Gøre brug af EU retten nu.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Inferno

Gøre brug af EU retten nu.

Indlæg af Inferno » 10.10.2010 08:39:38

Jeg er en Dansk mand på 40 år som nu har været gift med en skøn udenlansk pige i 2 år og vi fik uden problemer opholdstilladelse efter de gældende Danske regler, men efter, at have læst en del herinde kan jeg tydeligt fornemme det jo ville være langt mere trygt, at have ophold efter EU reglerne derfor overvejer vi i nærmeste fremtid, at flytte til Sverige.

Jeg har været førtidspensionist i ca 20år og vi bor i en lejet lejlighed her i Danmark og vores økonomi er helt fin altså jeg er sikker på vi kan vise kontoudtog som beviser vi kan klare os selv udover de 12mdr i Sverige.

Lidt spørgsmål.

1,- Er det okay, at fremleje sin lejlighed i Danmark ud eller vil man så få afslag da de ikke mener hensigten har været, at bosætte sig seriøst i Sverige?

2,- Skal man flytte samtlige konto fra Danske banker til Svenske eller er det fint nok hvi man opretter hver en konto i Sverige.

3,- Man skal vel nok også opsige alle forsikringer i Danmark og tegne nye i Sverige.

4,- Hvis man har en kammerat som har et hus i Sverige er det så fint nok, at lave en lejekontrakt også bo der i 5mdr og hvis tilfældet så er man får hjemve så, at rejse tilbage til Danmark? Eller evt søge om ophold efter EU reglerne fra Sverige. Jeg skal jo absolut inden vi flytter være helt 100% SIKKER PÅ, AT VI IKKE PLUDSELIG STÅR I EN SITUATION HVOR MIN KONE NÆGTES OPHOLDSTILLADELSE.

5,- Vi har nu kendt hinanden i 3 år og regner stærkt med, at vi skal have et barn sammen indenfor det næste års tid iøvrigt har vi ingen børn, ved ikke om det ændrer noget hvis der kommer et barn ind i billedet?

Jeg vil bestemt benytte mig af dette udemærket forum hele vejen igennem forløbet. Kan se man skulle have ret til, at gøre brug af disse Eu regler efter 10uger i Sverige men hvis man falder til derovre kan det jo godt være man bliver der længere det er jo ikke til, at vide :-)

På forhånd tak :-)

Inferno

Re: Gøre brug af EU retten nu.

Indlæg af Inferno » 10.10.2010 09:13:27

Glemte lige noget.

Den dag man flytter til Sverige skal man vel give besked til Udlændingeservice? Og man skal gå på en Svensk komunekontor og melde sig til personregisteret der.

Hvordan med de ca 60000kr man har deponeret som sikkerhedsstillelse i Danmark får man dem tilbage og evt hvornår i forløbet?

Jeg føler bare lidt usikkerhed omkring alt dette hvis man pludselig gerne vil flytte tilbage til Danmark igen måske efter 3-6 mdr og så min kone ikke kan få opholdstilladelse igen altså afslag så er man jo lidt på den.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 10.10.2010 13:06:54

Du kan godt fremleje din bolig, hvis det er i orden med din udlejer. Som regel er det NETOP i forbindelse med udlandsophold, at man kan få lov til det.

Du behøver ikke flytte alle dine konti, du kan nøjes med at oprette en enkelt konto i en svensk bank, hvortil du selv via netbank kan overføre det nødvendige til jeres udgifter i Sverige. Det vil være fornuftigt at betale husleje o.l. via den svenske konto, men har du visa-dankort kan du godt bruge det til dagligvareindkøb i Sverige, du får jo dermed dokumentation for at have haft et ’reelt ophold’ på din kontoudskrift.

Jeg ville da kun opsige alle forsikringer, hvis de er helt unødvendige. Fremlejer du møbleret, eller opbevarer du dine møbler, vil det være klogt at bevare en indboforsikring, og er du medlem af danmark vil det ligeledes være klogt at bevare den, evt. som hvilende medlem (kan ikke lige huske om den kan bevares i kraft, hvis man flytter indenfor Skandinavien). I Sverige vil det være fornuftigt at tegne en indboforsikring.

Da du ved flytning til Sverige bruger EU-reglerne, kan der ikke stilles nogen særlige krav til din bolig – at leje dig ind hos din ven er helt fint.

