Slettede der gamle indlæg og lavede et nyt og meget kortere med kun små 4 spørgsmål, håber de er lige til at besvare!
Da vi er så tæt på nu, har min kone og jeg nogle enkelte ting, vi gerne vil udrede afgørende, inden vi sætter i gang. Vi søger om visum allerede nu, så det er klar til at vi kan tage hjem sammen fra Tyrkiet til August, da jeg skal på ferie der. Så følges vi ad.
Kort: Jeg er grænsegænger. Bor som inneboende i Sverige, i en separat stående bygning, kun for mig, med eget køkken, badeværelse osv. Arbejder i Danmark. Jeg har fået svensk personnummer, om-registreret bil, svensk bankkonto, særligt sundheds kort + Blå kort fra Udbetaling Danmark. Alle indkøb osv. er foretaget i Sverige via min danske bankkonto/kort (skal til at bruge min svenske bankkonto/kort nu hvor jeg endelig har fået den).
Vores mål
At flytte til Danmark og bo sammen - Sverige er kun midlertidigt, indtil vi kan flytte videre.
Samtidig er Sverige en "plan B" såfremt DK helt giver afslag.. Målet er dog Danmark!
spørgsmålene:
Vi bruger ansøgningsformular 119031 fra Svenske Migrationsverket: https://www.migrationsverket.se/downloa ... 031_en.pdf
1. Ved ansøgning om visum OG invitationen, skal vi ærligt fortælle ved ansøgning og evt. interview at visum er med henblik på at tilslutte sig mig, unions borgeren i Sverige, og at søge opholds kort efterfølgende og hun ikke har til hensigt at returnere, såfremt vi får accept i vi opfylder kravene. Eller skal vi holde det for os selv og bare oplyse at hun skal på besøg i 3 måneder og vil returnere?
2. Er det korrekt, at vi ikke skal udfylde felterne: 19, 20, 31, 32 og 33, men derimod resten og i sær felt 34 og 35, som fortæller at jeg er en EU borger? Hun har vores originale danske vielsesattest med dansk apostil klar som dokumentation for at være min kone.
I ansøgningsskemaet står: "The field marked with * shall not be filled in by family members of EU,EEA or CH citizens (spouse, child or dependent ascendant) while exercising their right to free movement. Family members of EU,EEA or CH citizens shall present documents to prove this relationship and fill in fields No 34 and 35."
3. Bærer det nogen risici at indrejse til Schengen via Danmark og tage toget videre over grænsen til Sverige? Eller er det sikreste at flyve direkte til Sverige?.
4. Udbetaling Danmark fortæller, at vi skal have kvittering fra Migrationsverket, før de kan give min kone det blå sygesikringskort. Kan vi uden problemer indgive ansøgning hos Migrationsverket om opholdskort og få en kvittering, uden først at tegne en omstændig og dyr privatforsikring som så skulle opsiges igen? Jeg vil så eftersende dem kopi af det blå sygesikringskort / kvittering derpå, når vi har fået det fra Udbetaling Danmark. Min kone vil i forbindelse med VISUM tegne den obligatoriske forsikring et visum kræver, der dækker hende i de 3 måneder visum gælder.
Håber de få spørgsmål er til at besvare, da vi står og skal i gang nu