Bo i tyrkiet og senere få FS i Danmark?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
klm

Bo i tyrkiet og senere få FS i Danmark?

Indlæg af klm » 09.01.2009 22:45:54

Hej!

Min kæreste og jeg har nu været sammen i 1 1/2 år. Han har endnu ikke været i Danmark, grundet arbejde, men det håber vi at han kan komme til næste vinter..

Jeg har været i tyrkiet en del gange efterhånden og overvejer at tage derned for et halvt års tid til sommer.

Jeg har læst lidt om FS og kan se, at de ser på hvor man har opholdt sig mest. (tilkytningsforholdet)

Mit spørgsmål er derfor:
Hvis vi en dag vil forsøge at søge om FS - Kan de så afvise os pga at jeg har opholdt mig mere i tyrkiet end han har i danmark? Ødelægger jeg vores chancer for at FS for hver gang jeg tar derned? :?

Håber der er nogen der kan hjælpe..

Svante

Bare rolig

Indlæg af Svante » 12.01.2009 00:20:52

Hej klm

Jeg har været i stort set samme situation som dig for ca. 2 år siden.

Jeg har senere fundet ud af at hvis man er født i Danmark og ikke har været i ens ægtefælles land i mere end 3 måneder af gangen før man blev 18 år, så opnår man "fuld point" i at have tilknytning til Danmark i den pågældende sag.

Kort sagt - hvis du er født i Danmark og ikke har været på ferie i din ægtefælles land i mere end 3 måneder af gangen før du blev 18 år, så anses i for at have tilknytning nok til Danmark hvis din ægtefælle bare har været i Danmark i 1 dag.

Jeg kan desværre ikke lige finde min kilde, men det var et indlæg her på forummet.

I dag fik jeg langt om længe brev fra Udlændingeservice om at de har godkendt min familiesammenføring. Og jeg har sammenlagt opholdt mig lige under 2 år i min ægtefælles hjemland (op til 5 måneder af gangen), hvor hun kun har opholdt sig i Danmark sammenlagt 6 måneder.

Der er utroligt mange regler de vil gøre næsten alt for at skjule, eller gøre værre end de er, for mulige ansøgere. Jeg skammer mig over at bo i et land der retorisk sætter åbenhed så højt, men viser sit mest bureaukratiske og lukkede ansigt til de fleste af vores udenlandske gæster.

klm

Indlæg af klm » 12.01.2009 21:01:15

Hej Svante

Mange gange tillykke med familiesammenføringen!

Jeg kan kun være enig med dig. - det er pinligt at bo i et land med en regering der gør alt hvad de kan for at forhindre "fremmede" i at komme ind. :oops:

Osse denne regel er helt ny for mig.- Jeg skal love for at man bliver klogere at komme herind. Men det er da dejligt at høre at jeg "trygt" kan tage ned og være sammen med min kæreste.

Mange tak for hjælpen.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.01.2009 16:55:16

Det er formentlig helt bevidst, at Udlændingeservice holder det tæt ind til kroppen, hvad der egentlig skal til for at opfylde tilknytningskravet. Standardsvaret, hvis nogle spørger, er vel noget i retning af "du skal bare søge, og så må du jo se, hvad der sker".

Jeg mener faktisk, at der er tale om en overtrædelse af Forvaltningsloven, når Udlændingeservice ikke melder klart ud, hvad der helt præcist skal til for at opfylde tilknytningskravet.

På den positive side har ÆUG dog fået nogle ret klare udmeldinger om det fra Udlændingeservice på de møder, som foreningen har holdt med samme, og det er nok herfra, at den nævnte information stammer. Jeg mener, at det var mig selv, som i sin tid bragte emnet på bane, hvorefter et bestyrelsesmedlem i ÆUG simpelthen postede et referat af mødet i samme tråd.

Det korte af det lange er, at man tilsyneladende ikke længere kan forringe sine chancer for at opnå familiesammenføring ved at opnå "for meget" tilknytning til sin udenlandske ægtefælles hjemland. I stedet ses der nu stort set alene på, hvor meget tilknytning hver af de to parter har til Danmark.

Dette må man glæde sig over, og man må også sige, at det var totalt hul i hovedet, som tilknytningskravet blev administreret i begyndelsen. Den oprindelige praksis betød nemlig, at en dansker som - for at sætte tingene på spidsen - havde fundet sig en postordrebrud fra et 3. verdens land, uden videre havde ret til FS med denne i Danmark. Men hvis danskeren havde været udstationeret for sin arbejdsgiver i samme land og mødt sin ægtefælle under dette ophold, så måtte de pænt holde sig væk fra Danmark p.g.a. tilknytningskravet.

