Opholdstilladelse i hus

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

zaib

Opholdstilladelse i hus

Indlæg af zaib » 05.05.2010 08:14:18

Yuhuu, endelig har min mand fået opholdstilladelse i 5 år :) Jeg takker dette forum og foreningen for den store hjælp:) Men du er jeg lidt meget i tvivl.

Giver opholdsstilladelsen for sverige, tilladelse til at rejse rundt i schengen?
Skal jeg nu med opholdskortet møde og på skatterverket for at min mand kan få et personbevis ?

Jeg kan læse på indlæggene herinde at der er mange der rejser tilbage til Dk. Det vil vi rigtig gerne. Søger man så opholdstilladelse i Dk? Og hvilke muligheder er der?

Håber i kan hjælpe tak. :)

fundiver199

Re: Opholdstilladelse i hus

Indlæg af fundiver199 » 05.05.2010 09:29:40

zaib skrev:Giver opholdsstilladelsen for sverige, tilladelse til at rejse rundt i schengen?
I princippet ikke kun i Schengen men i hele EU/EØS-området og i op til 90 dage ad gangen i det enkelte land. Der er dog også en regel om, at han højest må være væk fra Sverige i 6 måneder inden for en periode på 12 måneder. Bemærk dog, at UK tilsyneladende stadig kræver visum af din mand, selvom det er imod EU-reglerne.
zaib skrev:Skal jeg nu med opholdskortet møde og på skatterverket for at min mand kan få et personbevis?
Ja
zaib skrev:Jeg kan læse på indlæggene herinde at der er mange der rejser tilbage til Dk. Det vil vi rigtig gerne. Søger man så opholdstilladelse i Dk? Og hvilke muligheder er der?
Hvis du er dansk statsborger og har boet i Sverige, så kan din mand både søge opholdstilladelse i Danmark efter Udlændingelovens §9 og efter EU-rettens regler om fri bevægelighed.

EU-reglerne er naturligvis de samme som dem, din mand nu har fået opholdstilladelse efter i Sverige. Du kan læse mere under "love og regler... EU-regler" samt i indlægget "ofte stillede spørgsmål" øverst i dette forum. Der er også en beskrivelse af reglerne for familiesammenføring til danske statsborgere efter EU-retten på http://www.nyidanmark.dk

zaib

Indlæg af zaib » 12.05.2010 21:07:50

Jeg har læst inde på udlændingsservicen og under ofte stillede spørgsmål, mht. til tilbagevende til DK. Hvad er bedst, at søge opholdstilladelse til DK imens man bor i sverige eller skal mig og min mand flytte tilbage også søge om opholdstilladelse i dk?Og hvornår gælder 10 uger fra? den dag min mand kom til sverige eller den dag jeg flyttede til sverige, eller fra den dag min mand modtog opholdstillaldese. ??

Håber i kan hjælpe.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 12.05.2010 21:21:16

De 10 uger er fra det tidspunkt, du blev folkeregistreret i Sverige.

Mht tilbagevenden til dk handler det bare om, hvad der er mest praktisk for jer, og hvor sikre i føler i er på at i også opfylder betingelserne

zaib

Indlæg af zaib » 13.05.2010 23:04:12

Jeg arbejder fuldtid i dk, og min mand går faktisk til Dansk på nørrebro, sådan noget frivilligt. Han har jo fået opholdstilladelse i Sverige, så jeg føler at sagen er rimelig stærk. Skal jeg vedhæftet mine lønsedler når jeg skal søge opholdstilladelse i dk? Jeg har forstået det som , hvis man er gift skal man ikke er det korrekt?

Må vi godt flytte til dk, mig og min mand selvom han kun har opholdstilladelse i sverige?
Og hvad med hvis vi flytter til dk, og han ikke får opholdstilladelse, skal vi så flytte tilbage til sverige??

Tak for hjælpen

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.05.2010 12:11:28

zaib skrev:Jeg arbejder fuldtid i dk, og min mand går faktisk til Dansk på nørrebro, sådan noget frivilligt. Han har jo fået opholdstilladelse i Sverige, så jeg føler at sagen er rimelig stærk. Skal jeg vedhæftet mine lønsedler når jeg skal søge opholdstilladelse i dk? Jeg har forstået det som , hvis man er gift skal man ikke er det korrekt?
Du skal dokumentere, hvad I levede af, medens I boede i Sverige, samt hvad I vil leve af i Danmark. D.v.s. ansættelseskontrakt og lønsedler for al den tid, I har boet i Sverige.
zaib skrev:Må vi godt flytte til dk, mig og min mand selvom han kun har opholdstilladelse i sverige?
Ja men din mand skal straks efter jeres flytning søge om en ny opholdstilladelse i Danmark. Den svenske opholdstilladelse giver ham kun lov til at være 90 dage i Danmark som turist.
zaib skrev:Og hvad med hvis vi flytter til dk, og han ikke får opholdstilladelse, skal vi så flytte tilbage til sverige?
Det er helt op til jer. Men din mand skal naturligvis forlade Danmark, hvis han får afslag på sin ansøgning om opholdstilladelse. Om du så i den situation rejser med ham, og hvor han rejser hen, det blander de danske myndigheder sig ikke i.

zaib

Indlæg af zaib » 16.05.2010 00:05:45

Tak for svarene, det har været en stor hjælp. Men vi har nu besluttet at blive boende i sverige. Min mands cpr. nummer skulle meget gerne være på vej med posten. Han vil derefter begynde at gå i skole og prøve at finde arbejde i malmø.

