Step 2 - Migrationsverket

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

tokay

Re: Step 2 - Migrationsverket

Indlæg af tokay » 01.06.2012 09:40:19

GitteK skrev:Der er flere, som har fået svar på opholdskort 2-4 uger de har afleveret EU sygesikringsbeviset - men det betyder ikke, at alle får det. Kontakt din sagsbehandler og spørg til hvor langt han/hun er i sagen. Eller vent :)

Ps. Det er væsentlig længere siden vi afleverede EU beviset og vi har heller intet hørt. Sådan er det bare. Jeg har i går mailet til dem og mindet dem om 6 måneders fristen.

Kære GitteK.

Jeg hæfter mig lidt ved din besvarelse vedr. 6 måneders fristen som du nævner.

Er det en ny frist, som starter efter at man har afleveret manglende dokumentationer (det blå EU kort) til migrationsverket. ?

Det er lidt heldigt at Grundlovsdagen falder på en tirsdag, hvor sagsbehandlerne er på arbejde.... Jeg tror at jeg besøger dem på tirsdag og hører hvad det er der lige sker...

mvh
Tokay

GitteK

Indlæg af GitteK » 01.06.2012 15:16:30

6 måneders fristen er fra den dag, hvor du afleverede ansøgningen. Jeg har skrevet nedenstående til Migrationsverket (med henvising til sagsnummer):

"Om ca 3 veckor är det 6 månader sedan vi lämnade in ansökan och vi är naturligtvis mycket medvetna om artikel 10 i Europaparlamentets och rådets direktiv från 2004: ”uppehållskort för en unionsmedborgares familjemedlem ska utfärdas senast sex månader efter det att ansökan lämnades in”

Migrationsverket har lukket for deres EU rådgivning om tirsdagen frem til udgangen af august, så du kan ikke henvende dig. Du kan maile eller ringe til din sagsbehandler.

tokay

Indlæg af tokay » 01.06.2012 15:54:44

Hej GitteK og i andre !

Jeg har nok været for hurtig på tasterne....... igen fristes man til at sige

Jeg har nemlig en glædelig nyhed.

Jeg er knap nok kommet ind ad døren og min kone kaster sig over mig af glæde og er samtidig også lidt nervøs, der er nemlig kommet brev fra migrationsverket.

Jeg læser mig frem til at min kone har fået retten til at få udstedt et opholdskort frem til år 2017 !!! (5 år, dog max 5år tror jeg også reglen lyder på).

i brevet står der også at hun skal henvende sig til migrationsverkets enheder med sit pas og hurtigst muligt for at få taget foto, hvorefter der bliver udstedt et opholdskort.

Hallo hvad sker der, jeg er total glad lige nu !! yubiiiiiii ! :shock: :o :o :o

Jeg går vel ud fra at jeg rolig kan tage forbi på tirsdag sammen med min kone, for at få taget et foto af hende, SELVOM deres sagsbehandlere ikke skulle være tilstede ?.

GitteK, der står også at: "Han (edit. mig) har även visat att du omfattas en heltäckande och i Sverige gällande sjukforsäkring."

Det vil da sige at hendes blå EU kort dækker over hende også i Sverige. :wink:

Jeg har dog et spørgsmål jeg lige vil stille herinde til eksperterne.

Nu har min kone fået opholdskort til år 2017, så kan hun i realiteten henvende sig til skatteverket og få udstedt et person nummer (svensk cpr nummer), hvorefter hun kan komme i arbejde og på dansk sprogskole. Jeg mindes at have hørt eller læst at min kone ikke har måtte tage arbejde i opholdslandet hvis man søger om opholdstilladelse i Danmark igennem EU-retten.

Er der nogen der kan af- eller bekræfte dette ?

Grunden til at jeg spørger er at min kone har fået en vandvittige idé, da hun fik besked på at hun har fået opholdskort til år 2017, hun vil nemlig pendle sammen med mig til Danmark, for at lære sproget, eller evt. arbejde. Hun siger at hun pt. trives her hvor vi bor lige nu og derfor vil hun ikke forhaste sig med at flytte tilbage til Danmark med det samme. Det kan jeg sådan set godt forstå hende i, for nu kan vi finde os den helt rette bolig med gode omgivelser i Danmark, INDEN vi flytter tilbage til Danmark.

Er der noget til hinder for at vi kan blive boende i Sverige, lad os sige 1 år mere eller 2, for så at vende tilbage til Danmark ?

er det sådan med EU-retten, at man godt kan lave om på reglerne ???

mvh
NU EN VANDVITTIG GLAD TOKAY !!!

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 01.06.2012 19:35:16

I kan godt blive boende i Sverige, men din kone kan altså ikke komme på gratis dansk sprogskole med et svensk opholdskort, og hun må heller ikke arbejde i DK. Hendes opholdskort og de rettigheder, der følger med, gælder i Sverige.
mh
Rådgiver for ÆUG

tokay

Indlæg af tokay » 01.06.2012 20:10:31

Hej mh

Jeg mente også om hun må få arbejde i Sverige og eller sprogkursus i Danmark mod betaling.

Det er jeg udmærket klar over, at kortet sådan set intet med Danmark har at gøre, når man stadig bor i Sverige, men nu går jeg stærkt ud fra at min kone kan pendle til de andre chengenlande (heraf Danmark som er mest vigtigt), hvor hun kan tage dansk sprogkursus mod betaling selvfølgelig :)

-Tokay

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 01.06.2012 21:47:16

Jamen selvfølgelig må hun rejse rundt i Schengen, og som regel er der ikke nogen, der har noget imod at modtage elever, der betaler fuld pris :wink: så det skulle nok være muligt at finde en sprogskole.

Jeg vil dog sige, at hvis hun kan komme gratis på svensk sprogskole, så vil jeg anbefale det, da svensk i reglen er lettere at lære for udlændinge pga. den klarere udtale, og kan man svensk er det ikke svært at lære dansk bagefter.
mh
Rådgiver for ÆUG

closed1

Indlæg af closed1 » 02.06.2012 08:02:36

Jeg ved at vores lokale kommunale sprogskole tager 95 kr pr time 15 timer om ugen , så det bliver da til en del .

GitteK

Indlæg af GitteK » 03.06.2012 07:58:34

Jeg burde nedsätte mig som spåkone og spå om Migrationsverket sagsbehandlingstider.

Jeg ramte korrekt med blot en enkelt dag for meget, hvilket sikkert skyldes en forsinkelse i posten :D

TILLYKKE

buddy76

Indlæg af buddy76 » 03.06.2012 18:59:17

Hej Tokay

Tillykke med kortet, har fulgt din dag...

Godt gået må jeg sige...

tokay

Indlæg af tokay » 03.06.2012 21:28:16

Ladies and Gentlemens !

Jeg takker mange gange for jeres lykønskninger og ikke mindst for alles hjælp. Hvis det ikke var for dette forum og deres kvikke og meget tålmodighed brugere, så havde jeg siddet hjemme i Danmark og trillet tommelfingre, mens min kone var i hendes hjemmeland. Tænk at ikke alle har den samme mulighed, med bare sådan lige at flytte til Sverige, så der vil jeg sige at jeg har været meget heldig. Jeg føler i hvert fald med dem, for ingen familie skal i mine øjne være splittet ad på den måde :(

GitteK: Du har faktisk været ret så præcis mht. sagsbehandlings tiderne hos Migrationsverkert, jeg har så bare ikke været så tålmodig :lol:

Closed1: 95 kr,- :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Det er da en pæn stor sum vi er oppe i. Det er jo kun 1 uges penge som du lige smidder på tråden her (1.500 = 15 timer). Det er altså ret voldsomt !!

Det er jo ikke sikkert at man nu får råd til det, da der også kommer en ekstra udgift på (pendler kortet, som rent faktisk koster ligeså meget) hmmmm.....

Jeg tillader mig lige at quote mig selv igen:
Nu har min kone fået opholdskort til år 2017, så kan hun i realiteten henvende sig til skatteverket og få udstedt et person nummer (svensk cpr nummer), hvorefter hun kan komme i arbejde og på dansk sprogskole. Jeg mindes at have hørt eller læst at min kone ikke har måtte tage arbejde i opholdslandet hvis man søger om opholdstilladelse i Danmark igennem EU-retten.

Er der nogen der kan af- eller bekræfte dette ?
Hvad betyder det svenske opholdskort egentlig for min kone ?
kan hun andet end at rejse ud og ind af landet ?
Kan hun få svensk cpr.nr ?
Kan hun få arbejde ?
hvad sker der efter de 5 år ?
skal man stadigvæk betale 1.500 (som det kostede mig) at min kone skal besøge lægen nu hvor hun endelig har fået det blå EU kort eller hvordan får man refunderet pengene hvis hun er dækket ?

Det er sådanne spørgsmål vi undre os over. Jeg håber der sidder en derude med det svenske opholdskort som man har fået gennem EU retten som kan svare på nogle af ovennævnte spørgsmål.

Sidst men ikke mindst, så er jeg er i gang med at samle alle mine indlæg og lave en stor vejledning, af hvad jeg som dansk statsborger gjorde, få at få fingrene i det svenske opholdskort via EU-retten, jeg mangler dog lige den sidste del (at flytte tilbage til DK). Det kan jo være der sidder en i samme situation som kunne drage nytte af det, medmindre der selfølgelig bliver ændret i de nationale regler undervejs.

Med venlig hilsen
Tokay

GitteK

Indlæg af GitteK » 04.06.2012 08:53:51

Jeg er i tvivl om, Skatteverket vil udstede svensk cpr.nr til din kone - men jeg synes, at I skal henvende jer og söge om det. Der er et andet indläg her i forum, hvor en anden bruger fortäller, at Skatteverket ikke vil godkende opholdskortet.

Min mand har stadig ikke fået opholdskort. Men han har for länge siden fået svensk cpr.nr - blot ved at vise den samme dokumentation, som vi sendte til Migrationsverket.

Måske skyldes det, at jeg har boet her i 8 år og ejer en bostadsrätt. Det er derfor svärt at påstå, at vi ikke har planer om at bo her i et år ... og skatteverket hänger sig meget i det med, at man skal have til intention at bo her mindst i et år.

Så vidt jeg husker - ejer du også en bostadsrätt ? Hvis ja - ville jeg til ansögningen om svensk cpr.nr vedlägge dokumentation for det. Jeg ville også tilmelde din kone til svensk sprogskole og vedlägge dokumentation for det - eller dokumentation for at de ikke vil optage hende pga manglende cpr.nr og alt muligt andet som antyder, at I har planer om at blive her. Jeg ved ikke om det ändrer noget - men man kan altid forsöge at styrke sin sag.

Din kone kan f.eks. komme i praktik igennem arbejdsformidlingen. Det er gratis for arbejdsgiver og din kone får aktivitetsstöd - omkring 230 kr. om dagen så vidt jeg husker. Det er ikke en social ydelse og har ingen betydning for hendes EU opholdstilladelse.

Hun kan også komme i nystartsjob eller instegsjob, hvor hun får udbetalt lön og hvor arbejdsgiver får helt op til 80% i tilskud. Men alt kräver et svensk cpr.nr

Hvis man finder en praktikplads eller lignende - må det väre svärt for Skatteverket at påstå, at man ikke har planer om at blive.

Samtidig kan I indgive en ansögning om opholdstilladelse til din kone efter de svenske regler og stille og roligt lade den passe sig selv i baggrunden. Den kan indgives, når man har haft lovligt ophold i 6 måneder. Jeg er usikker på, om de 6 måneder kan tälle fra man indgav ansögningen. Så hvis alt andet glipper i forhold til svenske cpr.nr - så lykkes det, når hun får svensk opholdstilladelse.

Ja, din kone må arbejde i SE. Det har hun måtte hele tiden. Hvis hun finder et job - bliver skatteverket nok også nödt til at give hende et svensk cpr.nr

Svensk (og gratis) sprogskole:
http://www.malmo.se/Medborgare/Forskola ... tider.html

Arbejdsformidlingen - oplysninger om praktik, instegsjob m.m
http://www.arbetsformedlingen.se/For-ar ... erige.html

Hvis I har planer om at flytte til DK om kort tid - så ville jeg bare nyde tiden i SE og ikke orke. Men hvis I har planer om at blive i en längere periode - ville jeg bestemt forsöge at få det cpr.nr til din kone. Man kan ikke ret meget uden et cpr.nr.

