Benytte Schweiz til fs efter EU-reglerne

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
kronne

Benytte Schweiz til fs efter EU-reglerne

Indlæg af kronne » 28.06.2011 19:56:35

Hejsa

Har nogen erfaring med at bruge Schweiz til FS i Danmark efter EU-reglerne ? Min kone er fra Filippinerne, og Schweiz deler ikke ligeså rundhåndet ud af opholdstilladelserne som f. eks.Sverige til borgere fra ikke-EU/EØS lande. Jeg har arbejdet i Schweiz før, derfor indgår landet i vores overvejelser for, at opnå permanent oph. tilladelse i DK efter EU-reglerne til min kone.

Kristian

fundiver199

Re: Benytte Schweiz til fs efter EU-reglerne

Indlæg af fundiver199 » 29.06.2011 06:28:32

Schweiz har en associeringsaftale med EU, så derfor gælder opholdsdirektivet (2004/38 EF) også i Schweiz. Dvs. det er fuldstændig de samme regler som i Sverige, Tyskland, Danmark mm. Om de nationale indvandringsregler i et land er mere eller mindre restriktive er jo irrelevant, når man udnytter retten til fri bevægelighed efter EU/EØS-reglerne. Du kan læse om EU/EØS-reglerne under "jeg vil... flytte til Sverige/EU-land".

Denne overskrift er valgt, fordi de fleste flytter til Sverige, og de fleste af resten flytter til et EU-land. Men den mest præcise overskrift ville være "jeg vil.... flytte til EU/EØS-land eller Schweiz".

kronne

Re: Benytte Schweiz til fs efter EU-reglerne

Indlæg af kronne » 29.06.2011 19:34:57

Fundiver...

Tak for et hurtigt, kort, præcist, kompetent og udtømmende svar :) .
Det er simpelthen bare lækkert med dette forum i baghånden. Tak for det store arbejde i udfører !.
Betaler herefter mit kontingent med endnu større glæde end før :-)

Kristian

Besvar