Er det rigtig forstået at min mand ikke kan modtage økonomisk støtte i 5 år ??

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.05.2010 07:09:55

Nej det er ikke rigtigt forstået, for "økonomisk støtte" er rigtig mange forskellige ting. Din mand har ret til fuld ligebehandling med en svensker bortset fra to ting:

1) Sociale ydelser (bistandshjælp) under de første 3 måneder af sit ophold.

2) Uddannelsesstøtte så længe du ikke er arbejdstager i Sverige, eller han selv har arbejdet mindst 2 år i Sverige.

Modtagelse af sociale ydelser kan medføre, at han mister sit opholdskort, hvis han kan siges at være en "urimelig byrde" for det svenske samfund. Men det er jo ikke relevant for jer, for du skriver, at du har fuldtidsarbejde i Danmark. Og så er din mand jo alligevel ikke berettiget til at modtage noget, da ægtefæller altid skal forsørge hinanden. Og ved at melde dig ind i en dansk A-kasse kan du sørge for, at I heller ikke risikerer at måtte bede om bistandshjælp, selvom du bliver arbejdsløs.

zaib

Indlæg af zaib » 16.05.2010 17:35:02

Hej Fundiver,

Det er ikke helt nemt. Problemet er, at vi er i tvivl om hvilke rettigheder min mand har. Og nu har jeg læst og læst mig frem til det.
Men der dukker altid nogle spørgsmål op.

1. Du siger at min mand har samme rettigheder som en svensker, bortset fra de 3 måneder. Det vil sige, at han efter 3 måneder kan modtage bistandshjælp?

2. OKay, jeg har ikke tænkte mig at arbejde i sverige, da jeg er glad for mit arbejde i Dk. Det vil sige at min mand ingen mulighed har for at få SU.

3. Hvis mig og min mand søger opholdstilladelse i Dk, hvilke regler gælder for min mand. Jeg mener jeg har læst at kan få 5 års opholdstilladelse i dk. Kan min mand så begynde at lære dansk gratis? Og han kan begynde at arbejde med det samme. Hvad sker der så efter 5 år? kan han søge om dansk pas? Og har jeg forstået det rigtigt at han ikke kan få SU eller bidstandshjælp i 5 år?

Jeg håber du kan svare på ovenstående. Tak :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.05.2010 18:14:04

1) Ja men naturligvis kun, hvis jeres samlede økonomi er så dårlig, at I ellers ville dø af sult. Og det er den jo ikke, når du har fuldtidsarbejde i Danmark.

2) Nej at bo i et EU-land og arbejde i et andet, det er en skidt løsning, hvis ens ægtefælle gerne vil studere og modtage uddannelsesstøtte.

3) Der gælder præcis de samme regler i Danmark som i Sverige, for det er jo EU-regler. D.v.s. din mand har ret til ligebehandling bortset fra de to nævnte undtagelser. Så hvis du arbejder i Danmark, og I bor i Danmark, så kan han godt få dansk SU til en dansk uddannelse. Bistandshjælp, permanent opholdstilladelse og alt andet er ens, uanset om I bor i Sverige eller Danmark.

Reglerne for opnåelse af dansk eller svensk statsborgerskab er derimod forskellige - og p.t. langt mere retriktive i Danmark. Men disse regler kan være lavet om mange gange i både Sverige og Danmark, inden din mand bliver berettiget til at søge om et nyt statsborgerskab. Så hvis man langtidsplanlægger ud fra dem, så kan man let risikere at blive skuffet.

Og allerede permanent opholdstilladelse giver ham næsten den samme form for sikkerhed. Med permanent opholdstilladelse efter EU-retten kan han nemlig kun udvises, hvis han udgør en alvorlig fare for den offentlige sikkerhed, sundhed eller orden.

zaib

Indlæg af zaib » 17.05.2010 22:14:42

Tusind tak for hjælpen Fundiver, Det har været en kæmpe hjælp !

zaib

Indlæg af zaib » 17.05.2010 22:16:30

Hvad med dansk undervisning? er man også su berettet. ?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.05.2010 22:22:50

Nej dansk uddannelsesstøtte gives kun til gymnasieuddannelser og erhvervsuddannelser, og ikke til f.eks. sprogkurser. Men din mand må gerne arbejde i Danmark, samtidig med at han følger sprogkursus på aftenskole.

zaib

Indlæg af zaib » 18.05.2010 16:10:17

Jeg takker endnu en gang for jeres store hjælp :)

zaib

Indlæg af zaib » 17.06.2010 10:13:47

Nu har vi besluttet at vende tilbage til DK. Jeg har læst vejledningen m.m. Jeg får så udfyldt skemat FA1 familiesammenføring via EU-regler. Jeg kontakter borgerservice for at få dokumentation for at jeg ikke får offentlig støtte m.m. Jeg bliver så henvist til Jobnet musvågevej. Der får jeg besked på at sende de sidste to sider i skemaet.
Som de skal skrive under på.

Jeg bliver i dag kontaktet af musvågevej og får oplyst at jeg har udfyldt det forkerte skema, jeg skulle have udfyldt skema FA1 Ægtefælle sammenføring i DK. http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/C ... oering.pdf denne her. Af nysgerighed spørge jeg så om der skal fremsendes samme dokumentation som FA1 Via eu regler. Så siger medarbejderen ja næsten men du skal give sikkerhedsstille på 62.000 kr. Er dette korrekt?

Jeg synes ikke jeg kan læse mig frem til at jeg skal give sikkerhedsstillelse selvom jeg er flyttet til malmø og bruger eu-reglerne.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig :(

Besvar