er der andre regler i familiesammenføring ?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Tiia-87

er der andre regler i familiesammenføring ?

Indlæg af Tiia-87 » 26.10.2010 16:11:15

hej alle sammen .

Jeg står i en rigtig ubehagelig situation . jeg har snart været gift med min mand ( marrokansk statsborger ) og taget frem og tilbage til ham gennem tiden . også har vi prøvet på alt og få ham herop . uden held . :( Det skal lige siges jeg ikke arbejder da det er virkelig svært og få noget nu efter krisen .. og han er lige startet videre på sin uddanelse som finans og økonomi . Men problemet nu , er at jeg er gravid , jeg er snart 3 måneder henne .. har så fået af vide af flere venner jeg kender at man gennem familiesammenføring så godt kan få min mand herop da loven blivber helt anderledes . passer det ? for kan sku ikke klare det alene uden min mand . og det er helt udelukkede at jeg flytter derned det vil jeg simpelthen ikke .. hvis det passer , hvad skal jeg så gøre og fremvise af dokumenter ? ..

på forhånd mange tak ..

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: er der andre regler i familiesammenføring ?

Indlæg af Kim P. Nyberg » 27.10.2010 09:05:30

At du er blevet gravid ændrer ikke noget i forhold til hans muligheder for familiesammenføring med dig i Danmark.

Hvis du eller han selv kan forsørge ham under hans ophold her i Danmark, kan han søge om turistvisum, så han kan besøge dig her.

For at få familiesammenføring (FS) kræver det, at du har en passende bolig, at du ikke har modtaget sociale ydelser fra kommunen de sidste tre år (f.eks. kontanthjælp), at I begge er mindst 24 år gamle, at du har været statsborger i Danmark alle dine dage samt at din mand har været her på visum mindst en gang.

Du nævner ikke om han tidligere har været her på visum, og har han ikke det, vil enhver ansøgning om FS blive afslået prompte. Uanset at du er gravid.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

mbp

Indlæg af mbp » 27.10.2010 10:22:51

Hvis du er over 28 og har været dansk statsborger altid, vil tilknytningskravet ikke blive stillet, dvs. at I kan søge familiesammenføring selvom din mand aldrig har været i Danmark, men de øvrige krav som Kim omtaler skal stadig opfyldes.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.10.2010 10:46:44

Jeg kan se fra dine andre indlæg, at I har været gift i mange år. Så måske skulle du starte med at fortælle lidt mere om, hvorfor det ikke er lykkedes jer at komme til at bo sammen endnu?

Men som de andre er inde på, så kan man jo ikke blive fritaget fra nogle af de mange krav, bare fordi man har børn sammen eller er gravid. Så hvis I gerne vil bo sammen i Danmark, så må I jo sørge for at leve op til de krav, som alle andre også skal leve op til, og som du kan læse om under ”jeg vil… familiesammenføres”.

Hvilket først og fremmest vil sige, at du skal gøre dig fri af evt. socialhjælp. Desværre er der så en karantæne på 36 måneder efter modtagelse af sociale ydelser, så hvis du p.t. lever af bistandshjælp og oven i købet er gravid og dermed skal på barsel, så har det hele jo ganske lange udsigter.

Men så kan I jo overveje at benytte jer af EU-reglerne, lige så snart du har fundet dig et job f.eks. i Hovedstadsområdet, så du kan pendle til dette job fra en bolig i Sverige. Det kan du læse mere under ”jeg vil… flytte til Sverige/EU-land”.

I kan også søge efter Sveriges nationale regler, hvis det er muligt for dig at finde en bolig i Sverige, selvom du ikke kan fremvise nogen lønsedler m.m.

Ud fra, hvad du skriver, så lyder det som om, I bliver nødt til at tage lidt mere ansvar for jeres egen tilvæ-relse, end I hidtil har gjort, i stedet for bare at lade det hele sejle og tro, at problemerne løser sig af sig selv, eller at nogle andre løser dem for jer.

Besvar