Er vi på rette vej? =)

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Leoness
Geografisk sted: Herlev, Danmark
Kontakt:

Er vi på rette vej? =)

Indlæg af Leoness » 06.04.2009 14:12:33

Hej ÆUG!

Så er jeg på banen igen (hvis nogen kan huske mig).

Er nu bosat i Sverige. Venter blot på at få det offentliggjort hos Skattevärket.

Nu har jeg så bare lige brug for at høre, om jeg er på rette vej mht. at blive FS med min 21-årige mand som pt. opholder sig i USA.

Planen er som følger:

1. Han kommer over på turist visum d. 1. Juni. Jeg har registreret vores ægteskab hos Skattevärket og anført at vi nok bliver boende i ca. 12 måneder, da vi ikke vil gøre os til for megen ulejlighed hos myndighederne. For vi kan vel godt bo i Sverige imens vi venter på at US tager sig af vores ansøgning? (Har hørt at de med vilje lader sådanne sager ligge og sylte i en 6 måneder :x )

2. Når han så kommer, skal han udfylde den samme formular som jeg gjorde, på Skattevärket. Men hvad så? Vi vil søge efter EU reglerne. Skal jeg/vi så have personnummerbevis?

3. Jeg pendler hver dag til mit arbejde i København. Men for at blive godkendt til FS via EU reglerne, skal én af os så have arbejdet i Sverige i de 10 uger? Og i så fald, hvorledes får min mand så arbejdstilladelse? Da jeg næsten lige har fået nyt arbejde og kun vil sige det op hvis det er den eneste udvej. Har han overhovedet mulighed for at få et job som engelsk-talende? Jeg ville dog godt kunne forsørge os begge to med en enkelt indkomst, men hvis han kan få job, så ville det være rart. Det er jo ikke sjovt at sidde hjemme alene, dag ud og dag ind, indtil jeg kommer hjem om aftenen.

4. Hvor findes der Dansk undervisning i Malmö og hvad koster det evt.? Han vil gerne lære Dansk hurtigst mulig, så han kan studere i København og arbejde.

5. Når vi nu er gift, og søger FS via EU, må han så komme med en tur til Danmark i ny og næ?

6. Vi blev gift i USA og har snart været det i 2 år. Så behøver jeg ikke stille bankgaranti, vel?

7. Er der nogen regler om at man skal have boet på den samme adresse i Sverige i et vist antal måneder? For jeg bliver nok nød til at flytte fra den bolig jeg har i Malmö så snart jeg finder noget andet (bor i et kollektiv og jeg kan ikke holde det ud).

8. Vi vil gerne have mulighed for at besøge familien i USA i August, eller i hvert fald til Jul. Hvordan er reglerne for ham i denne situation mht. til at rejse uden for EU og vende tilbage igen? Jeg er under alle omstændigheder nød til at tage til USA i December, ellers mister jeg mit Greencard og opholdstilladelse til USA.

Kan dog også lige komme med lidt praktisk information til andre som står i samme situation:

Hvis du bosat i Sverige, har dansk cpr-nummer og arbejder i Danmark, så kan du selv vælge den læge du gerne vil have i DK. Du skal bare have mindst 9 (eller 10?) timers arbejde i DK. Send en kopi af din arbejdskontrakt (evt. lønseddel med timetal) til den Danske kommune du sidst var bosat i (med en lille note om hvad det drejer sig om), så sender de et specielt sygesikringskort til dig. Din adresse skal dog være offentliggjort i Sverige først.
Det har jeg f.eks. valgt at gøre, da jeg jo betaler skat i DK. Så hvorfor ikke gøre brug af det jeg blandt andet betaler for? =)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 06.04.2009 14:57:28

Ja, når du først er registreret hos Skatteverket/Folkbokföringen og har fået et svensk personnr., er du allerede godt i gang :)

1. Ja, når Udlændingeservice efter sin sagsbehandling giver din mand et dansk EU-opholdsbevis, får I 6 måneder til at flytte til Danmark, hvis I på det tidspunkt fortsat bor i Sverige.

2. For at din mand kan blive folkeregistreret i Sverige, skal du hente et personbevis med "ändamål uppehållstillstånd" for dig selv og indlevere det på Migrationsverket sammen med din mands ansøgning om opholdsbevis efter EU-reglerne. Når opholdsbeviset i Sverige så er bevilget, kan din mand tage hen på Folkbokföringen og få sig et svensk personnr.

