
TeamPlayer9

Fleksjob i Malmö.. Hjælp!

Indlæg af TeamPlayer9 » 28.03.2011 15:47:06

Jeg kom for nogle år siden til skade med min arm og er godkendt til fleksjob.
For en lille måned siden flyttede konen og jeg til Malmö. Jeg har fået arbejde i Rungsted i fleksjob. I dag prøvede jeg så at få styr på det hele med hvem det skal give mon arbejdsgiver tilskuddet. Først ringede jeg til Hørsholm kommune hvor jeg arbejder. De sagde at det er kommunen hvor firmaet har hjemme som betaler tilskuddet :evil: . Så ringer jeg til Viborg kommune og de sagde at det helt sikkert.ikke var dem da jeg ikke bor det mere men at det er Malmö kommune der klarer det. Så ringede jeg til Malmö kommune og de sagde at det ikke er dem, men måske fötsäkrings et eller andet. Dem ringer jeg.så til men får af vide at det er Viborg osv osv osv. Så er der en venlig sjæl der kan fortælle mig hvad i alverden jeg gør nu? Jeg arbejder 20 timer/uge og det er ikke nok til at vi kan klare os uden tilskuddet...

Håber på at.få opklaret dette da jeg er ved at blive nervøs...

M.v.h.

Paw O

skaanebo

Re: Fleksjob i Malmö.. Hjælp!

Indlæg af skaanebo » 28.03.2011 17:20:35

Kontakt Øresund direkt, www.oresunddirekt.com

TeamPlayer9

Indlæg af TeamPlayer9 » 28.03.2011 18:10:38

Ok. Super.

Ved du om det er muligt at være i fleksjob i DK og bo i Malmö??
Så vidt jeg har læst er det muligt men jeg har også læst nogen sige at det ikke lader sig gøre...

M.v.h.

Paw O

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 28.03.2011 19:54:48

Nej jeg aner intet om fleksjob, men jeg er sikker på, at Øresund direkt kan udrede trådene, for de er eksperter i den slags grænsehindringer.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 29.03.2011 01:27:11

Fleksjob er ikke Øresund Direkt's spidskompetence.

Ja, du kan godt bo i Malmö og arbejde i Danmark. Jeg har sat mig ind i reglerne for disse ting, da jeg selv er fleksjobber.

I princippet kan du være ligeglad med hvor tilskuddet kommer fra, da det er en sag mellem kommunen og arbejdsgiveren. Men når du nu spørger, så skal arbejdsgiveren tage kontakt til jobcentret i den danske kommune du boede i umiddelbart før du flyttede til Sverige. Det er nemlig din seneste danske kommune, der skal udbetale tilskuddet.

Har du selv taget kontakt til kommunen forud for flytningen til Sverige? Kommunen kan jo, fordi du har forladt dens geografiske område, nægte at udbetale tilskuddet, hvis ikke de nærmere omstændigheder er aftalt på forhånd. De skal som sådan ikke godkende din flytning, men de skal tage stilling til, om de vil bære udgiften til tilskuddet i den periode du bor udenlands.

Fleksjob er udelukkende et dansk fænomen, og derfor vil du få nej ved enhver forespørgsel til svenske myndigheder.

Det er Det Centrale Handicapråd, der administrerer fleksjob-ordningen. Det er således også dem, der er bedst til at vejlede om rettigheder og pligter i sager som denne.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar