Hvordan bruger jeg sveriges-modellen

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

JacobPanta

Indlæg af JacobPanta » 27.03.2009 09:27:53

Jeg sendte også en e-mail til ambassaden i Thailand (den svenske), for jeg skal jo gerne have de korrekte dokumenter med derned i første forsøg. De havde følgende svar mht ægteskabsbevis:
The most important thing is that the marriage must be registered in Sweden via the tax authority and should also be registered in your wife's home country (Thailand in this case). The marriage registration in Sweden can be proven by your personbevis. If you and your wife are unable to register in Thailand, please explain the reason when you hand in the application at the Embassy.
Dvs. legalisering er sandsynligvis ikke nødvendigt, men skal vi virkelig registreres som ægtefæller i Thailand inden vi kan aflægge ambassaden et besøg og søge visum?? Det vil jo unægteligt forlænge processen, og gøre det umuligt for mig at nå i min resterende ferie :(

Skal jeg evt. sende et ægteskabsbevis derned øjeblikkeligt, så min kone kan ordne det på forhånd?

JacobPanta

Indlæg af JacobPanta » 29.03.2009 11:03:50

Hej.

Ingen bud? Jeg går ud fra at jeg registrerer ægteskabet i Sverige når jeg bestiller personbevis...eller skulle jeg allerede have vedlagt ægteskabsbevis da jeg blev folkeregistreret? Hvor lang tid tager denne registrering mon?

Men har vedkommende medarbejder på ambassaden i Bankok ret i at vi skal en tur hen og få ægteskabet registreret i Thailand inden vi kan få udstedt visum?

Hvis det er noget der skal gøres forinden, skal jeg jo sende ægteskabsbeviset derned ekspress. Og mon det skal legaliseres forinden?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 29.03.2009 14:55:18

Du har vel allerede fået svar fra ambassaden. Hvis ægteskabet ikke registreres i Thailand, vil ambassaden kræve en god forklaring. Det kunne så fx være, at I aldrig har været bosat i Thailand sammen og heller ikke har nogen planer om at bo i Thailand, og at I er blevet gift i Danmark for nylig, og at du netop er flyttet til Sverige.

Du skal naturligvis sørge for, at dit ægteskab bliver registreret hos Folkboköringen i Sverige, så det også fremgår af dit personbevis

JacobPanta

Indlæg af JacobPanta » 09.04.2009 12:03:12

Jeg tror jeg har dummet mig gevaldigt.

Alle papirerne er paa plads, saa jeg skyndte mig at booke en tur til Thailand, og staar nu i lufthavnen i KBH. Men nu viser det sig at man skal vente 2 maaneder paa en aftale i visumkontoret i den svenske ambassade i Bangkok!!!! Saa min tur derned bliver uden resultater!!

Naar jeg som EU borger soeger indrejse til min aegtefaelle fra Thailand, og det hedder sig at de >uden unoedigt ophold< skal udstede et saadant til hende.... hvornaar taeller det saa fra? Er det fra jeg foerst ankommer til ambassaden, eller fra jeg allerede har ventet to maaneder paa en aftale????

Er der evt en lille chance for at man som EU borger kan hoppe koen over, eller er jeg saa meget <paa skideren> som jeg tror jeg er???

Eller hvad er mine alternativer???

1. Schengen visum skal hun vente lige laenge paa eftersom hun har vaeret her tre maaneder allerede. Og vi har jo stadig ingen aftale hos visumkontoeret??

2. Eller hvis min kone alligevel skal vente 2 til 3 maaneder dernede, skal man evt. hellere bare soege om opholdskort??? Der ser ikke ud til at vaere ventetid til dette, og jeg har medbragt:
*Loensedler og ansaettelseskontrakt
*Lejekontrakt og opsigelse i DK

Haaber nogen kan hjaelpe. Jeg er kun i Thailand indtil den 27. april og jeg vil MEGET gerne se fremskridt mens jeg er dernede... Kassekreditten er kommet i brug, saa jeg faar svaert ved at tage en tur mere :(

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.04.2009 14:01:55

Det burde slet ikke være nødvendigt, at du tog til Thailand, for at din hustru kunne få udstedt et visum til Sverige. Det burde i stedet kunne klares ved, at du henvendte dig til udlændingemyndighederne i Sverige og præsenterede dig som en EU-borger, der gerne vil have din kone til landet.