3. For at gøre brug af EU-reglerne i Danmark behøver ingen af jer at arbejde i Sverige. Men din mand må begynde at arbejde i Sverige, så snart I har indleveret en ansøgning efter EU-reglerne hos Migrationsverket. Det er højere arbejdsløshed i Sverige end i Danmark, så det er ikke let at finde et job.

4. I Malmö findes der ingen danskundervisning for personer, der ikke i forvejen taler svensk. Derimod tilbyder Folkuniversitetet i Lund vistnok et kursus i dansk for personer uden forkendskab til svensk. Men ellers er det nemmeste vel, at din mand tager til København og lærer dansk der.

5. Om din mand må rejse ind i Danmark afhænger af, om han er i besiddelse af visum/indrejsetilladelse eller en opholdstilladelse/opholdsbevis i et andet Schengen-land. Som amerikaner kan han frit opholde sig i indtil 90 dage i Schengen. Dvs. de første 90 dage kan han i hvert fald uden problemer rejse mellem Sverige og Danmark. Men har han så efter 90 dage endnu ikke fået et svensk opholdsbevis, så må han pænt blive i Sverige, for så har han alene processuelt ophold i Sverige og må ikke rejse til noget andet land. Så snart opholdsbeviset er i hus, må han dog gerne rejse frem og tilbage mellem Danmark og Sverige - men han må stadig ikke arbejde i Danmark.

6. Hvis I søger efter EU-reglerne i Danmark, undgår i alle de mange krav I de nationale danske regler, herunder krav om bankgaranti.

7. Hvor har du/I så tænkt jer at flytte hen? Jeg fik indtryk af, at I ville blive boende i Sverige, indtil det danske opholdsbevis kommer i hus? I kan uden problemer flytte til en anden adresse i Sverige, så længe sagen hos US kører.

8. Hvis din mand når at få sit svenske opholdsbevis, så kan han uden problemer rejse til USA og tilbage til Sverige. Ellers skal I henvende jer til Migrationsverket og bede om en tilbagerejsetilladelse. Men jeg forstår ikke rigtig, hvorfor/hvordan du kan rejse tilbage til USA for at bevare dit amerikanske green card - det mister du formentlig i og med, at du folkeregistrerer dig i Sverige/Danmark, og du kan vel heller ikke bo og arbejde i både Europa og USA samtidig?

Leoness
Kontakt:

Indlæg af Leoness » 06.04.2009 15:26:25

Har dog ikke fået et svensk personnummer endnu. Var deroppe i Torsdags, og der går jo nok lige et par dage endnu, vil jeg tro.

1. Det lyder dejligt!

2. Ok, det lyder jo enkelt nok. Men hvor lang tid kan det tage at få opholdsbeviset?

3. Ok, så er der ingen grund til at stresse hvis han nu ikke kan få et job. Godt at vide =)

4. og 5. Lyder godt. Så venter vi med Danskundervisningen til han for sit opholdsbevis i Sverige.

6. Super!

7. Nåeh! Jamen vi vil skam blive boende i Malmö. Jeg søger bare efter et andet sted i området. Gerne en fremlejet lejlighed så vi har vores 'eget'.

8. Grunden til at jeg vil rejse tilbage er, at det kostede rigtig mange penge at få opholdstilladelsen og jeg syntes det ville være synd og skam hvis det bare gik til grunde. Jeg har et såkaldt 'Parole' dokument som gør, at jeg kan indrejse til USA efter at have rejst ud, og genoptage min status. Det er jo meget rart at have som sikkerhed hvis det nu ikke fungere for os i Danmark. Og de skal have indsendt en formular i December måned hvor vi yderligere beviser at vi stadig er et legitimt par og dermed for lavet min status om til permanent opholdstilladelse i stedet for konditionel opholdstilladelse.
Ved i princippet ikke om det kan fungere, men det skader jo ikke at prøve =)

Tak for svarene, skaanebo. Rart at vide at man ikke er ude på et sidespor =)

Ved du tilfældigvis om det er lovligt at indrejse til DK på en enkeltbillet hvis man ikke har noget visum? Vi har nemlig kun købt en enkeltbillet til ham, til Kastrup. Ved at man ikke engang får lov at checke ind hvis man skal til USA og kun har en enkeltbillet.

fundiver199

Re: Er vi på rette vej? =)

Indlæg af fundiver199 » 06.04.2009 15:35:29

Leoness skrev:Jeg pendler hver dag til mit arbejde i København. Men for at blive godkendt til FS via EU reglerne, skal én af os så have arbejdet i Sverige i de 10 uger?
For at din mand kan få udstedt et opholdskort i Danmark efter EU-reglerne, så skal du som dansk statsborger forinden have udnyttet din ret til fri bevægelighed til at bosætte dig i et andet EU-/EØS-land. Og denne ret har du, hvis du er:

* Arbejdstager
* Selvstændig
* Pensionist
* Studerende
* Person med tilstrækkelig midler

Hvis du bor i Sverige og læser i Sverige er du studerende.