Der sker ikke umiddelbart nogen ændringer for din kones vedkommende (i forhold til opholdsret), fordi i får barn/børn, men at være medforældre til et barn med dansk statsborgerskab kan give afledt ret til fortsat ophold efter både EU- og danske regler, hvis ægteskabet opløses.

I kan vælge mellem at melde flytning til Sverige til jeres danske borgerservice, eller i kan melde tilflytning til det svenske Skatteverket, der så vi sende besked til det danske folkeregister. MEN du skal, som pensionist, sørge for at give besked til det danske skattevæsen om at du flytter OG du skal meddele det til Pensionsstyrelsen (http://www.penst.dk/), da din pensionsudbetaling skal overgå fra kommunen til dem. Den kan blot fortsat gå ind på den konto, den plejer. Jeg bor i Tyrkiet, men får min pension på min danskebank-konto. Læs på www.oresunddirekt.dk om flytning og skatteregler for pensionister.

Udgangspunktet er i flg. Udlændingelovens § 17: En opholdstilladelse bortfalder, når udlændingen opgiver sin bopæl i Danmark....

I og med at opholdstilladelsen bortfalder vil der ikke længere være noget grundlag for at kræve sikkerhedsstillelsen opretholdt. I praksis får du sikkerhedsstillelsen frigivet ved henvendelse til din kommune (se: http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/3 ... r_2009.pdf )

Hvis i bliver 5 mdr. eller mere i Sverige, og i sørger for at have dokumentationen i orden (huslejekvitteringer, svensk bankkonto, kontoudtog for indkøb, forsikring, medlemskort til lokale fritidsaktiviteter, pensionsmeddelelse fra Pensionsstyrelsen mv.), vil der næppe kunne rejses tvivl om, hvorvidt i har haft reelt ophold.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.10.2010 12:58:10

Der findes ingen regler om, hvad man ”skal” gøre. Det hele handler udelukkende om at overbevise US om, at ens flytning til det andet land var ”faktisk og reel”. Og er man i tvivl om, hvorvidt man kan det, så kan man jo søge opholdskort i Danmark, medens man stadig bor i det andet EU-land. Så får man et svar, og kan ud fra det svar vælge enten at flytte tilbage til Danmark eller blive, hvor man er, indtil man har samlet tilstrækkelig dokumentation for ”faktisk og reelt ophold” til at tilfredsstille US store appetit på sådan dokumentation.

Men ærlig talt er det ikke lidt bøvlet at ligge og flytte rundt på den måde, når din kone allerede har været her i 2 år? Hun er vel i gang med ét eller andet, om ikke andet sprogskole, som hun jo så ikke kan fortsætte med, medens I bor i et andet land. Så tænk da lige en ekstra gang over, om det virkelig er ulejligheden og udgifterne værd???

Men skal det være, så er I jo ikke bundet til nødvendigvis at vælge Sverige, da du som førtidspensionist ikke har noget job eller studie, som du skal passe. Så hvorfor ikke i stedet vælge et andet land, som enten har et mere behageligt klima, lavere prisniveau eller måske et sprog, som din kone taler, og hvor hun derfor har bedre chance for at finde sig et job? I kan jo også bare vælge at slå jer permanent ned i et andet EU-land, der er vel sådan set ikke noget, der binder jer til Danmark, når du er pensionist, og din kone kommer fra et helt andet sted.

Inferno

Indlæg af Inferno » 11.10.2010 13:12:46

Hej Fundiver :-)

Det som binder os til Danmark er jo vores Familie og Venner her!. Trygheden ved, at vælge eurettens mulighed er jo hun ikke skal bestå nogle prøver i dansk selvom hun nu allerede snakker ganske pænt da vi primært snakker dansk det meste af tiden og ligeledes skal man ikke stresse for at få permanent opholdstilladelse og have varigt arbejde i en længere årrække. Derfor som du også selv ofte udtrykker er eureglerne vel En Ferrari og Nationale regler en gammel rusten skoda.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.10.2010 13:50:01

Jamen i så fald og hvis din kone ikke har noget job eller noget andet vigtigt at tage sig af i Danmark lige nu, så er det da bare om at kaste sig ud i det :D

Og som førtidspensionist ligger hele Europa jo som sagt åben for jer, da du ikke er afhængig af at skulle pendle til job eller studie i Danmark. Så selv hvis I vælger Sverige, så vil I jo være meget mere geografisk mobile end dem, der er afhængige af grænsependling.

