Der er lige det, som jeg nikker genkendende til og det er netop også det jeg frygter der vil ske, for min kone har aldrig rejst tidligere.
Punkt 1.
Jeg har netop været forbi den Makedonske ambassade i Danmark, da jeg alligevel var i Danmark og de forklarede mig at der ikke ville være noget problem, men at jeg som sikkerhed skulle tage kopier af mine papirer fra Migrationsverket i Sverige (som viser min kones ansøgning) og min vielsesattest. Disse kopier skulle være oversat til engelsk hos et advokatur og der skulle stempel fra Notaren i Sverige.
Fint nok......
Mit problem er nu bare at der på den ene skrivelse med mine mangler fra Migrationsverket står at jeg har en frist til d. 24. april 2012. ellers vil sagen blive afvist.
Denne skrivelse kan jeg jo ikke oversætte da de i grænsekontrollen nok vil undre sig over at der står d. 24.april 2012 og hun rejser ind i landet til en dato efter denne (hun rejser nok engang i Juli mdr. ). Så vil de jo gå ud fra at jeg har fået afvist ansøgningen også kan hun sikkert heller ikke komme retur til mig i Sverige.
Jeg frygter også lidt for om hun kan risikerer at få nægtet udrejse tilladelse når hun skal hjem pga. dette. For så vil de jo bare sige at datoen d.24 april 2012 er overskredet så du skal ingen steder + du er tidligere kommet forsent ind i Makedonien.
Punkt 2. og måske også rettet til GitteK.
Mit andet problem er at jeg idag har ringet til Försikrängskassan i Sverige. Hun kunne oplyse mig at de havde modtaget mine dokumenter men at de ikke sender noget retur til mig, som viser at de anerkender min kone som registreret partner. Dette fik jeg besked som tidligere beskrevet, af sygesikringskontoret i Danmark at jeg netop skulle gøre, da de skulle bruge et stykke papir som viser at de svenske myndigheder anerkender min kone som partner.
Derefter ringer jeg stiktosset tilbage til borgerservice som stiller mig om til sygesikringskontoret. Sygesikringskontoret oplyser mig imellemtiden at De ikke skal bruge noget fra försikrängskassan i Sverige, men person nummer/person bevis fra Skatteverket i Sverige. Jeg blev selvfølgelig stiktosset på hende efter som jeg tidligere fra en af hendes kollega var blevet henvist til at kontakte Försikräkskassan i Sverige. Dette var jo forgæves, da det ikke er de dokumenter som der skal bruges.
Jeg ringede herefter til Skatteverket og de oplyser mig at jeg skal henvende mig personligt sammen med min kone hos Skatteverket for at få hjælp idet hun ikke kunne hjælpe mig yderligere.
Jeg er for 15 minutter siden lige kommet hjem fra Skatteverket hvor jeg mødtes med min kone. Skatteverket oplyser mig at de ikke udsteder noget person nummer medmindre jeg kan fremvise et opholdskort fra Migrationsverket. Jeg forklarer hende min situation med at jeg søger person nummer til min kone for at hun kan sygeforsikres gennem Danmark via mig som husbond.
Hun oplyser mig at hvis Migrationsverket IKKE kan udstede et opholdskort til min kone, så kan hun heller ikke få svensk person nummer, ergo kan hun ikke sygeforsikres gennem mig og Danmark (Få det blå sygesikringskort).
Hun fortæller mig at Danmark også vil afvise min ansøgning når jeg søger om opholdstilladelse i Danmark eftersom Migrationsverket ikke har kunne udstede et opholdskort til min kone samt da Migrationsverket selv har afvist min sag om at give min kone opholdstilladelse gennem EU-retten. Derfor blev jeg vejledt at jeg skulle søge et opholdstilladelse og ikke opholdskort via EU-retten.
Dette opfatter jeg selvfølgelig som at jeg skal til at søge gennem sveriges nationale regler og dette ønsker jeg jo ikke, da vi engang efter sommerferien har planer om at flytte tilbage til Danmark permanent. Min kone skal ikke være svensk.
Jeg kan dermed ikke få afsluttet min kones ansøgning om opholdskort via EU-retten i Sverige, da jeg bliver sendt frem og tilbage mellem myndighederne, og den frist som jeg har fået eventuelt vil blive overskredet uden jeg har kunne nået noget som helst. Har jeg gjort alt det her forgæves ?
Jeg er nu lige kommet hjem og er helt rundt på gulvet......
Min kone vil gerne rejse i Juli måned, så derfor ved jeg ikke om hun kan komme afsted, hvis vi allerede nu søger efter EU-reglen i Danmark. Der er jo ikke så lang tid til Juli måned.
Jeg undrer mig nu om jeg overhovedet kan starte min kones papirer i Danmark eller om jeg har startet hendes papirer gennem EU-retten helt forkert.
Jeg ved ikke hvad jeg nu sal gøre:
- Skal jeg sende min ansøgning til Udlændinge styrelsen i Danmark og kan hun imellemtiden rejse ud af landet ( da hun snart skal på sommerferie ).
- Kan jeg overhovedet få noget gennemført efter den vejledning jeg fik fra Skatteverket idag, eller skal jeg til at starte HELT forfra gennem Sveriges nationale regler, altså HELT fra bunden af
Jeg har det somom at det ville være nemmere hvis man bare skød knoppen af mig, for jeg kan ikke komme nogen veje. Alt det stress er ved at gøre mig skør. Det hele brænder på mht. sommerferie, salg af bolig, nægtelse fra myndighederne, finde nyt bolig i Danmark osv......
Hjælp udbedes !
På forhånd tak
- En desperat Tokay