Hvis du bor i Sverige og arbejder i Sverige er du arbejdstager.

Hvis du bor i Sverige og enten arbejder eller studerer i Danmark, så er du person med tilstrækkelige midler.

Uanset hvilken katagori, du falder under, så skal du kunne forsørge både dig selv og din mand. Og det gælder naturligvis uanset, om I vil udnytte EU-reglerne i Sverige, eller om I senere vil udnytte dem i Danmark.

Det er det samme regelsæt, så den eneste "finte" er, at for som dansk statsborger at kunne udnytte reglerne i Danmark, så skal du forinden have udnyttet dem i et andet EU-/EØS-land.

Hvad din mand foretager sig er derimod sagen totalt uvedkommende, så længe det ikke er noget, der betyder, at han kan anses for at være en trussel imod statens sikkerhed.

Det er dig, der som EU-borger har ret til fri bevægelighed og til at have din familie hos dig. Så din mand følger, om man så må sige, bare med som det tynde øl.

Misforståelsen om, at du skal have arbejdet i Sverige, d.v.s. været arbejdstager, skyldes sikkert, at Danmark overtrådte reglerne fra 2004 til oktober 2008 ved ikke at anerkende, at studerende og personer med tilstrækkelige midler også er omfattet af regelsættet.

Desuden gjorde de danske politikere ikke just den helt store reklame for, at de i oktober 2008 begyndte at overholde reglerne. Tværtimod forsøgte de at lægge røgslør ud ved at tale en hel masse om bekæmpelse af illegal indvandring og andre ting, som er sagen uvedkommende.

Du er derfor lovligt undskyld for, at du ikke har opdaget noget, som politikerne også helst så, at de potentielle ansøgere samt måske ikke mindst vælgerne forbliver uvidende omkring.

Leoness
Kontakt:

Indlæg af Leoness » 06.04.2009 15:41:41

Tak, fundiver. Det var rart at få endnu mere på plads =)

Det er sgu træls, synes jeg, at så mange mennesker må gå på kompromis fordi Danmark har nogle tåbelige indvandringsregler. Der må da være nogle instanser som kan gå ind og sparke til de mennesker som bevidst forsøger at sløre sandheden? Har EU ikke noget at skulle have sagt ifht. 24-års reglen?
Jeg begriber det bare ikke.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.04.2009 15:55:37

Leoness skrev:Ved du tilfældigvis om det er lovligt at indrejse til DK på en enkeltbillet hvis man ikke har noget visum? Vi har nemlig kun købt en enkeltbillet til ham, til Kastrup. Ved at man ikke engang får lov at checke ind hvis man skal til USA og kun har en enkeltbillet.
Normalt kræver indrejse i et land som turist, at man har en gyldig billet ud af landet, men det behøver ikke at være en billet til sit hjemland.

Så din mand kan også vælge at købe en billig enkeltbillet til et helt 3. land udenfor Schengenområdet, og så få denne helt eller delvis refunderet efter, han er ankommet til Danmark.

Jeg ved dog ikke, om de danske eller andre Schengenlandes myndigheder i praksis kræver, at en amerikansk turist skal have en billet ud af Schengen for at få lov til at rejse ind.

Men det er rimeligt standardmæssigt, at sådan er de officielle krav i alle lande. Og som det fremgår af denne tekst, er det i hvert fald en betingelse for dem, som kommer fra visumpligtige lande:

http://www.gknewyork.um.dk/en/menu/Pass ... ansitVisa/

Hvis I gerne vil spare udgiften til en overflødig flybillet, så kunne en mulig løsning være, at du allerede nu fortalte de svenske myndigheder, at du gerne vil have udstedt et opholdskort til din mand.

Så burde han nemlig kunne gå op på den svenske ambassade eller det svenske konsulat i USA og få et stykke papir, hvoraf det fremgår, at han rejser til Europa for at bo sammen med sin danske kone.

