Jeg er i tvivl om, Skatteverket vil udstede svensk cpr.nr til din kone - men jeg synes, at I skal henvende jer og söge om det. Der er et andet indläg her i forum, hvor en anden bruger fortäller, at Skatteverket ikke vil godkende opholdskortet.
Min mand har stadig ikke fået opholdskort. Men han har for länge siden fået svensk cpr.nr - blot ved at vise den samme dokumentation, som vi sendte til Migrationsverket.
Måske skyldes det, at jeg har boet her i 8 år og ejer en bostadsrätt. Det er derfor svärt at påstå, at vi ikke har planer om at bo her i et år ... og skatteverket hänger sig meget i det med, at man skal have til intention at bo her mindst i et år.
Så vidt jeg husker - ejer du også en bostadsrätt ? Hvis ja - ville jeg til ansögningen om svensk cpr.nr vedlägge dokumentation for det. Jeg ville også tilmelde din kone til svensk sprogskole og vedlägge dokumentation for det - eller dokumentation for at de ikke vil optage hende pga manglende cpr.nr og alt muligt andet som antyder, at I har planer om at blive her. Jeg ved ikke om det ändrer noget - men man kan altid forsöge at styrke sin sag.
Din kone kan f.eks. komme i praktik igennem arbejdsformidlingen. Det er gratis for arbejdsgiver og din kone får aktivitetsstöd - omkring 230 kr. om dagen så vidt jeg husker. Det er ikke en social ydelse og har ingen betydning for hendes EU opholdstilladelse.
Hun kan også komme i nystartsjob eller instegsjob, hvor hun får udbetalt lön og hvor arbejdsgiver får helt op til 80% i tilskud. Men alt kräver et svensk cpr.nr
Hvis man finder en praktikplads eller lignende - må det väre svärt for Skatteverket at påstå, at man ikke har planer om at blive.
Samtidig kan I indgive en ansögning om opholdstilladelse til din kone efter de svenske regler og stille og roligt lade den passe sig selv i baggrunden. Den kan indgives, når man har haft lovligt ophold i 6 måneder. Jeg er usikker på, om de 6 måneder kan tälle fra man indgav ansögningen. Så hvis alt andet glipper i forhold til svenske cpr.nr - så lykkes det, når hun får svensk opholdstilladelse.
Ja, din kone må arbejde i SE. Det har hun måtte hele tiden. Hvis hun finder et job - bliver skatteverket nok også nödt til at give hende et svensk cpr.nr
Svensk (og gratis) sprogskole:
http://www.malmo.se/Medborgare/Forskola ... tider.html
Arbejdsformidlingen - oplysninger om praktik, instegsjob m.m
http://www.arbetsformedlingen.se/For-ar ... erige.html
Hvis I har planer om at flytte til DK om kort tid - så ville jeg bare nyde tiden i SE og ikke orke. Men hvis I har planer om at blive i en längere periode - ville jeg bestemt forsöge at få det cpr.nr til din kone. Man kan ikke ret meget uden et cpr.nr.
Min mand har cpr.nr, han har en arbejdsgiver, som vil ansätte ham i instegsjob med efterfölgende almindelig ansättelse - men han mangler opholdskortet. Tålmodighed