Step 2 - Migrationsverket

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

tokay

Re: Step 2 - Migrationsverket

Indlæg af tokay » 05.06.2012 16:48:21

Hej igen

Efter at have læst:
viewtopic.php?f=7&t=3705

Under spørgsmålet:
SP: Er der nogen fordele ved at bruge EU-reglerne i stedet for de danske regler, hvis man ikke har pro-blemer med 24-års reglen eller tilknytningskravet?

så er jeg da mere rolig da den bekendte jeg stødte ind i tydeligvis har misforstået det hele.

Der står at, og jeg citerer:
"Ved anvendelse af EU-rettens regler får din ægtefælle/partner permanent opholdstilladelse efter 5 år uden andre krav end, at I stadig skal være gift og bo sammen i Danmark eller et andet EU-land"
ikke nok med det, så har jeg også læst mig frem til at min kone har ret til sprogundervisning som kommunen betaler for.

Jeg har i princippet intet at frygte, når jeg flytter tilbage til Danmark ?

Min kone har knap nok fået opholdskortet i hånden og jeg er allerede begyndt at tænke fremad til når vi skal flytte tilbage til Danmark. Jeg har læst meget i dette forum, men der er ingen "vejledning" (Vejledning i parantes, da søgernes forholde næsten aldrig er ens).

Denne har jeg dog tænkt mig at lave, f.eks. hvad man skal have ordnet inden man flytter til Danmark, hvilke dok. der kræves og hvilke rettigheder der stilles til rådighed.

Jeg har stadigvæk meget jeg skal lære !!!

Hej igen Æug :)

tokay

Indlæg af tokay » 05.06.2012 17:03:05

Hej endnu engang.

Jeg kan ikke lægge computeren fra mig af glæde af det ovenstående som jeg lige har læst.

Jeg er dog stadigvæk i tvivl om min kone har ret til at pendle frem og tilbage mellem Sverige og Danmark, når hun har fået opholdskortet som er gældende i 5 år i Sverige.

Er der ikke noget med at opholdskortet kun er gældende i det land hvor man bor og har søgt om opholdskort ?

Nu bliver jeg lige pludselig i tvivl, om min kone kan begynde på dansk sprogskole/sprogundervisning i Danmark (som jeg p.t. kommer til at betale for), da hun ikke må rejse ind eller ud af Danmark ?

Håber der er nogen der ser dette.
Med venlig hilsen
Tokay

DBS

Indlæg af DBS » 05.06.2012 17:19:28

Hendes opholdskort i Sverige, giver hende "kun" arbejdestilladelse i Sverige, ikke i andre lande.

Hun må gerne pendle til DK (rejse), så kan hun jo gå på shopping tur i København :mrgreen:

Sprogundervisning, kan hun selvfølgelig ikke få, så længe, at hun ikke bor i DK.

mvh DBS

tokay

Indlæg af tokay » 05.06.2012 17:22:11

DSB nu siger du opholdskortet "kun" giver hende ret til arbejde i Sverige og ikke andre lande.

Det er lidt det jeg hæfter mig ved og om det også menes at hun har ret til at bo i Sverige i 5 år og ikke rejse ud og ind imellem schengen landende. ???

GitteK

Indlæg af GitteK » 05.06.2012 17:26:53

Danmark kan ikke ändre EU reglerne - det kan kun EU :D Din bekendt har misforstået det og blander forskellige regler sammen.

Du dokumenterer at I har haft et reelt liv i Sverige - får udstedt et EU opholdskort lydende på 5 år i DK til din kone, hvor der ikke stilles yderligere krav til jer - end at du skal forsörge din kone. Dokumentationen er der mange indläg om - läs dem - bl.a. köb af lejlighed, EL, telefonregninger, indbo forsikring, indköb i SE osv.

Läs også Vejledningen om at flytte tilbage til DK. Klik på Rådgivning i toppen af siden - så kommer den frem.

Ja, din kone har ret til gratis dansk undervisning, når I er flyttet til DK og hun har opholdskort.

Din kone må gerne rejse ud og ind af DK og kan godt pendle med dig - men husk nu at I skal dokumentere jeres liv i SE - bl.a. ved regelmässigt at handle der. Hun må ikke arbejde i DK - men gerne gå rundt på ströget hele dagen :)

OG nyd så jeres liv i SE - för du begynder at bekymre dig om fremtiden. Bare 5 minutter :D

tokay

Indlæg af tokay » 05.06.2012 17:34:54

tokay skrev:Blandt andet skulle et af dem være, at den part som bliver familiesammenført skal arbejde i mindst 2 år og lære sproget samtidigt. Han fortæller mig at idet de flyttede til Danmark, så fik den ene part begrænset opholdstilladelse på 2 år. I de 2 år skulle parten have fast arbejde og lære sproget samtidigt. Hvis ikke kravene var opfyldt, så kunne der ikke udstedes permanent opholdskort.
Jeg faldt så lige over denne notat fra US egen hjemmeside:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... eu-retten/
Neders på siden hedder den:
"Notat om tidsubegrænset ophold efter opholdsdirektivet".