Og er det naturligvis ikke nødvendigt, at han har en billet til en fiktiv videre rejse ud af Schengen.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.04.2009 16:06:18

Leoness skrev:Det er sgu træls, synes jeg, at så mange mennesker må gå på kompromis fordi Danmark har nogle tåbelige indvandringsregler. Der må da være nogle instanser som kan gå ind og sparke til de mennesker som bevidst forsøger at sløre sandheden? Har EU ikke noget at skulle have sagt ifht. 24-års reglen?
Jeg begriber det bare ikke.
Der findes et minimumsdirektiv for familiesammenføring, som EU´s medlemslande skal overholde, og som bl.a. giver landene lov til at have en aldersgrænse på 21 år, men ikke højere end det.

Danmark er imidlertid ikke forpligtet af dette direktiv, fordi det hører under det retslige og indre samarbejde, hvor vi i 1993 fik et forbehold, fordi et flertal af danskerne på opfordring af bl.a. SF stemte nej til Masticttraktaten i 1992.

Så derfor kan Danmark i princippet have præcis de regler for FS, som vi har lyst til, i modsætning til de fleste andre EU-lande. Storbritannien og Irland er dog heller ikke bundet af minimumsdirektivet.

Alle EU-lande er til gengæld forpligtet til at respektere den europæiske menneskerettighedskonventions artikel 8 om retten til et familieliv.

Men den artikel siger bare ikke noget om, hvor familielivet skal beskyttes. Så hvis du f.eks. ville føre sag imod Danmark med den påstand, at din ret til et familieliv blev krænket af 24-års reglen, så ville du være nødt til at føre bevis for, at du ikke havde mulighed for at bo sammen med din mand i hverken USA eller nogen andre steder.

Og det er jo lidt svært, når du som dansk statsborger har meget let ved at bosætte dig sammen med din mand i Sverige.

Men der er da ingen tvivl om, at Danmark både fortolker reglerne lige til og nogle gange lidt over grænsen, og samtidig i høj grad lukrerer på vores nabolande.

Der er således siden 2002 omkring 600 dansk-udenlandske par, der hvert år har valgt at slå sig ned i Sydsverige p.g.a. de danske FS-regler.

Tænk et ramaskrig, som der ville have lydt i Danmark, hvis det var Sverige, som havde et EU-forbehold, og hvis trafikken i stedet var gået den modsatte vej over Øresundsbroen :D

Leoness
Kontakt:

Indlæg af Leoness » 06.04.2009 16:32:07

Ahaaa.... så han går bare op på en Svensk ambassade og beder om at få et sådan papir? Men kan det lade sig gøre på bare 1½ måned eller får man det bare stukket i hånden uden videre? Troede det var et visum han skulle søge om på ambassaden.

Ellers havde jeg tænkt mig at han blot kunne købe en refundérbar billet til en lidt højere pris, og så få pengene igen når han er vel ankommet.
... en lille finte jeg fik at vide af en ansat ude i Kastrup, da jeg blev nægtet adgang til check-in dengang jeg skulle flytte til USA, fordi jeg ikke havde nogen returbillet. Hun sagde godt nok at det ikke var en standard procedure og det bliver nok heller ikke set på med milde øjne. Men det er jo med et godt formål :oops:

Ah, det var en god omgang info du kom med dér, ang. reglerne.
Og ja, kan slet ikke forestille mig hvis det nu havde været Sverige... hold da op en tumult :lol: Er nu alligevel meget glad for at der i det mindste -er- en 'finte' til en udvej. Ellers havde det godt nok været trist for rigtig mange mennesker. Så vil jeg hellere vente i Sverige på at det går i orden hos US i DK, end slet ikke at kunne være sammen med min mand.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 06.04.2009 17:14:33

Det opholdskort, der søges om til din ægtefælle, skal udstedes uden unødigt ophold, det vil i praksis sige inden for et par uger.

Forleden var jeg til et informationsmøde med US på Herning Centralbibliotek. Det møde har jeg lavet et referat af herinde på forum. Referatet kan læses på side to i denne tråd:

viewtopic.php?t=2876
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.04.2009 17:31:07

Jeg ved ikke, hvad der i praksis kan lade sig gøre, men tal med de svenske myndigheder og forklar dem problemet, hvis det er vigtigt for jer at slippe for at købe en billet.

Hvis din mand var fra et visumpligtigt land, så ville det kunne lade sig gøre, at han søgte et visum til Sverige med det formål at slutte sig til dig, og dermed uden krav om at skulle købe en returbillet. Og så må det vel også kunne lade sig gøre på èn eller anden måde, selvom han bor i et ikke-visumpligtigt land, for han skal vel ikke være ringere stillet af den grund.