Min mand har cpr.nr, han har en arbejdsgiver, som vil ansätte ham i instegsjob med efterfölgende almindelig ansättelse - men han mangler opholdskortet. Tålmodighed :D

tokay

Indlæg af tokay » 04.06.2012 10:46:44

Hej GitteK

Ej, tak for det flotte svar. Der var en del vigtige informationer man kan drage nytte af.

Jeg tror dog at vi istedet for, nyder at bo i sverige i ca. 1 års tid også rykker vi tilbage til Danmark.

Hvis jeg kun skal bo her i et år sammen med min kone, så gider jeg ikke at bruge tid på at få svensk cpr.nr. til hende og få hende i arbejde. Det kan måske alligevel tage sammenlagt 6 mdr, også er det jo spild hvis man skal flytte tilbage til Danmark.

Så må konen indfinde sig i at hun måske skal på et gratis sprogskole/ Sprogkursus, som jeg tror der bliver udbudt nogle af i Københavns området. Det er jo først og fremmest bedre end ingenting, og på et år, ja så kan hun jo lære rigeligt af Dansk indtil vi flytter tilbage til DK.

Jeg vil så også lige høre, om der er nogen der ved hvilke regler der er gældende, når man flytter tilbage til Danmark efter at man har søgt opholdskort gennem EU-retten ?

Er min kone berrettiget til nogen form for statsstøtte ? (her tænkes selvfølgelig indtil eller mens hun lærer det danske sprog i Danmark) eller får man ingen støtte, fordi man har søgt gennem EU-retten og derfor skal ægtefællen forsørge ?

kan hun komme i arbejde eller skal hun først på sprogskole gennem kommunen (og/eller er det noget man selv skal betaler for) ?

Vi ved ikke rigtigt hvad konen har af rettigheder når vi først er vendt tilbage til Danmark, er der et sted man evt. kan læse nærmere om ?

GitteK:

Jeg håber inderligt at i får positiv svar fra Migrationsverket og det kan ikke gå hurtigt nok !

med venlig hilsen
Tokay

GitteK

Indlæg af GitteK » 04.06.2012 19:36:34

Det er samme regler, som her i Sverige, hvilket i dit tilfälde er, at du skal forsörge din kone (så vidt jeg husker).

For din egen ro - kan det anbefales, at I bliver boende i Sverige, når I indgiver ansögning i Danmark og dermed venter med at flytte til I har et positivt svar.

tokay

Indlæg af tokay » 05.06.2012 15:43:15

.
Senest rettet af tokay 05.06.2012 15:47:19, rettet i alt 1 gang.

tokay

Indlæg af tokay » 05.06.2012 15:44:16

GitteK:
Hvorfor jeg spørger er egentlig at jeg mødtes med en gammel bekendt som sjovt nok også var flyttet til sverige pga. familiesammenføring. (via EU-retten)

Han oplyste mig at hans søster, som havde dansk pas, var flyttet til Sverige, fordi hun ikke kunne få hendes mand med op til Danmark.

De havde været boende i Sverige i ca. 3 år og da de så flytter tilbage til Danmark, fik de jo klart nok positivt svar. Han oplyser mig så at problemet er at Danmark stillede nogle strenge krav, til den part som bliver familiesammenført. Blandt andet skulle et af dem være, at den part som bliver familiesammenført skal arbejde i mindst 2 år og lære sproget samtidigt. Han fortæller mig at idet de flyttede til Danmark, så fik den ene part begrænset opholdstilladelse på 2 år. I de 2 år skulle parten have fast arbejde og lære sproget samtidigt. Hvis ikke kravene var opfyldt, så kunne der ikke udstedes permanent opholdskort.

Hvis kravene blev overholdt, så ville man forlænge yderligere 2 år og efter følgende give permanent opholdstilladelse.

Jeg blev ved med at benægte ham at dette at det ikke kunne være sandt, da det er ens ret at bo med ægtefællen, hvis man har benyttet sig af EU-retten. Han fortæller mig så at hans søster havde haft en advokat på og at det ikke er de samme regler man har i Danmark som før i tiden mht. familiesammenføring via EU-retten.

Kan dette virkelig passe ? og hvad indebære det egentligt at jeg har forsørgelsespligt over for min kone ? Jeg forstår det ikke rigtigt.... :?: :?

hjælp udbedes

På forhånd tak.
Med venlig hilsen og en god grundlovsdag
- Tokay

Besvar