Visum for sammenførelse

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Solsikke
Geografisk sted: Malmö

Visum for sammenførelse

Indlæg af Solsikke » 05.03.2008 22:52:24

Hej allesammen

Jeg er nu godt i gang med planlægningen til at flytte til sverige med min forlovede. Hvilket jeg må sige føles rart efter alt det bøvl med Danmark :P

Da det var allermest besværligt og han var allermest nede over hele situation lovede jeg ham dog en ting, som jeg gerne vil holde til trods for at alting ser lysere ud nu

Jeg lovede ham nemlig sidste jul at den næste skulle vi tilbringe sammen. Her kommer den tricky del så...

Jeg regner med at flytte til sverige i september /oktober. Jeg ved at familiesammenføring godt kan tage op til 6 måneder om at gå igennem i sverige (hint hint lidt for langtid efter jul)

på migrationsverkets hjemmeside skriver de jo man ikke skal søge om visum hvis man planlægger at blive i sverige, men om man kan gøre det alligevel og så søge om familiesammenføring når han er kommet til sverige for så ved jeg jo at han kan få lov til at blive i sverige under behandlingstiden.

Men om dette kan give et dårlig indtryk og skade vores familiesammenføring? ( søger under svenske national regler)
om man evt. kunne søge om visumet i dk i stedet for at undgå det? men om der så gælder de samme regler med hensyn at han må blive under behandlings tiden?

håber nogen kan hjælpe
Mvh Astrid
En rejse på tusind mil begynder med et enkelt skridt

monies

Indlæg af monies » 06.03.2008 06:15:59

Hej solsikke
Hvis i søger via de svenske nationale regler må din mand ikke opholde sig i Sverige, mens sagen bliver behandlet. Det er kun hvis i søger via EU-reglerne. Min mand - fra uganda - har lige fået sin opholdstilladelse - via de svenske nationale regler. Det tog 4 måneder. Det kan dog godt ta' 6. Vi har begge opholdt os i hans hjemland imens. Jeg tog dog hjem en måned før, da migrationsverket gav udtryk for at de ville tale med mig. Det blev dog ikke til noget.

Mvh Monies

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 06.03.2008 07:56:51

Ja, hvis din mand er på visum i Sverige og indgiver en ansøgning om opholdstilladelse i Sverige efter de svenske regler, vil ansøgningen blive afvist og han selv vil få en flybillet hjem til sit hjemland med besked om at søge derfra.

Solsikke
Geografisk sted: Malmö

Indlæg af Solsikke » 06.03.2008 15:49:29

Tænkte jeg nok kunne være, åh men så må jeg vel bare affinde mig med at tilbringe efteråret i det solrige mellemamerika(tror lige jeg klarer den)

Det kan man altså godt tilbringe ventetiden sammen i hans hjemland? Man skal så bare have sin bolig i sverige samtidig?
En rejse på tusind mil begynder med et enkelt skridt

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 06.03.2008 19:32:27

Ja, det kan du sagtens - du skal blot have en folkeregisteradresse i Sverige og desuden være opmærksom på, at Migrationsverket godt kan finde på at sende post til din adresse der.

monies

Indlæg af monies » 07.03.2008 06:11:05

Skannebo har helt ret. Migrationsverket vidste godt at jeg opholdt mig i Afrika, men sendte alligevel al min post til min svenske bopæl. Så det er meget vigtigt at du allierer dig med en nabo, der vil se din post igennem og eftersende det vigtige. Det kan godt blive et problem. Du siger du vil opholde dig i mellemamerika, og jeg tror det tager flere uger for din post at nå frem til dig, og nogle af papirerne har en returneringsfrist på. Men Migrationsverket er til at snakke med. Et af skemaerne modtog de for sent, men jeg skrev en mail til dem og forklarede hvorfor jeg ikke havde overholdt fristen, og det godtog de. I et enkelt tilfælde blev min post sendt pr. jetpost, det er superhurtigt og superdyrt.

Mvh Monies

Besvar