Dette var jo totalt idioti, for hvilket forhold mon havde størst chance for at lykkes i Danmark? Det, hvor parterne havde været sammen fysisk i lang tid allerede, og hvor danskeren havde indgående kendskab til 3. lands borgerens kultur, eller postordre-forholdet? Og alligevel straffede tilknytningskravet altså i begyndelsen det mest seriøse og lovende af de to forhold.

Men dette idioti er altså heldigvis historie nu. Og i øvrigt er der jo ingen grund til overhovedet at bekymre sig om de danske udlændingeregler mere, hvis man er dansk statsborger. For så starter man bare med at bo 10 uger i et andet EU-land, typisk Sverige eller Tyskland, og søger efterfølgende efter EU-reglerne. Man er på stort set alle punkter bedre stillet efter disse regler, så de danske regler bør fremover kun bruges af dem, som ikke er danske statsborgere, eller som f.eks. p.g.a. børn er tvunget til at blive boende i Danmark under hele forløbet.

klm

Indlæg af klm » 17.01.2009 16:52:20

Tak for svar. Det er da dejligt at de er blevet lidt klogere i udlændingestyrelsen!

Jeg skal lige være sikker på en ting:
Hvis vi gifter os i tyrkiet og flytter til Sverige eller tyskland. Finder os en lejlighed og et arbejde. Bor der i 10 uger - så kan vi uden problemer få FS i Danmark.?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 28.02.2009 16:25:09

Sådan omtrent, men du kan gøre det noget lettere: find arbejde i Danmark til jer begge. Der er nemlig en særregel, gældende i hele EU, for tyrkiske statsborgere: har de lovning på et regulært arbejde, uanset hvad, fx rengøring, i DK har de ret til at få opholds- og arbejdstilladelse. Tyrkiet er nemlig delvist omfattet af reglen om 'arbejdskraftens frie bevægelighed'. Efter at have arbejdet samme sted i samme funktion i 1 år, er der ret til forlængelse hos samme arbejdsgiver, efter 3 år må de skifte job inden for branchen, efter endnu 1 år har de krav på permanent opholdstilladelse. Det fine ved dette er, at selv hvis forholdet går i stykker, og der er kommet børn til, så kan den tyrkiske statsborger blive og bevare samvær med barn/børn.
Udlændingeservice har længe bevaret denne særregel som en hemmelighed, men i 2006 blev den endelig offentliggjort (lidt misvisende men dog!) på deres hjemmeside! :D :D
http://www.nyidanmark.dk/resources.ashx ... yrkiet.pdf
Senest rettet af mh1 28.02.2009 17:02:13, rettet i alt 1 gang.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 28.02.2009 16:55:43

Men hvis I gør brug af EU-retten, er I da bedre stillet end den associeringsaftale med Tyrkiet - hvis man gør brug af den, er man jo reelt stavsbundet til en enkelt arbejdsgiver, og hvad sker der så den dag, hvor man bliver fyret?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 28.02.2009 17:09:49

Det har du selvfølgelig ret i, inden for det første år er man ringere stillet, derefter er man ikke stavnsbundet, men hvis man skifter arbejdsgiver må man starte forfra på at optjene de 4 år. Men ved FS er der jo risikoen for at den udenlandske æf mister opholdsretten hvis forholdet går i stykker og der IKKE er et arbejdsforhold. Og man opnår tilknytning, viser sin integrationsvilje mm. ved at tage arbejde.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.02.2009 17:51:46

Ved EU-reglerne opnår man også ret til at blive, selvom forholdet går i stykker, forholdsvist hurtigt. Man skal blot have været gift i 3 år og heraf boet de sidste 12 måneder i det pågældende EU-land og så i øvrigt være i stand til at forsørge sig selv uafhængigt af den nu tidligere ægtefælle.

Så EU-reglerne giver under alle omstændigheder en bedre beskyttelse end associeringsaftalen med Tyrkiet.

Og der er jo i øvrigt ikke noget til hinder for, at man søger efter denne aftale efter en eventuel skilsmisse, hvis man ikke har nået at være gift længe nok.

Så at komme ind under EU-reglerne som familiemedlem til en EU-borger kan kun give en tyrkisk statsborger flere muligheder og rettigheder i Danmark, aldrig færre.

Besvar