Så tilbage står bare spørgsmålet om, hvordan du kan overbevise US om, at din flytning til et andet EU-land var ”faktisk og reel”. Og her er det klart, at du som udgangspunkt har en skidt sag, hvis du har boet på en c/o adresse hos en kammerat, har beholdt din danske bolig (uanset at den er fremlejet) og i øvrigt ikke har udført nogen aktivitet, fordi du er pensionist.

For så er det jo, at US som udgangspunkt går ud fra, at hele arrangementet nok har været proforma, og så er det op til dig at bevise, at det ikke er tilfældet. F.eks. ved at fremlægge dokumentation for, at du har betalt dagligvareindkøb i det pågældende land med dit kreditkort, har haft forbrug af el, vand, varme, telefon, at I har deltaget i aktiviteter i det pågældende land og så videre.

Det hele skal jo forstås på samme måde, som når Skat undersøger, om en velhavende udlandsdansker nu også rent faktisk opholder sig i skattelyet Monaco det meste af året, som han selv påstår, eller reelt er bosat i Danmark.

Hertil kommer, at du som førtidspensionist jo ikke udfører nogen aktivitet i din hverdag, og derfor vil meget korte udlandsophold i din situation meget let kunne karakteriseres som et ferieophold. Så de 10 uger, vi ofte skriver om i forum, gælder formentlig ikke i jeres tilfælde. I skal nok som mininum ud over de 3 måneder, hvor man helt frit kan opholde sig i de andre EU-lande uden at skulle dokumentere indtægt eller andet, og I bør også sørge for at få udstedt et opholdskort til din kone i det andet land.

Men situationen med, at din kone kommer til at stå helt uden opholdstilladelse, den kan som sagt undgås ved at søge, medens I stadig bor i det andet land. Og vil I have en lidt ”nemmere” sag, hvorfor så ikke gå efter at finde en ganske almindelig hyre i första hand, altså et tidsubegrænset lejemål i et boligselskab? Er man villig til at bo et andet sted end lige netop i Malmø, så kan en sådan fås i løbet af nogle få måneder eller nogle gange endda uger. Og I har jo ikke engang specielt travlt, da din kone jo allerede har en opholdstilladelse.

Og det er ikke sådan, at man behøver tage helt op til Haparanda for at få en regulær lejlighed uden at skulle stå på venteliste i årevis. Landskrona, som ligger cirka 50 km fra Malmø, kan fint gøre det, og der er sikkert også gode muligheder i mange andre sydsvenske byer, f.eks. ned langs øresundskysten, hvorfra det er overkommeligt at tage på besøg hos venner og familie i Danmark eller på en bytur til København.

Lowlife

Indlæg af Lowlife » 13.10.2010 18:50:27

Lige et spørgsmål mere.

Hvis man nu påregner, at tage reelt ophold i lejlighed igennem en boligforening i Sverige i 5mdr så vil jeg gerne vide om uret starter den dag man står på skatteverket i sverige og melder sin ankomst til landet og fra den dag og så ellers 5mdr senere kan man møde op på udlændingeservice i København eller evt skriftligt henvende sig og høre om hjemrejse og opholdskort efter eu reglerne.

Eller hvornår præcis starter ens ophold i Sverige er det måske ved indgåelse af lejemål eller hvad?

På forhånd tak til jer alle som svarer herpå!. Og godaften i forummet iøvrigt :-)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.10.2010 19:31:15

Det er fra dato for folkeregistering (i lande hvor den slags eksisterer), og den anbefalede tid for at være omfattet af EU-regler er mindst 10 ugers ophold.

Lowlife

Indlæg af Lowlife » 14.10.2010 05:53:24

Hvis jeg som dansker rejser til Sverige med min udenlandske ægtefælle som jeg nu har været gift med et par år kan hun så blive folkeregistreret samme dag som vi ankommer til sverige eller er vi ude i, at jeg skal have svensk personnummer først før hun kan blive registreret? Men jeg kan vel nok blive folkebogført med det samme og det er vel så fra den dag uret starter ?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 14.10.2010 07:09:06

Ja, som dansker kan du uden videre folkeregistreres i Sverige fra den dato, hvor du flytter. Din kone vil formentlig først kunne folkeregistreres, når du selv har fået et svensk personnr., men det er jo heller ikke din kones folkeregistrering som er vigtig i forhold til at gøre brug af EU-regler ved tilbagevenden til DK.

Lowlife

Indlæg af Lowlife » 14.10.2010 11:44:48

Nu er jeg ved, at være med på hvordan det kommer til, at foregå!. Tak for svarene :-)

Besvar