Jeg håber, at mh har retmh skrev:Jamen - hvis frihed flytter til Sverige som 'person med tilstrækkelige midler' (studerende på SU), og hun og kæresten bliver gift, så får han jo lovligt ophold, og kan bl.a. søge om EU-opholdskort. Efter 3 mdr. kan han så enten søge om dansk opholdskort, eller de kan søge om fs efter danske regler. Pas er selvfølgelig påkrævet, hvis det overhovedet er muligt at få fremskaffet.
Men jeg er stadig usikker. En person med et afslag på asyl ikke har et lovligt opholdsgrundlag og skal derfor indgive sin ansögning i hjemlandet. Men måske slår EU reglerne de nationale regler og personen kan få lov til at indgive sin ansögning i Sverige og opholde sig i landet, mens ansögningen behandles.
Jeg vil närläse Metock dommen i weekenden, som en herinde har väret så söd at henvise til.
Jeg tager også kontakt til Migrationsverket i näste uge og bliver forhåbentlig klogere.
Jeg har spurgt en jurist i Sverige (gratis rådgivning omkring forhold med asyl, opholdstilladelse og han er ikke i tvivl om, at ansögningen skal indgives fra hjemlandet - men jeg er stadig ikke sikker. Jeg kunne godt tolke Metock som om tredjelandsstatsborgeren har ret til at opholde sig 3 måneder i Sverige, mens ansögningen om opholdstilladelse efter EU reglerne behandles.
Her er juristens svar:
"Din manmåste ansökan utanför Sverige, vid ambassad som är beredd att ta emot honom för utredning. F n inte möjligt i Libyen men troligtvis är det möjligt i Kairo. Att han skulle beviljas uppehållstillstånd utan att lämna Sverige måste betraktas som uteslutet."