Præcist hvordan proceduren er eller burde være, det ved jeg ikke. Men den "fejl", som du har begået, er nok, at du har taget fat i ambassaden i Thailand i stedet for at henvende dig til de svenske myndigheder i Sverige og gøre dit krav gældende der.

Det er således dig, der som EU-borger har en rettighed i Sverige, og ikke din kone, som har nogen specielle rettigheder over for den svenske ambassade i Bangkok.

Men da billetten nu er købt og betalt, så nyd dog bare ferien og samværet med din kone, og lad det ikke ødelægge af evt. administrativt bøvl. Der er jo værre ting i livet end at blive "tvunget" til at tilbringe noget tid sammen med sin kone i Thailand :D

Principielt set burde du som EU-borger kunne "hoppe køen over" på den svenske ambassade i Bangkok. Men jeg ville ikke blive specielt overrasket, hvis personalet på ambassaden enten ikke er klar over dette eller ikke respekterer det.

Thailand er jo nemlig trods alt et U-land. Og det afspejler sig også i niveauet for den service eller mangel på samme, som man kan forvente sig på en ambassade i landet, hvor de ansatte i sagens natur primært er lokale.

Men tag dog op og snak med dem, når du er kommet derned, og lad være med at tage sorgerne på forskud. Og husk så at optræde høfligt, korrekt og afdæmpet, så du ikke blamerer dig selv eller er skyld i, at nogen taber ansigt. Den fremgangsmåde kommer man længst med i Fjernøsten.

Et andet godt råd er at huske, at hele kulturen er væsentlig mere hierakisk. Så er der problemer, så er det som regel en god idé høfligt at bede, om man må tale med den overordnede. Den underordnede må eller tør nemlig normalt ikke at træffe nogen selvstændige beslutninger, og vil derfor rutinemæssigt komme med henvisninger til "regler", "vores politik" eller lignende i stedet for at forsøge at løse problemet.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.04.2009 16:14:51

Der er altså også svenskere ansat på ambassaden i Bangkok, så mon ikke du kan gøre dem det begribeligt, at din kone ikke skal have et almindeligt visum, men det særlige visum efter EU-retten? Og at I dermed ikke skal ind i den 2 måneder lange kø. Søg for at have en udskrift med af reglerne om det særlige EU-ægtefællevisum fra Migrationsverket, for de er ganske givet ikke vant til at udstede den slags visa.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.04.2009 16:26:00

Jeg håber naturligvis det bedste på Jacobs vegne. Men den norske ambassade i Manila ledes også af en norsk ambassadør, og det forhindrer ikke, at ansøgere på denne ambassade behandles på en totalt svinsk måde af de filippinske ansatte på ambassaden, som af gode grunde står for det praktiske arbejde og dermed for al borgerkontakten.

Så det er ingen garanti for noget som helst, at der er en eller flere skandinaver til stede på en ambassade. Men omvendt skal man naturligvis heller ikke tage sorgerne på forskud. Og jeg håber da virkelig, at den svenske ambassade i Bangkok fungerer bedre end den norske ambassade i Manila.

JacobPanta

Indlæg af JacobPanta » 16.04.2009 08:49:36

Ok. Det gik fint paa ambassaden. En lidt dyr tur frem og tilbage mm, naar man slet ikke behover at tage herned :?:

Men de har da lovet min kone et visum i slutningen af maaneden. Og nu kan jeg nyde lidt ferie hernede.

Tak for hjaelpen.

Besvar