Janne skrev:Hvis vi får afslag..og sagen videresendes til justitsministeriet, hvad kan følgerne af dette være?
At det tager rigtig lang tid at få udstedt opholdskort.
Janne skrev:Det jeg mener er, kan min mand risikere at blive nød til at rejse hjem til sit hjemland hvis vores sag ikke bliver godkendt?
Hvis hverken Udlændingestyresen eller Justitsministeriet mener, at han har ret til at være her, kan han selvfølgelig ikke blive. Det er klart.
Janne skrev:Og hvis den ikke skulle blive godkendt, hvordan forholder sig det så med sverige endnu engang. Hvis vi nu får afslag om....hvor end mange måneder det nu kommer til at tage,kan vi så flytte tilbage til sverige igen.?
Ja naturligvis. Du har altid ret til fri bevægelighed i EU.
Janne skrev:og i så fald, skal vi så igang med samme procedure som vi startede fra... søge om personnummer,forsørgning,nyt svensk opholdskort.
Ja. Det skal man hver gang, man flytter til et nyt EU-land.
Janne skrev:Hvordan ville det overhovedet skulle lade sig gøre... hvis vi får afslag får min mand vel et x antal dage til at rejse ud af landet på og hvordan søren skulle det kunne lade sig gøre...det må betyde at vi ville blive nød til at flytte tilbage til sverige og igen søge om opholdskort, men uden at ha et visum til sverige, hvilket jeg går ud fra ikke er muligt uden gyldigt visum,eller i værste fald at han skal rejse hjem og derfra endnu engang søge om visum til sverige efter min udøvelse af retten om fri bevægelighed..
Men kan jo også bare rejse til Sverige uden visum. Jeg har aldrig hørt om, at nogen har fået en bøde for det. Så det tager svenskerne vist ikke så tungt, hvis indrejsen er sket fra et andet schengenland. Og hvis der er kontrol i toget, kan han jo bare vise sit svenske opholdskort, så bliver der nok ikke stillet flere spørgsmål.
Janne skrev:Desuden forstår jeg ikke hvorfor han ikke har ret til sygesikring eller ret til at arbejde efter vores ansøgning er sendt ind..det havde han da i sverige..
Hvis han ikke har opholdsret, har han selvfølgelig heller ikke andre rettigheder. Og opholdsretten skal jo anerkendes af de danske myndigheder, før der hersker klarhed over, om han har den eller ej.
Janne skrev:Får man ikke et midlertidigt bevis på ret til ophold, ellers er det da umuligt at tage på ferie osv. imens sagen bliver afgjort.
Din mand kan vise sit svenske opholdskort ved udlandsrejser. Ingen kan jo se på det kort, at I er flyttet til Danmark.
Janne skrev:Hvor fanden er vores rettigheder henne!
Nu skal man måske ikke tage sorgerne alt for meget på forskud. ÆUG har set mange afslag på det seneste, men trods alt ikke nogen, hvor den danske statsborger havde arbejdet i mere end cirka 4 måneder i et andet EU-land. Så hvis du kan dokumentere, at du ikke boede i Danmark og dermed var grænsependler, så bliver ansøgningen vel imødekommet. US giver trods alt også tilladelser, selvom de på det seneste har givet flere afslag end tilladelser.