At søge fs EU-regler fra udlandet (hjælp)

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver198

Re: At søge fs EU-regler fra udlandet (hjælp)

Indlæg af fundiver198 » 14.04.2008 11:48:01

muni skrev:Jeg har været nede og aflevere vores ansøgning om fs via EU-reglerne, og komme tilbage til Danmark.
De sagde der nede at det ikke var noget jeg kunne søge om.
og at et års arbejde i sverige ikke er nok.

Men heldigvis havde jeg kopier der kunne dekumentere at det kunne jeg godt, ifølge love.

Så sendte hun mig et ondt smil og sagde (det er smart at du kan komme tilbage på den måde ik´??

Ja det er det sagde jeg.

Hun sagde også at jeg ikke kan søge når jeg stadig har adresse i sverige.
Dertil sagde jeg også at det kan jeg godt.

Jeg har bare ikke noget der dokumentere dette, jeg ved det kun fra folk herinde, der fortalte mig at det er muligt.

ER der nogen der kan fortælle mig mere omkring det, og hvor det skulle stå henne.
Jeg vil kraftigt anbefale, at folk, som er ude for den slags, beder om at få oplyst den pågældende medarbejders navn, og herefter indsender en skrifligt klage.

Altså man skriver sobert og konkret, at man er blevet givet vildledende oplyninger om ens rettigheder på det og det punkt. Lad være med at skrive, at medarbejderen optrådte "arrogant" eller lignende ting, for det er en subjektiv vurdering. En konkret bemærkning som "det er nok smart, at du kan gøre sådan" kan man derimod nævne, idet medarbejderen naturligvis ikke på den måde må give udtryk for sine private holdninger til lovgivningen.

Den eneste måde at få ryddet op i de medarbejdere, som misbruger deres stilling til at drive deres egen udlændingepolitik, er, at alle, som bliver udsat for det, indsender en formel klage. En enkelt klage vil sikkert ikke få konsekvenser for den pågældende medarbejder, men kommer der klage på klage over den samme, så tror jeg faktisk det vil føre til en påtale og evt. afskedigelse.

solveig
Geografisk sted: Copenhagen
Kontakt:

Indlæg af solveig » 17.04.2008 10:16:49

Jeg undrer mig over hvor I/du afleverede ansögningen? Jeg overvejer at også söge her
fra Sverige. Men hvor skal ansögningen så afleveres?

Sol
SOL

monies

Indlæg af monies » 17.04.2008 15:40:18

Så vidt jeg ved skal den danske parts ansøgning afleveres i Danmark hos US eller på en politistation, der så sender den videre til US. Men mon ikke den også kan afleveres på den danske ambassade eller et dansk konsulat i Sverige.
Jeg har ledt med lys og lygte efter noget lovtekst der omhandler dette. Jeg kan ikke finde nogen steder, hvor der står at man kan søge FS i Danmark via Eu-reglerne, mens man stadig har adresse i Sverige, men det må jo passe, da der er flere der har sagt, at det kan lade sig gøre.
Det er utroligt som man hele tiden kommer i tvivl og bliver nervøs for om man nu gør det rigtige.

Mvh Monies

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 17.04.2008 17:34:59

Sund fornuft siger vel, at man bør kunne søge fra det EU-land, man p.t. har bopæl i. Hvis f.eks. en spanier har fået job i Danmark, så er det jo ikke særlig praktisk, at han skal rejse hele vejen til Danmark for at indlevere en ansøgning. Og det er slet ikke praktisk, at han først skal være flyttet til Danmark, før der i det hele taget kan søges. For i så fald kan ægtefællen og børnene jo først følge efter flere måneder senere, og det er vel ikke det, der er meningen med "arbejdskraftens fri bevægelighed".

Nu er det jo ikke altid sund fornuft, der styrer tingene, og slet ikke i denne sammenhæng, men måske er tingene alligevel, som de burde være, netop når det gælder disse EU-regler. :D

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

hej

Indlæg af jerry » 18.04.2008 10:41:59

Du kan sagtens söge fra Sverige og skulle İ faa afslag saa gælder din mands opholdstilladelse stadig i Sverige, saa i mister ikk alt det i Sverige, men det vil İ höjst sandsynligt rykker til dk og söger derfra og hvis han saa faar afslag, for saa er adresse og det hele jo pludselig der. Saadan har jeg i hvert fald forstaaet det, men synes ogsaa der er mange löse ender

monies

Indlæg af monies » 19.04.2008 13:49:40

Hej Jerry
Det er jo også det vi er så bange for. Afslag og afgang til Afrika. Det ville vi simpelthed ikke kunne bære. Så hellere blive i Sverige som er et dejligt land og som - endnu - har en venligere holdning til "fremmede" end Danmark. Vi vil beholde vores svenske adresse indtil ansøgningen er behandlet.

Mvh Monies

Besvar