Her er linket til notatet:
http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/2 ... ophold.pdf

Jeg citerer lige hvad der står:
På baggrund af artikel 14, stk. 2, sammenholdt med artikel 16 må det lægges til grund, at betingelserne i artikel 7 om opholdsret skal opfyldes indtil det tidspunkt, hvor EU-borgeren efter fem års ophold opnår ret til tidsubegrænset ophold. Retten til tidsubegrænset ophold kan derimod ikke betinges af, at betingelserne i artikel 7 tillige kan opfyldes efter opnåelsen af
tidsubegrænset opholdsret. Retten til tidsubegrænset ophold opnås automatisk, når betingelsen i artikel 16, stk. 1, om fem års lovligt ophold i træk er opfyldt. Det følger heraf, at udstedelse af bevis for opnåelse af tidsubegrænset opholdsret ikke kan betinges af, at EU-borgeren opfylder betingelserne i
artikel 7, hvis vedkommende i øvrigt senest ved udstedelsen af beviset har opholdt sig lovligt i værtsmedlemsstaten i fem år i træk.
Så stilles der altså alligevel nogle krav i den 5 års periode når man er vendt tilbage til Danmark. Jeg er interesseret i at læse hvad de krav indebærer og hvor de artikler der henvises til egentlig kan læses.

Det kan jo være at den bekendte som jeg stødte ind i tidligere på dagen alligevel kunne have ret....

venter spændt på respons fra UÆG superbrugerne :wink:

mvh
tokay

tokay

Indlæg af tokay » 05.06.2012 17:37:21

lol @ GitteK

Det lyder til at du kender mig alt for godt nu hehehe :lol:

Jeg vil da også lige høre hvad det indebære at "forsørge" egentlig.... Vil det sige at min kone i de 5 år hun bliver boende sammen med mig i Danmark ikke får støtte fra staten, mens hun altså feks. lærer sproget i det første år.

Altså at jeg forsørger hende, da jeg har forsørgelses pligt ? eller hvad....

DBS

Indlæg af DBS » 05.06.2012 17:41:46

@tokay

Find lige en pose, og sæt op foran munden, jeg tror du hyperventillere lige nu :D

Hun har selvfølgelig også ret til at rejse ind og ud af sverige/schengen, hun skal kun bruge sit pas, og opholdskort. Det samme selvfølgelig, at hun kan rejse rundt i schengen, selv om hun måske førhen skulle have haft visum til disse lande.

Der er dog en max grænse for hvor lang tid hun må være væk på et år, den skal i selvfølgelig være opmærksom på, jeg mener det er 6 mdr. på 1 år, men det må du lige undersøge.

mvh DBS

tokay

Indlæg af tokay » 05.06.2012 17:49:41

Haha DSB :)

Ja det er 6 mdr. det står i den link jeg har henvist til lidt længere oppe.

godt at høre at hun må pendle med mig og jeg går ud fra at det også gælder når hun skal på smmerferie i sit hjemland som er Makedonien som ikke er i schengen ?

GitteK

Indlæg af GitteK » 05.06.2012 18:15:42

Det står også på nyidanmark: "Udlændinge, som har et opholdskort, der er udstedt efter EU-reglerne om fri bevægelighed, behøver ikke visum for at indrejse og opholde sig i Danmark, hvis EU-opholdskortet er udstedt af et EU-land, som også er et Schengenland. " og det gälder jo netop for din kone.

Det sidste af dine link handler om ubegränset opholdstilladelse, som din kone kan få, når hun har boet 5 år i DK - altså når hendes 5 årige EU opholdskort udlöber. Det er altså et godt stykke ud i fremtiden. Indtil videre bor I i SE - senere söger I om et 5 årigt opholdskort i DK og efter de 5 år og först efter de 5 år kan I säge om ubegränset opholdstilladelse.

En ting ad gangen:

Hun har nu EU opholdskort udstedt af Sverige.
Nu skal du samle dokumentation for et reelt liv i Sverige
Efter x antal tid indgiver I ansögning efter EU reglerne i DK og venter på svaret i SE
Hun får opholdskort - I flytter til DK
Efter 5 år kan hun söge ubegränset opholdstilladelse

Räkker Tako en pose. En stor en :D

Ps. Ja, hun kan rejse til og fra sit hjemland og til SE eller DK. Hun viser blot sit pas og sit opholdskort.