Så måske kan I bede om at få et visum til ham til Sverige, som han kan få indsat i sit pas inden afrejsen, og hvoraf det fremgår, at hans hensigt er at tage permanent ophold i Sverige. Ikke fordi et visum er nødvendigt for at rejse ind i Sverige, men for at han kan slippe for kravet om at have en billet ud af landet.

Men hvis I ikke gider alt det besvær, så køb dog bare en refunderbar billet og få pengene tilbagebetalt minus gebyr, efter han er rejst ind i Sverige. Eller køb en billig billet med et lavprisselskab og smid den væk.

For som skrevet behøver det ikke at være en billet til USA, den skal bare være til et land, som ikke er med i Schengensamarbejdet, og hvor din mand derfor har lov til at opholde sig, når hans 3 måneder i Schengen er gået.

Så en billig enkeltbillet til Istanbul eller Tunis burde løse problemet. Ja selv en billet til London kan vel i grunden bruges, da Storbritannien ikke er med i Schengensamarbejdet, og de fås jo for nogle få hundrede kroner med lavprisselskaberne.

Med en sådan billet i hånden burde de formelle krav være opfyldt, og flyselskabet vil ikke kunne nægte din mand at udnytte sin billet til Danmark eller Sverige.

Leoness
Kontakt:

Indlæg af Leoness » 06.04.2009 17:58:00

Kim - Meget meget interessant læsning! Godt nok er det en besværlig process... men for pokker hvor kan man altså blive klog på nogle ting. Godt stykke arbejde og dejligt at for klargjort flere ting.

Fundiver - Jeg får min mand til at kontakte den Svenske ambassade i New York. Så må vi se hvad de siger. Ellers køber vi bare en refundérbar billet. Tak for forslagene =)

Leoness
Kontakt:

Indlæg af Leoness » 31.05.2009 14:49:16

Min mand kommer i morgen, her til Sverige. Åh, jeg glæder mig som et lille barn! :D

Men jeg tænkte lige på...

Hvor stor er chancen for at han ikke får godkendt sin ansøgning om opholdstilladelse i Sverige? Er der nogle kriterier han skal udfylde? (Kriterierne for at få Greencard i DK f.eks., er jo noget stejle synes jeg)
Hvilke papirer skal han have med? Jeg har sagt at han skal have sin dåbsattest og sit pas.

Og så ang. de der 10 uger som er 'nødvendige' før vi ansøger om FS i DK...
Gælder det fra hvornår -jeg- flyttede til Sverige, eller fra hvornår vi har boet sammen i Sverige? For jeg har jo boet her i to måneder allerede og pendlet frem og tilbage.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 31.05.2009 17:18:34

Det er dig som EU-borger, der skal have boet mindst 10 uger i Sverige - hvor længe din ægtefælle har opholdt sig i Sverige, er der ingen tommelfingerregl for, når blot han/hun har sluttet sig til dig, mens du fortsat boede i Sverige.

Det er ligeledes i første omgang dig, der skal opfylde kriterierne, når I gør brug af EU-reglerne. Dvs. krav til indkomst og evne til at forsørge dig selv og din medbragte familie.

Så det, der skal vises til Migrationsverket, er altså dokumentation for din økonomiske formåen, samt dokumentation for at I er ægtefæller/familie. Og naturligvis et pas.

Leoness
Kontakt:

Indlæg af Leoness » 31.05.2009 17:23:52

Så jeg går ud fra, at hvis jeg bare tager mine lønsedler med, så er det ok?
Han er bleven registreret som min partner. Men jeg tager ægteskabsbeviset med igen for en sikkerhedsskyld.

Men ok, så kan vi jo søge FS allerede i slutningen af Juni :D
Så skal vi bare flytte tilbage til DK inden for de 6 mdr. det kan tage eller hvad?

Hvis vi nu får afslag, har han så stadig sin Svenske opholdholdstilladelse at falde tilbage på, eller skal vi starte forfra med den papirmølle?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 31.05.2009 18:19:30

Ja, lønsedler, ansættelseskontrakt og hvis du arbejder i Danmark dokumentation for at du pendler til arbejde (brobizz eller månedskort). Desuden er det altid en god ide at medbringe kopi af din seneste årsopgørelse fra Skat eller tilsvarende. Desuden dokumentation for dine faste månedlige udgifter til fx husleje, afdrag på lån, fagforeningskontingent og lignende.

Det svenske opholdsbevis bliver først ugyldigt, når/hvis han registrerer sig som udvandret fra Sverige, og det vil jo typisk først ske, når han går på folkeregistret i Danmark for at blive registreret som indvandret

Besvar