thoeger skrev:Er der krav om, at jeg skal have arbejde i Sverige, eller skal jeg bare bo der, og kan jeg i givet fald f.eks. studere i Danmark imens? Dert var mit indtryk, at jeg skal arbejde, men nu læser jeg nogen sige, at det ikke er et krav?)
Der er 6/10 2008 sket nogle ret så vidtgående ændringer i den måde, som Danmark administrerer EU-reglerne på. Og de ændringer betyder, at du alene skal have boet i Sverige og kunne sandsynliggøre, at du ikke kun boede der proforma. Andre krav stilles der ikke. Så f.eks. må du altså gerne læse i Danmark imens.
thoeger skrev:*Hvis jeg skal arbejde, er der så kommet nogen klarhed over hvor længe? Og er der nogen klarhed over, hvor længe jeg skal jeg opholde mig i udlandet, hvis jeg ikke arbejder - er der nogen, der har den fjerneste idé om det?)
Hvad angår længden af ophold i udlandet, så er det netop her, at der stadig hersker mest usikkerhed. Vi ved, at Udlændingerservice tidligere har godkendt helt ned til 2 uger som værende nok, men vi ved ikke, hvad de kan finde på fremover. Indtil vi evt. hører om folk, som har fået afslag, er det dog min personlige holdning, at 10 uger med sikkerhed er nok.
thoeger skrev:Hvilke krav skal jeg leve op til, når jeg kommer hjem - som jeg læser EU's regler kan de ikke stille de store krav om bolig, men bliver der overhovedet stillet nogle, og hvilke?
Hvad angår bolig skal du bare have folkeregisteradresse på en lovlig bopæl i Danmark.
thoeger skrev:Er der andre *fælder* man skal være opmærksom på? Og findes der eventuelt nogle "officielle" kilder på nogle af oplysningerne, som man kan slå eventuelt genstridige embedsmænd i hovedet med (i overført forstand, naturligvis

)?
Den eneste "fælde", jeg kan komme i tanke om, er ikke at kunne dokumentere, at man reelt har boet i et andet EU-land. Hvad angår officielle kilder, så er selve Opholdsdirektivet ikke specielt vanskeligt at læse. I hvert fald ikke for folk med gymnasieuddannelse eller højere. Og da det er på næsten 50 sider, kan det nok bruges til at dunke en genstridig embedsmand oven i hovedet med