Ps. Om man skal forsörge sin mand/kone, når man vender tilbage til DK efter EU reglerne - afhänger af på hvilket grundlag man har fået EU opholdskort i SE. Så vidt jeg husker - er du "Person med tilsträkkelige midler" (arbejder i DK) og derfor skal du også forsörge din kone, når I kommer til DK. Ligesom jeg ville skulle med min mand.
Senest rettet af GitteK 05.06.2012 18:18:36, rettet i alt 1 gang.

tokay

Indlæg af tokay » 05.06.2012 19:20:54

Ja det er korrekt med hensyn til tilstrækkelige midler GitteK og jeg er også klar over at jeg selv skal forsørge min kone, når vi flytter tilbage til Danmark igen, men hvad indebære det at forsørge ?

Det vil måske sige at hun ikke kan få støtte (Bistand/dagpenge/selv betale lægeregning osv) Det er sådan set fordi jeg ikke ved hvad der menes med "forsørge", når nu sprogskolen så betales af kommunen ???

Det er sådan set også ved tilbagerejsen til Danmark at jeg er interesseret i at høre hvordan 5års reglen og hvilke krav der stilles.

Jeg kan jo ligeså småt begynde at tænke fremad, da jeg nok ikke har tænkt mig at bo i sverige i 5 år (og dermed komme til at låse min kone fra at lære, integrere og komme ud i det danske arbejdsmarked).

PS. i et tidligere indlæg har jeg skrevet alle de dokumentationer som jeg har indsamlet og jeg er sådan set klar til at flytte tilbage til Danmark da jeg har boet i Sverige i 9 måneder og sikkert også kommer til at bo her mens vi søger i Danmark som snildt kan tage 6 mdr. mere. Den eneste grund til at jeg ville have det opholdskort til min kone var kun fordi hun skal ud og rejse og kommer tilbage igen efter 1 måned, så vi regner højst sandsynligt med at flytte tilbage til Danmark når vi har fundet en bolig i Danmark.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.06.2012 20:48:29

Forsørge betyder, at du skal sørge for at din ægtefælle har tag over hovedet, tøj på kroppen og mad på bordet. Endvidere kan din ægtefælle ikke få kommunen til at betale for medicin eller tandlægebetaling (udover det, som kommer under den almindelige sygesikring).

Ægtefællen kan naturligvis modtage alle mulige andre ydelser, som ikke kommer ind under forsørgelse, herunder sprogskole, hvis det tilbydes.

Og husk så lige, at makedonere som har biometriske pas, ikke behøver visum til Schengen.
mh
Rådgiver for ÆUG

tokay

Indlæg af tokay » 06.06.2012 20:54:53

mh skrev:Forsørge betyder, at du skal sørge for at din ægtefælle har tag over hovedet, tøj på kroppen og mad på bordet. Endvidere kan din ægtefælle ikke få kommunen til at betale for medicin eller tandlægebetaling (udover det, som kommer under den almindelige sygesikring).

Ægtefællen kan naturligvis modtage alle mulige andre ydelser, som ikke kommer ind under forsørgelse, herunder sprogskole, hvis det tilbydes.

Og husk så lige, at makedonere som har biometriske pas, ikke behøver visum til Schengen.
Tak for dit svar kære mh

Det vil jo sige at hun får samme behandling som jeg får (da jeg også selv betaler min tandlæge regning, når jeg har været til tandlæge tjek som ca. ligger på kr. 400)

Men mh, min tanker er ledt i de første par år, når min kone skal lære sproget og integrere sig i samfundet. På det tidspunkt får hun vel ikke det der hedder bistand eller hvad det nu hedder, da jeg nu har forsørgelsespligten for hende, hvilket også vil sige at hun ingen støtte får fra kommunen/staten indtil hun får arbejde og betaler a-kasse som alle andre ???

Jeg er total elendig til det med bistand/statsstøtte i Danmark. Jeg Har aldrig været arbejdsløs, siden jeg begyndte at arbejde som 16 årig og jeg kender ingen som er det, så jeg kender ikke så godt til reglerne på det punkt. Ikke nok med det, så gælder der sikkert også andre regler når man søger om FS via EU retten :? :? :?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 06.06.2012 21:01:27

Danske ægtefæller får heller ikke 'bistand' dvs. kontanthjælp, hvis den anden ægtefælle har en indtægt over et vist niveau.

Til gengæld kan du måske få din ægtefælles uudnyttede skattefradrag. Hvis du ikke allerede har gjort det, så ned på øresunddirekt (http://www.oresunddirekt.dk/) og forhør dig om dine muligheder for at få skattelettelser.
mh
Rådgiver for ÆUG

GitteK

Indlæg af GitteK » 07.06.2012 09:43:55

Det er meget enkelt - din kone får hverken kontanthjælp eller A-kasse (før hun har fået et job og optjent ret til det)

Obs på at du kan få hendes skattefradrag allerede mens I bor i Sverige. Jeg fik min mands fra sidste år (ca. 15.000 udbetalt ved min skatteprocent). Det kræver altså ikke, at din kone havde opholdstilladelse sidste år - men selvfølgelig at I var gift sidste år og boede sammen.

Besvar