Hjælp et ungt par mod det forvirrende bureaukrati :D

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
milos

Hjælp et ungt par mod det forvirrende bureaukrati :D

Indlæg af milos » 21.06.2009 18:01:37

Hej til alle fra ÆUG´s forum. Dette forum er en guldgrubbe for folk der gerne vil være sammen trods de forvirrende regler og procedurer der står i vejen. Det skal I alle have tak for.

Min kæreste og jeg er nogle af de mange der skal bruge jeres hjælp ved brug af de nye EU-regler. Vi har været kærester i snart 2 år og har kendt hinanden siden barndommen. Vi vil gerne være sammen og bo i Danmark, men er desværre for unge. Vi er begge fra Serbien, men jeg har været i Danmark i 10 år og har dansk statsborgerskab.

Vi skal om en uge gifte os, flytte til Flensborg og bo der i sommerferien. I håb om at vi efter sommerferien kan bo sammen i Århus, ved hjælp af reglerne om fri bevægelighed. Min kæreste er lige nu au-pair pige i Århus. Eftersom jeg er en fattig studerende kan jeg ikke tage til Tyskland i flere måneder, så vores ophold bliver rimelig kort (1 – 1,5 måned). Jeg kommer til at få et tidsubegrænset lejekontrakt. Jeg har mange uopklarede ting som jeg gerne vil have afklaret før afgangen. Der håber jeg at nogle af de erfarne medlemmer af forumet og alle jer andre kan hjælpe os med.

1. Er det nok at jeg er studerede på et dansk universitet, eller skal det være et tysk, for at kunne benytte sig af EU-reglerne?
2. Jeg har ikke råd til at flytte ud af min nuværende lejlighed i Århus. På US´s vejledning står der at ”opsigelse af sit danske lejemål, kan bruges som dokumentation for at EU opholdet er reelt”. Er det nødvendigt for mig at flytte ud eller ej?
3. Hvilke papirer skal jeg bede de tyske myndigheder i Flensborg udstede? Der står nemlig ikke så meget om Tyskland på forumet, mest om Sverige.
4. Er det bedst af vi bliver gift i Danmark eller Tyskland?

Vi er på forhånd meget taknemlige for jeres hjælp.

VH. Milos og Srna :D

fundiver199

Re: Hjælp et ungt par mod det forvirrende bureaukrati :D

Indlæg af fundiver199 » 21.06.2009 18:29:50

1) Du behøver ikke at læse i Tyskland for at kunne bruge EU-reglerne. Hvis du hverken læser eller arbejder i Tyskland, så er du "person med tilstrækkelige midler".

2) Ja det er nødvendigt, at du flytter ud af din lejlighed i Århus, for du kan jo ikke bo to steder på èn gang. Om du behøver at opsige din lejlighed, det afhænger mest af, hvem din udlejer er, og hvilke regler der generelt gælder. Er der f.eks. tale om en almennyttig bolig, så må du ikke beholde denne, hvis du bor et andet sted. Men du kan godt få lov til at fremleje den, hvis du søger om det, og hvis du af èn eller anden grund er midlertidig bortrejst. Eller du kan måske få et tilbageflytningsbevis, så du kommer foran i køen, når/hvis du flytter tilbage til Danmark igen.

3) Pas. Læs Schlesvigvejledningen her på ÆUG´s hjemmeside.

4) Det er for så vidt ligegyldigt, om I gifter jer i Tyskland eller Danmark. Men hvis I planlægger at søge om opholdskort i Tyskland, så bør I også gifte jer der for at komme lettest muligt gennem det tyske bureaukrati.

Herudover er det nok ikke særlig smart kun at bo 4-6 uger i Tyskland. For at være på den sikre side skal du bo der i mindst 10 uger. Dog kan det hjælpe på sagen, hvis du arbejder i Tyskland, da der er eksempler på, at man i Danmark har godkendt, at folk var arbejdstagere efter mindre end 10 ugers arbejde.

Du skal også være opmærksom på, at du skal opfylde det såkaldte forsørgelseskrav, hvilket i Danmark vil sige, at din månedlige indkomst mindst skal svare til 2 x starthjælp = cirka 11.000 DKK før skat hver måned. Da du er studerende, kan noget af denne indtægt dog erstattes af studielån.

milos

Re: Hjælp et ungt par mod det forvirrende bureaukrati :D

Indlæg af milos » 25.06.2009 12:49:44

Tak for hjælpen

Vi har besluttet os for at opgive planen eftersom vi ikke har råd til at flytte ud af lejeligheden i Danmark lige nu. Jeg har heller ikke de 11000 kr. som skal til. Vi udskyder det til næste år hvor vi flytter til Sverige/Tyskland i et semestar og jeg finder noget arbejde.

Mange tak for hjælpen fundiver.

Besvar